Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 5401 ggr
Terato
0

Stjärnorna - Uppföljning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ett tag sen alla Stjärnorna flyttade.

Det var en tjuvparningskull, född hemma hos mig den 9/11-2010. Alla ungar blev svarta, tecknade i irish mm och eubk.

Flera av ägarna är aktiva på RiF så jag tänkte att det kunde vara roligt att höra hur det har gått för alla hittills!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jag har Tauri och Leonis, har för tillfället inga superbra bilder men jag lägger upp en så länge :)

Skitgóa killar men jag undrar om jag inte fått honor med pung för dom är så extremt hyper ;D
Dom har ganska nyligen upptäckt att det även bor snygga tjejer i rummet som dom är väldigt nyfikna på ^^

På bilden: Tauri till vänster och Leonis till höger :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Terato
0

Haha, ja, de har alltid varit väldigt nyfikna och busiga små rackare! :P

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag behöll Vega, en av de rexade honorna.

Väldigt busig och social tjej som vill ut hela tiden. Superfint häng, gillar att lattja och busa men om jag luktar hane får jag inte ta i henne, hon spurtar iväg allt hon kan och piper då. Så lite töntig på det viset. Annars en go och glad tjej. Hon bor med sin mamma och de funkar finfint ihop.

teratos.r8or.se

Terato
0

Den släta honan, Stella Polaris, flyttade till syrran.

Hon rapporterar att det är den mest sociala råtta hon någonsin har haft, hon ska vara med hela, hela tiden. Inte rädd för något, väldigt busig och framåt.

Dock är hon löjlig i flocken på det viset att hon inte tål tillsägningar alls, piper ganska lätt och liksom "kaxar sig". Men det är tur att hon har en väldigt uppfostrande hona i den flocken, jag tror faktiskt att Stella verkligen hamnade rätt på det viset.

Har hört att det är en av bröderna som också är jollig i sin flock och piper lite i onödan sådär och jag tyckte att Leonis också var väldigt fånig när jag försökte sätta in honom med mina hanar så det kan nog finnas nånting där! Ska bli spännande att höra hur de kommer att klara introduktioner själva i framtiden.

(Ska fixa nyare bilder på dem sen)

teratos.r8or.se

KickanW
0

Jag har den löjliga råttan, Rigel, här hemma! :P

Han är helt orädd för både mig och min ganska buffliga stora hund och jättetrygg med det mesta. När jag skulle introducera honom med mina hanar var han däremot en riktig tönt. Skrek och hade sig när de skulle komma i närheten.

Det har, som tur är, gått över och nu när ännu en bebis flyttat in i flocken är han snarare en perfekt flockråtta som gärna tar hand om lillen.

Han har jäkligt mycket energi, klättrar gärna upp på mitt huvud och retar gallfebern på min hund genom att försöka leka med henne (det får hon inte för mig av förklariga skäl).

Sen problemen i flocken försvann så är jag helt nöjd med honom!

http://i238.photobucket.com/albums/ff312/Kickanwicksell/IMG_65191.jpg

http://i238.photobucket.com/albums/ff312/Kickanwicksell/IMG_6958-1.jpg

http://i238.photobucket.com/albums/ff312/Kickanwicksell/IMG_6938.jpg

På de senare bilderna ser man honom bara som en svart skugga, men de visar iaf att han numer trivs med sina kompisar!

Zakaraa
0

Åh vilka söta bilder! :D Va skönt att det löste sig med flocken!

Ska försöka fota lillkillarna lite senare :)

Terato
0

Skönt Kickan att det löste sig!

Och ännu skönare att han inte betedde sig illa mot bebisen, det har man ju haft erfarenhet av, råttor som själva gått igenom tuffa intron som unga som börjar att bråka med nya.

(btw, fasiken vad söt din lilla agoutigrabb är!)

teratos.r8or.se

MarajLowajz
0

Har lilla Capella här :) Busfröet nummer ett men ack så stjäl hjärtan på folk som är hem till mig!
Mitt lilla troll <3

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

En till och Tenten får vara med :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Terato
0

Maraj, jag ser nu att du fick fel hona! Haha. Den honan som var bäst temperamentsmässigt hade mer vitt på höger baktass, precis som honan på bilden har!

Huvudsaken är att du är nöjd med henne! Jag hade ju faktiskt tänkt placera henne hos dig eftersom den andra honan var lite löjlig emellanåt. Och det var ju den här honan som valde dig.

Nä, men jag har hela tiden haft en känsla av det faktiskt. Inte sä lätt när de var så lika. :P Men nu vet jag varför min hona är lite löjlig, det är samma hona som har varit löjlig hela tiden! Fast jag gillar henne med, väldigt go och social, så. Men som sagt, skitfånig vid löp och om man nyss tagit i en hane.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Dom här småpojkarna är nästan omöjliga att fota! Antingen så springer dom runt och utforskar eller så ska dom klättra på mig :P
Blev några fina bilder, delar med mig av en :P

Vilken vikt ligger era på nu föresten?
Tauri: 447g
Leonis: 376g

zickan
0

Sötnötar :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MarajLowajz
0

#10 - hahaha det jag visste! Men det är lugnt :) Jag älskar min galna pellis iaf! :D Btw, det funkar jäääääättebra med de nya nu också :) Dom leker jättemycket ihop och lilla fawnen har lagt på sig i vikt jättebra och hennes personlighet är helt underbar!  :) Lite OT men bara så du vet ^_^

Hehe, pellis har en fix-ide att krypa under tröjan bak mot svanken och sova där nån timme innan hon springer vidare och leker hehehe. Lite jobbigt när man sitter på WoW och spelar så får man sitta framåtlutad rätt länge för vem vill flytta på en sovande söt råtta som värmer svanken? xD

-Albert Einstein

Terato
0

Underbart att höra Maraj! :D

Haha, att hon har tid att vara så lugn ändå, mellan varven!

Zakaraa: Oj, vad Tauri växer! :) Han som var ganska liten vid 5 veckor.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Ja, Tauri växer så det knakar men det gör även Leonis med :)
Fast Tauri var ganska stor när han kom till mig också :P Vägde dom på 3-månadersdagen (9/2) och då vägde han redan 413g :P

Bara han inte blir föör stor för då blir han nog lite läskig ;D (för mig som aldrig haft hanar tidigare och är van vid små råttor ;P)

KickanW
0

Min kille väger bara 300g, men då har han ju kanske inte kunnat äta som han vill pga problemen i flocken. Han känns inte underviktig iaf!

Terato
0

Zakaraa: Ja, han knakade iväg helt plötsligt! Jag kan tyvärr inte lova att han inte blir stor. Har dessutom skitdålig koll på stammen så kan inte sia om storleken heller. Men vet du, jag tror inte att du kommer märka att han blir "stor och läskig". Du verkar ju inte tycka min Biko är läskig och han väger ju närmare kilot. Det är råttornas lynne och inte storlek som gör dem läskiga, tycker jag. Och en råtta man känt sen de var små tror jag inte kommer att kännas läskig. :)

Kickan: Ja, det beror förmodligen på det! Om du vill kan jag skicka lite av mitt foder till dig, de verkade växa bra på det!

teratos.r8or.se

KickanW
0

Han borde ju växa på sig nu när han fungerar i flocken igen! Vad är det för foder du ger? :)

Terato
0

#18 Ja, precis!

Jag ger Harlan Teklad, proffsfoder som jag beställer från USA. Har skrivit en liten recension om det. Ska göra en mer utförlig sen med näringsnivåer osv.

Jag hade faktiskt med mig en påse till dig när du skulle ha Rigel men glömde så klart att ge dig den!

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jag tror inte jag kommer tycka dom blir läskigt stora även om dom så blir riktiga kloakråttor ;P Är ju något annat när man följt dom sedan tidig åldeR :P
Biko är ju en sötnos så inte kan man tycka han är läskig Oskyldig

KickanW
0

#19: Ja, varför inte! Det vore kul att prova så kanske jag köper sådant sedan!