Transport med djur, fördelar/nackdelar
Nis om har skaffat råtta från lite längre distans hur gjorde ni? och vad kostade det? märktes det mycket stress på djuret?
jag är fundersam för jag funderar på att importera mig en kille från finland :) så jag tänkte höra om folks erfarenheter.
jag tappar iofs fördelen med att komma och titta på tottarna själv och se hur dom bor, men det kanske man måste offra?
så skriv gärna lite pros and cons :)
*tass*
you can't face the problem, if the problem is your face……
Mina råttor som jag har/har haft, har fått resa ca 40 mil hem till mig från deras uppfödare.
Jag träffade alltså inte någon av mina råttor innan de kom hit för att bo hos mig.
De två bebisarna gick det hur bra som helst med. Däremot så tog jag emot tre tjejer som var i blandade åldrar förra våren. En på ett år, en på sju månader och en på fem månader tror jag de var ungefär. tjejen på ett år fungerade hur bra som helst, blev min favorit riktigt snabbt. De andra två visade tecken på stress ganska tydligt. Den ena tjejen varningsbet mig då jag skulle flytta över dem från transportburen till min andra bur då hon kände sig trängd. Detta resulterade med att hon aldrig kom att acceptera mig och hon fick flytte hem till uppfödaren igen där hon var precis sitt gamla jag (jättekelig och jättesnäll). Den tredje tjejen som och visade stressympton tjuvnöp de andra tjejerna i buren. Hon visade ingenting emot mig förutom att hon var väldigt skygg. Eftersom jag tyckte det var synd om henne, hon verkade ju uppenbarligen inte trivas när hon tjuvnöp de andra råttorna så fick även hon åka tillbaka till uppfödaren där även hon blev som sitt gamla vanliga goa jag.
Så enligt mina erfarenheter är nog bebisar tillräckligt formbara så det knappt blir några problem. Däremot om en vuxen råtta inte är tillräckligt stresstålig så kan det gå lite hur som helst.
Lycka till om du ska hämta hem killen :)