Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2124 ggr
mieeow
0

Fanfanfan

Jag äter tabletter, oh jag har alltid varit noga med att lägga dem där varken råttorna eller några av de andra djuren får tag i dem. Men nu hittade jag en karta med atarax, ett sorts lugnande, oh flera gnaghål i.

Detta måste hänt igår och jag har inte sett något underligt.. eller jo, min ena råtta har varit röd om nosen, som om hon inte tvättat sig ordentligt, kan det vara på grund av detta? Jag blir lite trött av dem efter kanske 15-20 min om jag tar två, är det risk att dom får symptom nu framöver?

Tabletterna är inte särskilt starka då dem används som allergimedicin också, oh det ser ut som om de bara precis smakat på dem men ändå! kemikalier! oh gah :(

gud vad sa jag göra? :( känner mig så hemsk, jag skulle ha tänkt på det!!! ;_;

zickan
0

Röd om nosen är troligen bara vanligt sekret. Råttsnor blir rött vid kontakt med luft.
Men är det typ rodnat så kan det ju bero på tabletterna.

Men om det var i går de ätit och de idag inte verkar sämre så lär det inte ge några större problem. Oftast när djur får i sig mediciner och riskeras att förgiftas. Så är det bra om man får i dom kol och om de visar sig bli minsta sämre så måste man akut till veterinär och få hjälp.

Kol tabletter finns på apoteket, Kol finns på zoo under fågel hyllan och har man panik så kör man ned en ljus macka i brödrosten och bränner sönder den, sedan skrapa av det brända. Sist nämnda fick jag reda på av veterinär när jag anade att min äldre hund fått i sig något giftigt. Men som tur var hade han bara lyckats hitte en ben bit ute som satt sig lite galet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

ring en vetrinäroch fråga? om det är riktigt farligt lär du ju måsta ge den nåt som kapslar in toxinerna så det kan komma ut. man brukar ju ge tex flytande kol, men jag vet inte om  det funkar, tror man ska spy för det? lycka till iafl!

zickan
0

Nej det krävs inte att dom behöver spy om de får i sig kol. Ibland går det att tvinga fram kräkreflexer om ett djur precis svalt en tablett. Men så här långt efter lär inte kräkning hjälpa, och definitivt inte på en råtta som inte direkt kräks.

mieeow
0

#2 jo, jag tänker så också om det röda. Det känns som om att de skulle reagerat nu om de fått i sig alldeles för mkt, har ju inte ens märkt att de är lugnare än vanligt :S

men kan ju testa att bränna en macka, ifall det kan hjälpa

#3 jag tror jag avvaktar faktist… det är en svag medicin och jag har inte märkt något på dem än, men minsta lilla så blir det akut veterinär… :(

zickan
0

Kan alltid ringa någon veterinär i valfritt län som har jouröppet nu. Typ bagarmossen i sthlm har det. Rådfråga med dom.

mieeow
0

jo, exakt.. Men då dom beter sig helt normalt känns det faktist inte som om det behövs för tillfället… Ska sitta uppe sent ikväll så jag märker om det händer ngt

Anvariel
0

Spontant känns det inte som att det är lätt att överdosera Atarax. T.ex. så skiljer det nästan 10x dosen för människor beroende på vad man behandlar (ångest vs. nässelfeber). Men det är klart, får de i sig FÖR mycket… jag vet inte.

Kan man ringa giftinformationscentralen om det gäller djur? Vet någon? De har ju koll på mediciner annars tänkte jag.

Nä jag vet inte… Kan nog vara bra att kolla med veterinär.

mieeow
0

#8 jo, ellerhur. atarax är ju en svag medicin, men känns ju ändå osäkert liksom.

Dom kan väl jämnföra vikt och massa jämnfört med dosen isf tror jag…

Anvariel
0

Hur mår råttorna idag? Har du märkt några sympton? Atarax är ju ganska snabbverkande tänkte jag.

Anvariel
0

#9 Svag och svag förresten. :) Jag tokdäckade första gången jag tog en Atarax, he he. Men ja, de är svaga på det sättet att man faktiskt kan öka dosen väldigt mycket utan att det blir för mycket (för människor i alla fall).