blind råttunge
Har fått hem några råttungar nu, och en av dom är troligtvis blind. Hon hhar ett helt aannat beteende än dom andra och är lugnare, kryper helst in i ett hål och ligger stilla.
Hon hittar till maten och vattenflaskan, men hur kommer hon att klara sig i en flock? Måste ju ha en hona till nu, så den andra har någon att "prata" med.
Någon som har erfarenhet av blinda råttor?
Hon har röda ögon, men det är väl inte så ovanligt på råttor? har det något med ögonfärgen att göra? och är det vanligt att dom är blinda?
råttor med röda ögonen ser ofta sämre..men jag är inte så jätte insatt i det där med just synen.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Att råttor, framförallt rödögda råttor, ser dåligt är helt rätt, men vad får dig att tro att han/hon är helt blind???
Min blogg: SweGizmo.se
Hon är inte som dom andra, tror inte hon ser alls. hon reagerar inte alls när man är nära ögonen, och när man ger dom andra godbitar tar dom med tassarna och börjar äta. Nora tuggar bara i sig medans jag håller i det.
hon har heller inte samma skiftningar i ansiktet när man släpper ihop dom med dom andra råttorna (hanarna). och hon klättrar inte på buren som den andra honan gör, utan håller sig bara på botten av buren. =/
borde man inte kolla upp det?
om den är blind så finns det nog inget att göra men kan ju va bra att ha det bekräfat av en vet.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#5 okey.
Men en annan fråga, varför släpper du ihop en hona med hanar!? Hon kan bli med ungar, en parning går SKITFORT, så skulle dme får för sig att para sig kommer du inte hinna ta sär dem, lovar.

Min blogg: SweGizmo.se
OJ, det visste jag inte,,,ska inte göra så igen då… 
råttor blir könsmogna efter 5 veckor, och löper var 3-5 dag . Så du får hoppas att det inte har blivit nåt av det hela ^^;
men om hon är blind så kanske du ska handikapps fixa buren lite så hon känner sig mer trygg osv
nej men jag tror inte dom har lyckats para sig, dom har varit i mitt knä hela tiden…hoppas jag!!!
Jag får se till att hon får det bra på bottenplanet då! =) och lägga äventyrslandet på övre plan.
för jag tror ändå att hon mår ganska väl. Hon ligger intill den andra honan och dom kommer väl överens.
tack för du sa det där om attd et går snabbt. ska aldrig göra om det!

jag har erfarenhet av blinda råttor, och bara de har lugna snälla burkompisar så brukar det gå bra…
en av mina hanar blev "assistent" till mitt lilla blindstyre när han blev helt blinds, och hjälpte honom runt i buren och såg till så att han höll sej ifrån höga höjder, och när han gick bort så tog en annan av hanarna på sej rollen som assistent
You can't spell Bitchy without Itchy