Hur kom ni på namnen?
Ja som rubriken visar, hur kom ni på namnen till era råttor? Har inte hittat nån sån tråd. Var det något spc som gjorde att ni valde just det namnet eller något annat?:D
(Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden xD)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
- Katerina (trina) Var en tjej i en bok xD å gillade namnet
- Blanca: hörde fel på Bianca och tyckte om det :P
- Mary Bryant (lady Artemisia) hon hette lady artemisia (en karaktär i en bok. men kom på sedan att hon inte va den lilla lugna tanten som jag trodde och fick då ett annat namn från en annan bok, som även är en riktig person.
- Mylady, ja som namnet visar.. hon betedde sig som en lady ibland xD
Maybe it's not too late
Jadu… Jag döper mina efter viner, Chill-Out, Catena, Gloria. Mimi är en drink som är rätt äcklig.
Pojkens råttor är döpta efter några… jag vet inte, dj:s? Ananda Shake, Wizzy Noice, sen är det Jina som är döpt efter någon indisk mojs ^^
you can't face the problem, if the problem is your face……
haha :) intressant.haha de där med alkohol har jag också funderat på.. 2 namn som ligger i topp här e guinness å hobgoblin ;) som troligtvis nåra bebisar ska få heta
Maybe it's not too late
Ronald: Ronald Weasly såklart ;)
Rufus: Gillar bara namnet!
Norah nymphadora: Döpt efter "nick och norahs oändliga låtlista" samt nyphadora thonks i harry potter.
Beethoven: Efter kompositören ;)
Snövit var min dåvarande pojkvän som kom på. Lite kul, eftersom det är en väldigt stor hanråtta.
Diesel kom jag på eftersom han var svart.
Curry vet jag inte riktigt, blev lite krydd motiv på flickorna xD
Chili kom jag på eftersom jag bestämde mig för kryddmotiv, men även för Chili påminnde om hennes creame färgade päls på något skumt vänster.
Pepper eftersom kryddmotivet och hon är svart.
Felix hette redan så på härstamningsbeviset och jag tyckte det var så passande och sött på honom så han fick behålla det :)
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Tutte: (killens råtta) De säger väl ganska mycke hehe, men oxå för att han som bebis alltid låg mellan mina bröst innanför linnet och ibland även innanför bh:n Han va så söt! Märktes på han att han vart lite ledsen när han försökte tränga sig ner när han vart äldre, och när baken fasta XD ibland tröck han sig ner ändå och sen pep för han satt fast haha! <3
Buse: När jag fick honom 5 veckor gamal viste jag inte va han skulle heta.. letade efter alla sorters fina namn på nätet utan nått jag tyckte passa.. tillslut blev det att vi kalla honom Bus för han va så himla busig som bebis.. satt så fick han sit namn.
Sulan: Är en black hooded.. bestämde mig för namnet innan ja fick honom, men ja hade sett han först.. tror de va nått med hans teckning att göra.. likna en sula eller nått :P
Måns-Melker: En nakenfis detta. Fasta för namnet från en reklam på tv där dom sjunger med massa barn.. tyckte Måns-Melker va gulligt och skulle passa bra på en nakenfis som ser lite dumsöt ut XD så ett lite dumsött namn till en dumsöt råtta XD
Här e en bild på Tutte, Buse och Sulan. Tutte mink dumbo, Buse opal rex, Sulan black hooded
#3 Ja jag tycker det finns så himla många fina namn inom alkohol-kategorin :D Dock börjar just vinerna ta slut… de flesta är för komplicerade för att jag ska gilla dom Oo
#7 Amarone är fint + ett mycke gott vin! XD
#7 jag är tyvärr inte så mkt för vin. Mest för öl :D haha ..de syntes tyvärr på min förra råtta..hon snodde dom -.-
Maybe it's not too late
Kola: Uppkallad efter en tidigare råtta som hette Ako (ni vet godiset Ako kola ;D)
Seven: Råtta nr 7
men det passar som namn det med :D
Cinderella (Cindy): Tjusig sagonamn som passar henne, disney-tema på kullen
Cleo: Sött namn, och disney-tema på kullen
Cassandra: Föll mig på tungan, disney-tema på kullen men jag upptäckte för ett ag sedan att det inte Finns någon Cassandra i disney ^^'
Tauri & Leonis: Deras stamtavlenamn, har inga smeknamn för dem än om jag ju kommer få det :P
Det är de råttor jag har atm :) Men vi får inte glömam min första råtta;
Star: en riktig stjärna :D
och den råtta jag aldrig kommer glömma som jag bara fick en kort tid tillsammans med;
Bella: Började kalla henne det på affären och hon lyssnade på det
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Oj, det blir en lång lista… Tar med mina saknade rådisar också, för dom namnen är jag mest stolt över:
La Luna, tror det är spanska eller nått sånt för månen, fick heta så eftersom hon var Champange Bareback, det påminnde helt enkelt om en måne.
Lenoir, hette Le Noir från början, betyder den svarta eller något sådant på franska tror jag. Hon är en Black Striped Roan.
Weed var egentligen min systers pojkväns råtta och det var han som döpte henne.
Hamina var helt enkelt döpt efter Haminavägen här i Falun eftersom jag hade brist på fantasi just då.
Kerena är döpt efter Kiruna på något konstigt vänster…
Cor Nova betyder nytt hjärta på latin, döpt efter sina hjärtformade dumboöron.
Pikku Myy är det finska namnet på Lilla My, vet inte riktigt vad vi tänkte när vi döpte henne, hon är den största honråtta jag träffat! Men tror att det har något att göra med att förra ägaren kallade henne Mini.
Ganja, ett annat ord för weed i USA, helt enkelt döpt till det för att hon var så lik Weed.
Tiana, namntemat för kullen var prinsar och prinsessor och eftersom hon är mörk så döpte jag henne efter prinsessan i prinsessan och grodan.
Kiara kommer ju från samma kull och jag döpte henne efter Kiara i Lejonkungen 2 eftersom hennes magteckning ser ut precis som lejonen som dendär apan ritar i sitt träd…
Size doesn't matter kommer från ett vanvårdshem och var så liten när hon kom att det tog mig ett bra tag att inse att hon faktiskt var 2 dagar äldre (och inte en månad yngre) än prinsessorna. Namnet är ju ganska givet…
London är döpt av sin uppfödare.
Kolgrim är döpt av sin uppfödare. Hon ville egentligen byta namn på honom men jag bad om att han skulle få behålla det namnet eftersom det passar hans utseende (Agouti Rex)
Mattias heter egentligen Natanael (stavning?) men jag kallar honom Mattias eftersom det är vad Kolgrims bror heter i böckerna (Sagan om Isfolket). Och precis som i böckerna ser han verkligen ut som en liten ängel.
Sir William heter William i stamtavlan (som jag inte fick med) enligt förra ägaren. Jag la helt enkelt till "sir" för att det lät bra.
Tokyo heter egentligen Reykjavik. Men det är helt omöjligt att stava till så han kallas Tokyo eftersom jag ville hålla mig inom kulltemat (huvudstäder) och Tokyo tyckte jag passade en nakenråtta.
Kairo heter egentligen Madrid men jag kallar honom Kairo för att han är sandfärgad och flyttade in samma vecka som dendär Mubarak-typen gav med sig och avgick.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Euphoria - efter en drink som smakar lika himmelskt som hon var när hon var liten ;)
Super Nova - ett starkt namn som passade henne perfekt
Squeeze Toy - då det var sagt länge att om jag ngn gång skulle skaffa nakenråtta skulle h/n heta Squeeze Toy ^_^
Billie - henne fick jag inte döpa självdå jag tog över henne
Cocaine - fick namnet från en låt jag älskar
Poison/knytt/bebis - ursprungliga namnet är från en bra låt som passar in på hennes personlighet
Kirby (fd algot/vilgot)- han är min matglada lilla rosa älskling som verkligen gör skäl för namnet, han äter allt han får och har en stor rund underbart pussvänlig mage ^_^
Yoshi (fd algot/vilgot) - fick, liksom brorsan bli en nintendoråtta :)
James - uppfödaren som namngav ;)
Broken/kenny - är döpt efter min absoluta älsklingslåt
Kevin Jr - uppfödaren som namngett
You can't spell Bitchy without Itchy
väldig variation av namn :P
Maybe it's not too late
ja, alla mina tre pojkar har ju flera namn.
Prosper Qian Alecto.
Prosper från en film och det betyder typ.. framgång. vilket passar vår relation.
Qian när jag bara skrev massa olika bokstäver på mobilen.
Alecto är från Harry Potter.
Nelson Sialot Toujours
Nelson för att det bara var sött och passade honom
Sialot är från vargbröder (böckerna)
Toujours betyder alltid på franska om jag inte har helt fel. och jag önskar jag fick ha kvar honom för alltid.
Harley Joe Sirius Dirnt Cool
han heter Harley Joe i i "förnamn" men kallas mest för Harl eller Harley.
Harley är från Harley Davidsson, min farbror har några motorcyklar, främst HD och jag har alltid älskat motorcyklar och HD's har en speciellt plats i mitt hjärta.
Joe är från Billie Joe Armstrong, och ja.. jag har varit greenday fan i sen 99 typ..
Sirius är från harry potter och jag har alltid velat ha en djur som heter det.
Dirnt är från Mike Dirnt i Green day och.. ja.
Cool är från Tré Cool i Green day och… ja samma som ovan.
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se
Maja = Ganska fjöntigt egentligen. Hon är döpt efter marijuana, man brukar rukar ju kalla de för Maja. Ville döpa henne till Ganja men Maja blev mer oskyldigt. De var väll mest för att provocera kompisar :P:S
Millie = Jag kollar mkt på Two and a half men. Och i någon säsong får Alan en dotter med ex frun, Fast de är hemligt att han är pappan. Och dottern heter Millie.
Amy = Döpt efter Amy Winehouse. Hon har ju alltid problem känns de som och är svarthårig och mager. Min Amy är en problem råtta, som är "svart" och var mager när jag fick henne.
Penny = Nu är jag inne i en The big bang theory period. Och där heter en av karaktärerna Penny. Bara älskar henne.
Jerry Hoff = Ja, Hoffmaestros sångare kallas sig/ heter (?) Jerry Hoff och vrålsnygg är han. :D
Eftersom vi föder upp så har vi ju alltid ett kulltema. Vi tänker ut något roligt åsså får ungarna namn efter det. Ibland följer vi någon av föräldrarnas namntema och vidareutvecklar det, så att man via namnet kan se att de är släkt.
Mina första råttor hette Lucifer och Plutt-Åke XD Lucifer var en svart snygging och jag var 15 och tyckte det var tufft, Plutt-Åke var en liten tafatt sak så han behövde ett matchande namn :P
Althea och Malta, som jag har nu, är två frontfigurer i en av Robin Hobbs fantasysviter.
Molly - Hon såg verkligen ut som en Molly bara :)
Macy - Kollade på prodjekt runway och deras accesoar hylla var sponsrade av Macys (macy är ett märke då ) tyckte de va fint :P
Alice - Ingen aning faktiskt, namnet slog mig direkt när jag såg henne för första gången :P
Astor - Kollade på tv serien Dexter , där en person heter astor , tyckte namnet passade henne i både personligheten och utseendet :P
Musselina Min första råtta, jag var 8 år.. Inte så fyndigt :P
Mizzy och Stina Redan döpta omplaceringar
Sokrates (Sockan) Mammas idé, kom inte på något matchande namn så hans kompis fick heta Pelle
Katja redan döpt i zooaffären pga diverse anledningar
Sasha Han hette eg skosnöret, men fick heta Sasha efter en liten figur i barnprogrammet Noaks ö (eller något liknande) som låter och beter sig som Nasse i Nalle Puh. Detta var en liten rådis. Samma kull som de närmsta två nedan.
Faun efter hans färg, fawn
Gollum fick denna råtta från zooaffären för att ingen ville ha honom pga röda ögon å döpte honom till Gollum för å fjäska med mamma så jag skulle få behålla honom
Gandalf han var grå och vit, döpt efter Sagan om ringen
Prince Naseem (Nasse) Fick honom i present av min bästa kompis som döpte honom efter en boxare
Dobby och Harry Potter rätt uppenbart
Althalus, Ghend, Deiwos och Daeva efter karaktärer i böckerna om tjuven Althalus som jag läste just då
Knoll och Tott ett par PEW som även dom fick namn för att fjäska med mamma eftersom jag eg inte skulle ha fler råttor
Nala och Bianca Disneynamn som jag gillade
Tomasine Tuttemus efter en mus i någon saga som jag har glömt, ville eg ha namnet på en mus men eftersom jag aldrig har skaffat möss så blev det på råttan istället
Alice efter Alice Cullen i Twilight, hette eg Totti när jag fick henne. Tyvärr min sista råtta eftersom allergi satte stopp för många års råttinnehav
#8 Ja det är fint, mamma tyckte jag skulle döpa senaste tillskottet till det men det passade inte sådär perfekt som det ska göra :D Men nästa råtta kansche (a)
#9 Finns ju rätt mycket fina ölnamn också ;) Och på tal om råtta tar, en råtta jag hade innan kunde sniffa sig till vin på mils avstånd (okejdå, meters) sen satt hon där och drack ur mitt glas och jag visste om jag skulle skratta eller gråta…

#21 Basil the HAMSTER! XD Ååååh, jag dör, perfekt namn!
Jason Kommer från en gitarrist i Green day som heter Jason White.
Bonnie och Clyde är från dom där bankrånarna i början på 1900-talet, tyckte de passade så bra när jag fick hem en flicka och en pojke.
Minna Såg jag en som hette på tv, tyckte de va så fint namn.
Sheridans är ju nån whiskey, men flaskan är ju svart och vit som min lilla flicka (black hooded) så de passade så bra =)
Winry kommer från en animerad tjej som heter Winry Rockbell från fullmetal alchemist. Tyckte de va ett gulligt namn ^^
//Jacqueline Thawelin
oj, jag känner mig ganska fantasilös,,,mina heter Alma, Nora, Hampus och Idefix. =)
#24 Förstår inte hur dom namnen är fantasilösa?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Mina heter
Tirac och Skorpan
Namnen kommer från My little pony :P
Dom jag har nu:
Älva - Hon påminner om en liten älva på något sätt, hon sprider glädje och tar en plats i allas hjärtan
Cherry - Jag älskar körsbär!
Faith - Från en F-kull och jag tycker namnet passar henne
Dom som inte finns kvar:
Russin - Det dök upp i mitt huvud när jag såg henne
Jåtta - Min bästa kompis kunde inte säga "r" så hon kallade honom alltid "jåtta" och då fick han heta det!
Smartass - Han var den "smarta"
Dumbass - Han var den mindre smarta, brodern
Kokos - Mat tema
Mandel - Mat tema
Müsli - Mat tema
Bill/Melodi - Döpt omplacering, visade sig vara en hona och fick byta
Gin- min bror kom på det :)
Tonic- samma ;)
Inis- en gullig tant på mammas jobb
Edit- samma
Tommy- fick också denna råtta av min bror som döpte den till Tommy Zethraeus ;)
En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se
Nila: Jag hittade på "Nila" spontant, jag visste inte ens att det var ett riktigt namn. Det visade sig att det var ett hebreiskt enkönsnamn som betyder "hon som lyckas och uppnår".
Mimmi: Min storasyster ägde Mimmi i början, och det var hon som namngav henne.
Tara: Min lillasysters väns bästis hette Tara.
Nayara: Jag döpte henne efter min brasilianska internetvän.
Davida: Jag döpte henne efter en mardröm, där jag slogs ihjäl av poliser på Davidas namnsdag.