Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5206 ggr
[Mara-Bell]
0

Kan inte röra bakkroppen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte varit hemma på hela dagen, och nu när jag skulle ge råttorna mat upptäckte jag att en av honorna släpade sig fram.

Hon kan inte röra på bakdelen av kroppen. Jag har kollat igenom henne ordentligt och hon reagerar inte oavsett vart man trycker. Testade att nypa henne i foten och hon verkar inte ha någon känsel.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Om hon ramlat tycker jag hon borde ha ont någonstans. Hon är lika pigg och nyfiken som vanligt, äter och dricker. Men ja, finns det något jag kan göra.

Jag tror väl egentligen att det bara finns en utväg, och det är att lilla Blue får somna in, för jag kan inte förstå hur man kan åtgärda det här problemet oavsett orsak. Och även om hon är pigg och äter som hon ska kan jag inte låta en vän leva på det sättet.

Jag är bara så frustrerad och vill verkligen få reda på vad som har hänt min lilla tös.

Hon kan rycka lite med svansen men inte röra den på ett normalt sätt, så jag tror hela bakkroppen är ur funktion.

Doll
0

Min första tanke är att hon kanske ramlat och fått sig en ordentlig smäll mot ryggen…

Hade samma problem med en av mina killar, visade sig dock att vara cancer, även om han var pigg och glad så fick han somna in på topp.

hus-musen
0

Oj, hon är ju hel förlamad i bakkroppen som det låter! Kan hon bajsa och kissa fortfarande? Om du sätter henne i handen, kan hon trycka ifrån alls med bakbenen?

Det troligaste är att hon har ramlat riktigt illa och knäckt ryggen, men hon borde visa några tecken på fall och smärta. Stroke kan ge förlamning men jag har aldrig sett det slå ut hela bakkroppen på en råtta. Tumörer som trycker på nerverna i ryggraden kan oxå bli liknande, men det går inte över en dag bara.

Hur gammal är hon?

Skänker trösttankar!

Qui dormit, non peccat

[Mara-Bell]
0

Jag förstår bara inte hur hon kunnat ramla, dom bor i en furet tower och jag hittade henne på nedersta våningen. Enda stället att ramla där är från hyllan med en stege som sitter ca 20 cm från bottnen. Hon är bara 7 månader gammal och har aldrig haft problem med balansen eller något sådant. Men visst kan olyckan ha varit framme på ett eller annat sätt.

Kommer ringa till veterinären i mon bitti. Finns tyvärr inga smådjurskunniga veterinärer här i närheten så det kan inte bli nån undersökning. Men jag känner en väldigt trevlig privat veterinär som tar bort djuren på ett bra sätt. Så gäller det att låta ett djur somna in är hon väldigt bra att ha och väldigt billig, har bara tagit bort en råtta hos henne tidigare, och då betalade jag ingenting.

isafisa
0

oj lilla stackare, så ung också :(

Tröstekramar till dig också!

[Mara-Bell]
0

#2 Hon både kissar och bajsar, dock verkar hon inte fått i sig så mycket vätska för det är väldigt koncentrerat kiss.

Bakbenen bara hänger, hon kan inte röra på dom alls. Det är just det att hon inte verkar känna någon smärta som gör mig så förvirrad. För är hon skadad borde det märkas.

Just nu ligger hon och tvättar sig och kravar runt i mitt knä precis som hon brukar, förutom att hon i vanliga fall hade klättrat upp och satt sig i nacken.

hus-musen
0

Råttor är klantar innerst inne, hon har väl gjort nån kullerbytta bakåt eller landat snett. Hade en hane som gjorde samma sak, han slog sig så illa att han fick inre blödningar. Var bara att ta bort honom för hans egen skullRynkar på näsan

Förutsatt att hon har ramlat, och eftersom hon kan röra svansen så behöver inte hela ryggraden vara skadad. Just därför undrar jag över om hon kan bajsa osv.

Qui dormit, non peccat

chade
0

Usch, en av mina första hanar ramlade ner från min mammas axel och han var okej till en början.. men efter en månad så använde han inte bakbenen alls och hade ingen kontroll när han bajsade. han blev helt förklamad och han tog jag bort direkt när han blev så dålig :(

Hemskt när det händer något med ens små :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Mara-Bell]
0

Jag kommer verkligen sakna henne, men jag vet att det inte finns någon annan utväg än att låta henne somna in. Jag hoppas bara att veterinären kan fixa en tid i morgon, för annars vet jag inte vad jag ska göra.

[Mara-Bell]
0

Även om jag inte vill måste jag sova nu, ska upp och jobba vid sex i morgon. Ska fixa till dunaburen lite snabbt så får Blue sova i den i natt.

Tack för ert stöd, jag behövde skriva även om jag redan visste vilken väg jag måste ta.

MoaL
0

Usch så hemskt och jobbigt. :( Skänker stöttande tröstkramar till dig och lilla Blue.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

alexfifan
0

Åh vad hemskt… Tröstkramar till dig och fina flickan Rynkar på näsan

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Mara-Bell]
0

Har fått tid hos veterinären kl 18:00 i kväll. Det enda positiva är att hon troligen inte ha ont. Antagligen har hon brutit ryggen och därav förlorat känseln.

Jag kommer sakna henne jättemycket, men som tur är har jag en massa små bebisar att trösta mig med.

nello4ever
0

Usch vad tråkigt!:( tröstkramar!

chade
0

jag ska tänka på er båda klockan 6
har tänkt massa på er redan idag.. tycker så synd om er :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zickan
0

Har hon slagit i ryggen så har jag varit med om samma sak. Tog mig en månad med metacam(smärtstillande), jag fick hjälpa honom bajsa, kissa, tvätta sig och mat/vatten genom pipett. Men det är inte alltid kört. Rör hon på svansen, känsel i bakdelen. Typ nyper man så hon känner av att de gör ont, kan röra nått osv. Så är det inte kört.

LÄNK

Historien om när reise och hubba lyckades välta en hörntoa och landa på ett trä hus. Hubba låg död i transportburen hos veterinären men reise överlevde. De ville avliva honom, men då de sa att det fanns en minimal chans så testade jag. Bar han med med mig över allt, till jobbet osv.
Nu är reise typ 2 år  :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Mara-Bell]
0

Hon avlivades vid kvart över fem nu i kväll. Veterinären trodde inte det fanns något att göra och hon hade ingen känsel alls. Man kunde nypa hur hårt som helst utan att få någon reaktion. Det hade inte fungerat för mig att ta med henne till jobbet, då hade jag antagligen fått sparken. Ingen hade förstått eftersom det "bara" är en råtta, och hälften på mitt jobb är livrädda för dom.

Cis-j
0

Fy vad hemskt! Beklagar verkligen :(

Anvariel
0

#16 :( Nä, har de ingen känsel ALLS är det nog ganska så kört… ibland kan man ju ge det en tid och se om det bara är en svullnad kring ryggmärgen som ger med sig. Men det där lät inte alls bra, inte bra alls. Ingen känsel alls låter som att det inte finns något att göra… Så det var rätt beslut du gjorde, även om det var tungt. :(:(