Soijta har börjat motionera
Ja min "lilkille" Soijta som är relativt ny här hemma brukar få komma ut på sängen för att röra lite på sig. Bestiga kuddbergen, och träda in i täck-grottorna!
Men detta med mortion/aktivering är ju någt som de flesta råttägare kämpar lite med, och man gör det man kan för att få råttorna lite aktiva.
Nu har jag dock kommit på Soijtas nya favoritmetod, något som jag bersonligen aldrig sett/hört en råtta göra förr xD Men någon av er kanske har sett det? 
Hans nya passion är nämligen "Jaga snöre"!
Ja ni vet ju hur katter brukar att älska att springa runt efter lite snöre med någon tuss i änden? Ja precis så är det - exakt!
Jag använder mig av en halsrem till min kamera som är i metall med en lite plupp längst ut, och jösses vad kul den var att jaga! Han springer det fortaste han kan fångar den och biter lite busigt i den! Om och om igen jagar han den frenetiskt, hoppar och fångar den och slaktar det lilla potentiella krypet 
jag testade även lite med fingret (eller ja det var så jag upptäckte det), men då klättrar man istället upp lite i mattes hand bara, inget bita då inte (såklart).
Både jag och mamma stod lika faschinerande när han jagade denna i flera minuter innan det började bli liiite tråkigt i.af.
Så nu ska det mortioneras för fulla mggar!
Hakuna matata!

Hahaha du får ladda upp bilder sen
Jag brukar göra det med pennor, pinnar och tidningsremsor med Malta :) Mkt uppskattat :P
Åhh mina älskar att jaga saker! Har planerat att köpa en råttvänlig kattleksak eller något, för ju konstiga saker vi får jaga desto roligare tycker råttorna haha
you can't face the problem, if the problem is your face……
jag hade buntband :D
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Hehe, ja gör man så så ser man det lilla rovdjuret i råttan komma fram:)
Otroligt sött är det iaf:D
här är det poppis med fjädrar :3
Ja man ser verkligen hur det spritter i kroppen! Helt plöttsligt ett litet tokryck rakt ut åt sidan eller fjong upp i luften! ^^
Jag tänkte ladda upp en video, men vi fachinerades så mycket till en början att vi han trötta ut honom innan vi kom på kameran. Så det får nog bli i morgon.
Just nu ligger han och sover i det "portabla huset" som jag har i sängen, en liten kartong med en fleecefilt i/runt. ^^
Hakuna matata!
haha min ena hona gillar att jaga snöre.. när man har lekt med henne en stund blir hon så inne i det att hon jagar allt som rör sig xD
Dom är så söta när dom springer som tokar ^^
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Hihi, ingen tvekan på att råttor är rovdjur! De flesta av mina gubbar har gillat att jaga tofsar och filtbitar och annat. det ser rätt kul ut =)
Qui dormit, non peccat
#9 nej inte tofsar :O tänk på stackars Maria Montazami XD
Maybe it's not too late

#10 Haha om hon kom hit så skulle jag med glädje låta råttorna jaga henne istället
Qui dormit, non peccat
#11 hahaha XD
Maybe it's not too late
#11 HAHAHA!
För övrigt så upptäckter han efteråt mina långa snören till luvtröjan… Det blev många brottningsmatcher och försök till att göma dem innanför tröjan innan han gav upp ;D
Hakuna matata!

Mina älskar också att jaga snören. Speciellt sådana där kattleksaker - en pinne med ett långt snöre i ena änden. I ändan på snöret är det fastsatt en pingla och en massa fjärdrar. OJ vad det är skoj. De blir riktigt rabiata faktiskt. :D Gulliga små liv!