Problem med bråkiga honor
Vi tar hela historien från början.
Jag fick en råtthona utav en vännina som jag enbart fick behålla en månad innan hon blev sjuk och vi vart tvugna att ta bort henne. Under tiden jag hade henne hann jag skaffa en vän till henne.
Tiden gick efter att jag tagit bort den äldre honan och 4 månader senare fick jag tag på två råtthonor i ungefär samma ålder som skulle omplaceras.
Till en början blev det sådant stök och Sötnöt som jag hade från början blev biten så hon fick ett litet sår på rumpen.
Jag separerade dem då och hade dem åtskilda i 3 månader innan jag satte ihop dem igen vilket till en början funkade bra.
Nu har jag dock börjat oroa mig ganska rejält. Sötnöt juckar som en tok på dem andra två och ganska ofta far dem runt och bråkar med varann både utanför och i buren. Men det värsta är något dem gjort i några dagar nu. Bonnie &/eller Gaia biter tag i Sötnöts rumpa och håller tag i 4-5 sekunder och släpper sedan.
Har någon något tips på vad man kan göra? Ska jag separera dem? Är det normalt att det gruffas såhär mycket?
*bump*
Fick höra i min tråd om introducering att det är rätt normalt att dom "drar" lite i varandra om råttan som blir "dragen" inte låter sig luktas på ordentligt…
Och det där med juckandet är ju ganska normalt för honor när de är i löp, eller juckar hon lika mycket varje gång? För de löper ju några timmar, typ, var femte dag eller vad det är… i min bur går juckandet i perioder så jag antar att det beror på löp
Fick också tips om att inte sära på dom så länge det inte blir blödande sår. Testa annars att sätta ihop dom en och en, sen behöver dom ju inte ha intensiv kontakt hela tiden, ha dom ute på sängen eller något så får dom träffas när dom korsar vägarna liksom.
Hoppas det går bra för dig också, verkar vara många som har introduktionsproblem just nu ;O
Kan ju också vara så att sötnöten är lite osäker om hon har suttit själv så länge, de tappar ju på "råttspråket" efterhand
you can't face the problem, if the problem is your face……