bäbis frågor,
jag fick en oplanerad kull den 4e februari och hitills har allt gått oerhört bra, friska och vakna verkar de. och så fruktansvärt söta!!! oohhh.!!!!
dock fick jag panik på första kvällen då alla hade en stor vit varböld i magen och skulle dö, inte visste jag att det var mjölkmage och var så det skulle vara haha. ingen hade berättat om det för mig.
jag har letat i trådar här men finner inte, nu är de två veckor imorgon, tänderna kan man både se och känna och de kommer öppna ögonen vilken dag som helst.
men nu till frågorna,
1. de kommer ju förståerligt att börja äta själva snart, vad skall man ge dem för mat? är det i samma stil som mammans extra näringsfyllda diet eller är det standard utfodring som gäller? har bunkrat upp med avocados, barnmat mm. vill bara ge dom de bästa alternativet.
2. Hur gamla skall de vara när de får flytta in hos mina andra råttor?
3. de blir ju könsmogna vid 6 veckors ålder, skall man ta isär könen då eller göra det tidigare?
tackar för vilken hjälp jag än kan få! =)

1. Ge dem barnvänlig mat som välling i början, mjuka grönsaker mm. Överlag så kan en råttunge äta precis samma sak som sin mamma. De kommer att börja smaka på maten när de är redo =)
2. Många sätter in sina 5 veckors hanar direkt till de andra råttorna, det brukar inte vara några problem.
3. Råttungar blir könsmogna vid 4½-5 veckor gamla, så du behöver sära på dem redan vecka 5.
Qui dormit, non peccat
åh tack så mycket!
så det är skillnad på introducering av tjejerna och killarna?
har aldrigt haft några problem med nya tidigare så vet ej.

Nee man gör på precis samma sätt när man introducerar hanar och honor =) Har du läst artikeln om introducering? Förklarar rätt bra där vad man behöver tänka på.
Qui dormit, non peccat
ja jo. jag tänkte helt fel här nu när jag skrev, menar att de är så små, har introducerat vuxna tidigare utan några som helstproblem, kanske bara haft tur med att få underbara rådisar. Men tänkte om det kanske var något speciellt svårt när de är så små, det står ej i artikeln vad jag kunde se.

näe, det är inte svårare, däremot får man väl hålla ett extra öga på de vuxna. Små bebbs kan bli lite skrajsna och pipiga när de möter de stora råttorna, så ta det lugnt bara.
Qui dormit, non peccat