Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2655 ggr
AnnaRamnemark
0

(OT) Säga till...

Jag blev nyss så arg säkert för en så liten sak. Min arbetskompis har nyss köpt ETT marsvin. Och hon har ju hört mig predika en massa om att råttor, kaniner, marsvin osv ska bo minst 2 å 2. Ändå köper hon ett marsvin till sin dotter. Jag tycker först att de är hemskt synd om marsvinet att bo själv. Som jag hört kan dom börja skrika så fort man går ur rummet om dom är ensamma. Problemet är att jag inte får säga till henne nu att dom ska vara 2 å 2 för då blir jag en jobbigt beserwisse. Själv så hatar jag sånna. Men jag blir så arg att hon ignorerar allt. Dock verkade de som att hon inte vågat säga till mig att hon skulle köpa ett marsvin. Såg på facebook att hennes man skrivit de.

Eller hur ska man säga till henne?

Jinaum
0

Möjligen påpeka snällt över en kopp kaffe om vad hon tänker om det? Samt att det står i L80 om det. Försöka vara så odmjuk som möjligt?

chade
0

försök bara säga det på ett snällt sätt att det faktiskt är lag på det.. jag är inte heller så bra på att säga saker på rätt sätt :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Angeln--89
0

Kaniner behöver man inte ha 2 och 2

Jinaum
0

#3 Har för mig att enligt L80 skall alla gnagare förutom guldhamstern ha sällskap. Om inte de visar aggresivitet mot andra gnagare, det är enda gången de kan hållas ensama.

nyndat
0

#4 en kanin är ju ingen gnagare

alexfifan
0

"_Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila."

C_itat ur L80 ^^
Oftast är det väldigt svårt att sätta ihop äldre kaniner, speciellt hanar. Inte alls lika lätt som råttor…

you can't face the problem, if the problem is your face……

nyndat
0

#6 Intressant :) Trodde faktiskt inte det var krav på det just gällande kaniner, nu är det iofs bara bör men ändå.

Till TS, tycker som så många andra att du skall ta upp det med henne och försöka hålla igen lite så hon inte intar försvarsställning :) Jag är inte själv den bästa på sånt, finkänslighet och sånt där, jag brukar basunera ut min hållning och tänka sen Skäms

alexfifan
0

#7 Ja, fast det hade ju varit knasigt att ha en lag på just det, eftersom det är så pass svårt att sätta ihop kaniner. Eller ja, det är i alla fall min erfarenhet ^^

you can't face the problem, if the problem is your face……

hus-musen
0

påpeka det fint då, säg att jag hörde att du köpt marsvin till din dotter, vad heter dem?

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

Påpeka schysst som redan nämnts. Glöm inte varför de ska ha sällskap också.
Funkar inte det, anmäl.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnnaRamnemark
0

Jag ska prova med de där "vad heter dom" sen säger hon kanske nä de blev bara en. Så får jafg la säga typ något med humm du vet nog redan vad jag tycker om de bla bla.

Usch jag är så besviken på något vis. De jobbiga är att hon är den bästa arbetskamraten på jobbet. Så de är lite surt att hon inte typ lyssnat på mig när jag jämt predikar om råttor och L80 osv. Sen har jag en annan arbetskompis som oxå är noga med L80. Jobbigt att hon dissat allt :(

Allamej
0

"råka" skicka en kopia av L80 till henne

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Emmieline
0

oj, jag visste inte att kaniner vilk lov att ha nån annan kanin att man fick lov att ha 2 kaniner,

vi hade bara 1 kanin, fast när hon var ca 3-4 år fick hon iaf flytta till grannen på grund av att det var kallt så hon hade sällskap av kor (som älskade att snutta på henne xD)

gulzebra
0

#13: Man måste inte ha två kaniner, men det är att föredra om det går :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram