Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 3000 ggr
MoaL
0

Svartråtta, Rattus rattus?

Är det någon här som vet av någon som äger sådana, här i Sverige eller utomlands? Alltså Rattus rattus, inte våra underbara Rattus norvegicus. ^^

Någon som vet hur de är som husdjur? (spattiga och otama kan jag tänka mig)
Hälsa/sjukdomar? Benägenhet för cancer, luftvägssjukdomar, och så vidare?

Tack på förhand. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

alexfifan
0

Finns det ens någon domesticerad form av svartråtta?

Vet iaf att det finns massvis som har indiska takråttor här i Sverige………

Okej då, tass. Oskyldig

you can't face the problem, if the problem is your face……

hus-musen
0

#1 det finns inget som heter indiska takråttor, det är vad zoo brukar kalla vanliga brunråttor för att göra dem mer exotiska och attraktiva.

Jag tror inte att någon har svartråttor som tamdjur här i sverige, har inte hört något om det tidigare iaf. Däremot så ska det finnas nån i danmark tror jag. Vilda svartråttor kan du hitta i danmark och england. Människan valde ju brunråttor som husdjur eftersom de var större, mindre aggresiva och mer lätthanterliga än svartråttor, angående sjukdommar så har jag ingen aning.

Qui dormit, non peccat

MoaL
0

hus-musen: Jag tror alexfifan skojade. :P

Det borde finnas någon uppfödare utomlands hoppas jag? ^^ Någon som vet hur mycket det kostar att importera? Oskyldig

Mvh,
Moa

gulzebra
0

Jag har för mig att Skansenakvariet haft svartråttor tidigare, men fick göra sig av med de när de var alldeles för aggressiva. Så ptja, att de är aggro är väl en rätt rimlig gissning från min sida iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MoaL
0

#4 Haha, ja, det kan jag tänka mig. :P

Dessa verkar ha fått det här med råttarter lite om bakfoten.. *smiley som slår sig för pannan*

"The rat genus, Rattus spp., consists of about 56 difference species of which the Black rat (Rattus rattus) is probably the most abundant and domesticated of them all."

Mvh,
Moa

hus-musen
0

#3 ah missade det hahaSkrattande

Ingen aning, kan inte hitta någon uppfödar av svartråttor.. men de finns ju på skansen, kanske prata med djurskötare där? Import skiljer ju från land till land, så du får nog kontakta dem =)

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

#5: haha lyckat :D

#6: Nä, de har inte svartråttor längre. Det är brunråttor de har nu, sen att de påstår att de har svartråttor är en annan sak Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

#7 Jaha, jag har aldrig varit där så det visste jag inteSkäms Vad fult gjort att lura folk!

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

#2 HAHA jag vet, det var väldigt ironiskt. xD

you can't face the problem, if the problem is your face……

gulzebra
0

#8: Det har inte jag heller otroligt nog, men fick höra det från råttfolk :P Och jepp, jävligt fult!

Anvariel
0

#5 Det finns 64 arter av rattus-släktet enligt wikipedia. De flesta av dem är dock lokala för vissa områden. Många finns bara i Indonesien eller Australien t.ex. Vad jag såg så är det bara rattus rattus och rattus norvegicus som är väldsomfattande. Men ja, det finns massor med olika arter beroende lite på hur man räknar såklart. Men de har separata latinska namn allihopa och finns kartlagda. Intressant egentligen! Skulle vilja veta hur de ser ut!

MoaL
0

#11 Ja det vore absolut intressant. Undrar hur många olikheter det finns mellan de olika arterna, både beteendemässigt och uteseendemässigt? :)

(fast det var inte det som var det roliga med deras text. :P )

Mvh,
Moa