Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2705 ggr
Rats-is-it
0

Rimlig storlek på bur?

Jag har funderingar på att köpa en ny bur då min är lagad i botten och väldigt matt i gallret (den har stått ute under en period då den inte användes). Jag har nu en ferplast "jenny" som mäter ca 80*50*80*. I den bor det nu två små killar, men enligt burräknaren kan det bo upp till fem råttor i den. Jag har tänkt att som mest ha tre råttor samtidigt. Min fråga är nu om jag borde satsa på en större bur när jag ändå köper en ny? Eller om denna är fullt tillräcklig för tre råttor? Jag är väldigt nöjd med buren i övrigt, storlek, utformning och rimligt pris. Hur skulle ni gjort? Är det någon som har förslag på andra bra burar?

Dramatik
0

Ska du bara ha tre råttor så funkar den buren utmärkt. Jag tycker inte att de behöver större bur än den nödvändigtvis faktiskt:)

Men ska du köpa ny bur kan du ju kolla på voljärer annars kanske? Ferplast Nota har jag spanat lite på och den verkar helt okej för att ge ett exempel. Desto större desto bättre:)

Och kom ihåg att kolla enligt L80 på burräknaren, det är vad som är lagligt. Men visserligen är det lagliga tyvärr inte det bästa alltid när det gäller råttor.

hus-musen
0

Jag vet inte riktigt hur du räknat, men enligt burräknaren så får det plats 6 råttor (l80) Så 3 st får gott om plats! Jag hade inte köpt en större bur om jag bara ska ja 3-4 råttor, det finns gott om yta i den ändå. Sen om du har hyllplan i buren så får du räkna med den ytan oxå!

Qui dormit, non peccat

Rats-is-it
0

Då blir det nog ingen större bur =) Ville bara vara säker på att de klarar sig fint på den ytan! Sen är dom ju ute och springer oxå! Finns det fler webbutiker än PWSS som säljer och fraktar burar förresten? Och har ni förslag på andra bra burar än ferplast "jenny" så ge gärna förslag?

Huldan
0

Skulle tipsa om zooplus.com :)

Rats-is-it
0

Är det någon som har erfarenhet av savic burar? Tittar på en savic freddy 2 max. Samma mått som ferplast jenny… Den är något billigare. Varför ska det vara så svårt att bestämma sig :-S

Rats-is-it
0

Ingen som har en savic bur och kan säga något om den?