Fyy F-N
Nu är jag så fruktansvärt förbannad!!! (men det lägger sig säkert snart).
Jag ringde till veterinären för att fråga om de kunde skriva ut Stronghold för mina 3 tjejer, för ohyran har kommit tillbaka trots att de fick droppar 17 januari. Men det kunde de INTE utan att titta på råttan (som har besvär) och ta prov.
Jag sade att det inte behövs då det redan konstaterats efter första provet att hon hade löss och att nu har hon börjat klia sig mkt igen och har nya sår. Jag känner bara att de vill SUGA UT ALLA PENGAR från mig
.
Det är inte bara det besöket i januari, utan jag har hämtat antibiotika en gång emellan och gjort ett återbesök med sammanlagt har jag lagt ut 2300kr på 1 månad…kan de då inte vara LITE medgörliga.
Och min ordinarie vet var sjuk och skulle komma tillbaka på fredag, så hon som jag pratade med i telefon frågade om jag ville att hon skulle ringa upp då. Men jag sade bara att det inte behövs att jag minsan ska leta upp en annan veterinär och tackade för mig
.
Nu känner jag mig lite dum…men det var med all rätt tycker jag…
Och nu sitter jag här med tre råttor som behöver Stronghold…snyft
Dock så har inte veterinären gjort något fel. De får faktiskt inte skriva ut medicin till ett djur utan att titta på det först.
Är det inte ordinarie heller så kan de direkt inget om dina råttor heller.

enligt lag så får de inte skriva ut medecin över telefon, så de gjorde rätt. De måste titta på djuret hur jobbigt eller opassande det än kan vara. Vissa kan göra undantag, men det är inget man kan kräva tyvärr.
Qui dormit, non peccat

Men jag tycker ändå att det inte borde vara några svårigheter i och med att det enbart är en fortsättning på behandling som inte gett den effekten man ville nå…eller jag kanske är ute och cyklar :oS.
Att det inte var den ordinarie kan jag ha lite förståelse för, men det finns ju journaler som man kan läsa och fatta beslut utifrån det…tycker jag
Jag fick recept på två paket stronghold när jag var hos vet, just om ut i fall att det skulle komma tillbaka. Ett tips är att be om det när du är där och kollar råttan för recept gäller i ett år framåt, vilket betyder att du är försäkrad mot löss i ett år framöver ^^
Dock har jag en väldigt snäll veterinär, inte alla som gör det. Och de vill bara tjäna pengar de flesta =/
you can't face the problem, if the problem is your face……
testa exner istället kanske? runt 150 kr i djuraffären, sir pip hade ohyra när han kom och det tog bort alltihop, visst måste du städa rent ordentligt och upprepa behandlingen, inte heller blir de imun någon månad. men det är ett billigare alternativ.

Hmm…ni har rätt. de har väl agerat helt rätt. Känns bara så surt när jag vet hur det ligger till.
det är det här som är så bra med forumet. Förts kommer man in och skriver ett inlägg, man kan vara arg, förtvivlad eller orolig, men när man fått många svar från er andra som drar ned en tillbaka till jorden, så känns det bra igen.
Jag överreagerade nog, får nog ringa tillbaka och be min vet återkomma till mig på fredag (men jag gör det i morgon när det är någon annan i receptionen som svarar
).
Och jag ska nog be om ett recept, sist satte de på dropparna själv.
Alexfifan, vilken vet går du till?
Jag vill bara tillägga att jag inte är snål eller så
…ville även bespara min dam en till transport.

Jo reaktionen är fullt förståerlig, blir sj grinig så fort jag måste åka nånstans för något så enkelt när jag vet vad som är fel!
Konstigt att du inte fick recept, det brukar ju alla skriva ut. Stronghold brukar man ge i två omgångar, det enda som krävs är att man sätter dit en droppe liksom.
Qui dormit, non peccat
Men har du inte kvar från första förpackningen då?
Man får ju liksom 3 tuber och om du bara hade 3 råttor borde det ju finnas något kvar
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#7: Stronghold brukar inte ges i två omgångar nej, de enda som ger två omgångar är de vettar som inte kan dosera det… En omgång ska räcka utmärkt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#9 Det beror alldeles på hur lusangripna råttorna är. Det är inte alltid en omgång räcker, utan det kan krävas två gånger. Gör man det två gånger är man säker på att man blivit av med ohyran, oavsett om det är loppor eller löss. Sen att det kan räcka med en droppe är en annan sak.
Qui dormit, non peccat
Ingelstadkliniken, ligger utanför växjö :) Dom är super! Men om du ska gå dit vill dom säkert titta på din råtta ändå.

#8- jag fick inget recept eller någon förpackning, utan de droppade dit dropparna själv
.
#10 tror att min/mina var rätt mycket angripna av löss pga mycket sår och prickar i huden. Vet inte om halmet (använder inte längre) eller om nykomlingarna var boven. Så två omgångar hade nog varit bra
#11 - Växjö…det är långt borta för mig ;o)
Tack för all respons!!!
Ps. ringde tillbaka till kliniken och bad min veterinär ringa mig så fort hon är frisk igen. Det var inte samma person som svarade, men tyckte att hon var lite kort i ton (kanske inbillade jag mig bara) men det var nog bara rätt åt mig
. Man beter sig lite konstigt när man är orolig…
#12 Alltid säkrast att ta två omgångar i vilket fall för de där nedrans lössen har lång livscykel även utan värddjur, de dör ju om de äter från råttan om det finns Stronghold i blodet men det finns ju fortfarande löss runtomkring och sånt
Synd annars, för där är dom riktigt bra!
#10: Det kan behövas ja, men det är inte standard ;)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram