Rått hjärtat
Mja idag känner man det banka. Anser mig själv som tämligen lugn, fridfull och inte speciellt framstående råttägare som gör speciellt mycket utan lever vardagen med mina råttor.
Så idag var vi till djurboden och skulle köpa mask till pappas gecko då ägaren frågade om jag visste någon som ville ha en råtta eller om jag själv ville ha den. Medföljes bur och allt bara den kommer till bra hem.
Så jag åkte hem och fundilerade lite… "Äh va fan" blev svaret för mig själv. Har tre stycken. Varav min äldsta och fortfarande första råtta är 3½ och snart 7 månader rent utav. Så man vet ju inte när han ramlar av pinnen så att säga.
Har ju bokat så gott som en råtta hos uppföddare. Men en mer eller mindre.. Gör ju ingen större skillnad för en sådan som mig eller hur?
Så jag ringde upp och frågade lite. Råttan hade tydligen varit ensam och är max ett halvår men jätte fin. Vet inte dock vad teckningen heter. Men vit med ljust silver grå päls runt öronen och över ryggen. På bilden såg han ut att vara i bra skick och satt i husses huva.
Dock verkar det som en zoo råtta och har troligen inga papper. Men det är ju skit samma egentligen, dock alltid kul å veta.
Anledningen till att den var ensam var att han hade inte kunskapen om råttor så väl och erkännt att det var dumt av honom. Nu så hade han bara inte tid med råttan dock och ville få honom te ett så bra hem som möjligt.
"mja" tänkte jag.. "Han kan ju alltid få vara här som i ett jourhem så länge om det är brått med det så han kommer till ett bra hem. Då kan man ju dessutom se om han kan umgås med andra råttor eller om han är råtta för livstid… och för all del. Funkar det får han la vara kvar, då gammel råttan är vääääldigt gammal och man vet inte. En mer eller mindre. Annars så är det ju lättare att få honom te hem om man utslagit att han fungerar inte med andra och folk är medvetna om det."
Så jag svarade som så. Han får komma hit råttan nästa vecka om han vill det, vara här och se hur det går. Fungerar det med de mina får han stanna kvar, annars får han dess värre bara vara här som i jour då jag inte har plats med en extra bur allt för länge här. (Rummet är 9 kvadratmeter.) Men så i alla fall råttan får någon som har tid övers för han och kan pilla med honom och sådant medens man letar annan ägare.
Även om det känns elakt emot råttan att han får bara bo här ett tag om det inte fungerar känns det som ett bra beslut ändå om han som äger den har lite brådis med att bli av med den. Dock verkade han noga med att den inte skall hamna var som helst. Så vi får väl se hur detta går. :)
Får la hoppas på det bästa så han får stanna kvar här hos mig.
Hoppas det går bra med nykomlingen! Lycka till
Lycka till :)
Tänk på att du vet inte om råttan har några sjukdomar (t.ex förkylning eller ohyra)
Jag tog hem en zooråtta och dum som jag var satte jag henne inte i karantän. Fick både förkylning och ohyra in i huset. Dock ångrar jag inte att jag tog hem henne, för hon är underbar. Men jag fick dyra veterinärskostnader på köpet.
Skulle jag haft facit i hand skulle jag gjort annorlunda.
Var försiktig och jag hoppas allt kommer gå bra! 
// Fawo (;
Inte tänkt på det alls Fawo. Får ta å kolla det när jag får träffa denna råttan.

Jag tänkte bara inflika med att om du vill testa honom med dina så var väldigt försiktig eftersom han förmodligen är i en rätt känslig ålder, dessutom suttit ensam och är över 9 veckor. Mycket som kan gå snett då. Så var som sagt superförsiktig med introt, jag tror att de flesta hanar inte skulle acceptera en råtta med de omständigheterna, så var beredd på det, chanserna är rätt små att det ska funka.
Å andra sidan, funkar det så vet du att du har väldigt flocksnälla hanar.
Vill bara att du ska vara klar över det, många överskattar sina råttors introduktionsegenskaper eftersom de tidigare bara har testat med bebisar.
Hoppas det går bra med killen!
Vit med silverfärgat grått streck låter ju lite sådär som en black striped roan, de är ju också väldigt vanliga från grossister.
Älskar mina stora små vänner..
#4 Mjo är med på det och det är han som äger honom med. Sagt det att fungerar det inte får han nog dessvärre flytta till någon som kan tänka sig ensam råtta. Då är det också lättare att säga till personen i fråga att han inte kan ha vänner utan behöver någon med mycket tid övers för honom.
Får göra som jag brukar göra. Att trissa upp allt tror jag inte så där jätte mycket på för att djuren känner av det. Brukar släppa en och en i sängen. Fungerar dem så släpper jag till någon till så får de vara där i sängen en stund tills de inte är särksilt intresserade av varandra.
I vanliga fall brukar jag då släppa in dem i buren och hålla mig i rummet och hålla koll på dem. Men i detta fall är jag lite osäker på om han skall få flytta in i buren direkt eller om jag skall släppa ihop dem några gånger på neutral mark först pch se hur de interagerar med varandra.
Ingen aning Terato :P Tyckte han var väldigt fin sj bara. :P
Framför allt får han ju komma för ägaren lät så orolig över att han inte har tid för honom, att han har haft ute honom varje dag och råttan har fått sitta i huvan och följa med ofta. Varpå nu pga hans jobb inte har tid övers för honom och känner sig dålig över det.
Så att vara jourhem är ju med med i spelet om det inte skulle fungera här. Två burar på 9 kvadratmeter känns lite å ta i i lång tids perspektiv. Det är då med mig och möbler varpå också :/
Då har han kommit. Jätte fint skick och jätte nyfiken och mild.
Påbörjat introducering men en aning osäker på hur det går. Bättre än jag förväntat mig i alla fall.
Satte dem i soffan till att börja med. Med Deadly brydde han sig inte något vidare. Var mycket sniffande sedan började de utforska soffan istället. Så jag satte till dem andra. Då blev det antagligen lite mycket. Han blev en aning rädd och myckade gräl med gamlingen och den yngsta. Min äldsta lade sig bara på rygg men det verkade ändå som lite så där osäkert.
Men i över en timme satt dem alla i soffan. Putsade sig då och då. Försökte sniffa på varandra och interagera. Men tror Ubbe som den nya råttan heter är lite skärrad av allt som hänt och osäker på situationen.
Nu i slutet dock vågade sig Ubb bort till den hörna av soffan mina andra råttor höll sig på. Försökte sniffa med Motny och gamlingen var si så där med det hela.
Dock är jag inte säker på vad osm hände men de blev lite bråk då Ubbe hamnade i ett hörne.
Deadly har tappat en klo och blöder lite och jag ett jag i skinnet. Litet som få dock. Tror på att de började mucka och att Deadly fastnade med klon någonstans eller rent utav i sig själv för han vart redigt skärrad.
Men mitt inre säger mig att det kan nog bara man är tålmodig. Tror inte denna insidenten är något som kommer ske igen. Får för mig det i alla fall. För då tycker man ju de borde ha bråkat tidigare än över en timme sennare.
Dock började de bråka inom flocken själva. Monty och gamlingen började mucka med varandra istället för Ubbe vilket är lite underligt tycker jag.