Råttor i vårsolen :)

Massa fina bilder & fina råttor!
Den först på roandumbon va ju hur fin som helst!
Vi har en fåtölj som står precis framför balkongdörren. Så jag öppnade den & satte mig & myste lite med Wille i det sköna solskenet =)
Sen så va vi tvungna att skjutsa sambons systrar så då fick Wille följa med på en lite biltur oxå. Mkt spännande hälsar han ;-)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Är det inte lite väl kallt att börja ta ut råttorna redan? Jag tycker att det bör vara ungefär lika varmt ute som inne när man ska ta ut dem.
Finfina bilder på söta råttor!
#5 .. Aa Lillemor e förtjusande, synd bara att hennes huvud fortf är lite snett efter en hjärnblödning som drabbade henne för några månader sen, men men, utsidan är inte allt ;D
Oh va härligt de låter .. :) Gillar han att åka bil ?
#6 .. Här i Västervik där jag bor är det iaf riktigt varmt ute, plus att jag har relativt "kallt" i min lägenhet så jag skulle vilja säga att det är lika varmt ute som inne här .. :)
#7 .. tack.. :) men utan ditt tips på selar så hade det inte gått ;D
Ingen mer som har fina vårbilder på råttorna ? :)
Jättefina bilder! :)
#6: Här är det omkring 30 grader varmt i solen på dagarna just nu. är det så varmt och det inte blåser ute så bör det gå bra. ^^

Taci
Ja, han verkar inte ha nåt emot att åka bil iaf. Några gånger va han påväg att börja ploppa med ögonen lixom, men kan aldrig riktigt till skott så han började ordentligt *S*
Slänger med en bild på Hugo som va ute en sväng idag
// Emma, aka Althea
#8 Johodå
Det finns fler seltips på nätet…
#10 .. Så söt .. :) Han ser stor ut , hur mkt väger han ?
#11.. Möjligt, men nu råkade det va så att det var ditt jag hittade först ;) :)
vad söta bilder på era råttisar #12 hur gamla e dina råttor?
tycker ni att dom ska vara en viss ålder innan dom får börja ha sele på sig och komma ut i det fria?
#13 .. ja du .. 3 av dom blir ett år i sommar, och den fjärde (Lillemor) är runt halvåret ;P

Taci
Han är ganska liten/kort i kroppen så grammen gör sig snabbare påminda på honom än på en normalstor hane ifrån en bra uppfödare (Hugo kommer ifrån en privatperson som sålde alla hanbebisar till djuraffären)
Exakt vad han väger har jag inte i huvudet men en liten bit över 600 gram är det iaf.
// Emma, aka Althea
#15 ok .. :) Jag skulle vilja ha hanråttor nästa gång, o hoppas att dom blir lite större :) Mina väger runt 350-400 gr.. :)
mina är bara två månader och tre veckor…
nåt tips på vad man kan göra första gången dom kommer ut i det fria kan man ha dom i gräset, med sele på då?
eller e de bäst att ha dom på axeln eller innaför tröjan första gången eller spelar det ingen roll?
#17 .. jag hade nog haft råttan hos mig hela tiden första gången .. kanske satt den lite framför mig på gräset om jag satt ner osv.. kanske lite larvig, jag vet inte ;D fråga nån annan ^^
ok finns det nån annan som har nåt tips?
Det beror nog lite på hur lugn din råtta är. Har du en lugn och stillsam råtta kanske du kan ta ut den utan sele om han får sitta på din axel och kika lite.
Men om du har en lite osäker råtta eller kommer att röra dig mycket och det finns risk att ni möter hundar på promenad eller buller osv så kan råttan bli rädd och vilja fly. Då kan selen hindra att han hoppar ner och springer iväg.
Det där får man försöka bedöma själv utifrån hur man känner sin råtta. Jag har inte alltid sele på mina råttor ute, sitter vi mest stilla så får de vara lösa och om vi är ute och rör på oss eller råttan i fråga är lite mer aktiv eller osäker så har vi sele på.
ok jag hade tänkt ha båda mina killar på axlarna antingen med sele eller utan.. hmm.. dom e ganska lugna kryper lite på axlarna men dom håller sig kvar där endå ganska bra… får se sen när det blir lite varmare då ska jag ta med dom på en promenad tänkte jag.