Om man måste medecinera...
Så tänkte jag bara tippsa om hur man enklast kan få ner "äckelpäcklet" utan motstånd!
Hacka tabletten du ska ha till ett fint pulver. Enklast brukar vara att hacka det ganska så fint, och ta en sked för att göra det sista till pulver.
Sedan så tar man något smaskigt, t.ex blåbärssoppa eller något annat flytande som man kan röra ner det i så får de äta det ur skeden kontrollerat av oss människor annars!^^
Själv hade jag dock en lite flicka förr som ratade precis ALLT, soppa, youghurt, välling/gröt osv osv… Fick ta chokladsås som sista utväg! Chokladen dolde smaken väldigt bra (och hon var galen i det annars) så jag behövde inte chokladsås större än en ärta i.af. Choklad (och socker!!) är ju givetvis inte bra, men nöden har ingen lag…
Ett tipps till er som kanske försökt dölja piller i mat eller få ner dem på anat vis =) De flesta visste säkert, men för er andra!
Hakuna matata!
Smart :) liiite choklad kan Tillochmed vara nyttigt har jag hört (a)
jag undrar, är det inte precis som med vissa mediciner för människor att dom måste vara hela för att det inte ska tas upp för snabbt i kroppen? jag har alltid funderat på detta men ingen har som tagit upp det annars?

Vissa antibiotikum skall man inte ge tillsammans med sådant som innehåller kalcium, dvs mjölkprodukter. Ronaxan har jag för mig var ett av dessa, kan hända även baytril var ett sådant, minns inte exakt. Har det nedskrivet nånstans men vet inte var just nu.
#2 Vissa medeciner är inte menade att lösas upp i magsäcken, utan ska hinna ut till tarmarna först - därav ska de inte krossas. Men det brukar stå på förpackningarna annars med =)
#3 Bra att du sade det! Det gäller ju även helst hela kosten under den behandlade tiden för att maximera effekten! Även detta brukar ju dock stå på paketen.
Men visst, på vissa medeciner (främsy för djur då) så står det inte alltd, så bäst är givetvis att fråga doktor om det är ok först! ^^
Hakuna matata!

#4, jag har nog faktiskt aldrig varit med om att en veterinär upplyst mig om det där med kalcium om jag fått med mig antibiotika hem, vilket är ganska dåligt. (Har inte heller blivit upplyst även om jag fått det på recept och med andra ord får emd en bipackssedel, men hur många läser egentligen en bipackssedel grundligt? Man räknar med att läkaren/vetten delger en sådan viktig information ju. (Nu menar jag just läkemedel som inte funkar ihop med kalcium, inte läkemedel i allmänhet))
Med andra ord så lär man ju som helt okunnig råttägare inte ha en tanke på att ställa en sådan fråga, och det är synd. (Många tycker ju tex yoghurt är en skitbra idé att ge medicinen med då många råttor älskar det) :(
Bra länk du postade btw!