Försöker introducera liten bäse
Fick hem en fem veckors bäse igår, funderar på hur det har gått för er andra då ni introducerat en ny till familjen, hur andra reagerade, hur lång tid det tog för dem att acceptera ungen och att ungen accepterade de äldre.
Hon skrek en del igår kväll, vågade inte ha dem tillsammans under natten men satte ihop dem igen imorse, visst lite pip men sen så sov de alla tillsammans hela dagen, nu på kvällen blir det en hel del pip, boxande igen, en av dem "mosar" henne lite mot väggen kan man väl säga. Då jag vart där så har de inte bitit eller visat några tecken på aggresivitet som de som står med under hur man introducerat en råtta.
Så hur lång tid brukar det normalt ta för att de ska acceptera varandra.
För mina råttor tog det ungefär två dygn innan pipen och skriken upphörde. Sedan var de bästa vänner.
När jag har introducerat bebisar har jag bara satt in dom i buren. Lite nosande, eventuellt lite småtjafs, sen har det varit bra.
Tror inte att det är något att oroa sig att det pips och tjafsas lite. Blir det rejält bråk eller att dom skadar varandra ska man sära på dom. Annars brukar dom lösa det mesta själv.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Är väl bara så hjärtskärande att höra de där små pipen ^^' Lite fjantig är man väl. Hon låter dem inte nosa på henne direkt :P Hon ställer sig upp och ser ut som en arg hamster :P Så då blir väl tanterna lite sura att de inte får vända å vrida på henne som de vill och boxar väl lite eller rycker till, känns som om de jävlas med henne bara.
Bäsen verkar ju så riktigt spänd och nervös vilekt bara triggar de äldre i guess..
Går hon inte med på att bli nosad på så får hon ta att bli tillrättavisad. Men det är som sagt inget att oroa sig för. Alla introduceringar går ju inte som på räls. Men har man bara lite tålamod (och förmågan att hålla sig kall när man bara vill rusa dit och ingripa) så brukar dom kunna lösa det själva.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
mjo, tänkte väl att det är bäst så, att låta dem vara så hon får sin plats. kändes bara så hemskt när man skulel sova å hör skriken :P men ja, jag ska låta dem vara :) Hade de inte velat haft henne där alls så hade de väl inte sovit med henne och hade väl förmodligen bitit henne för länge sen.
Introducerade 2 nya till min påbörjande flock häromdagen. Introduktionen skedde på neutral plats i över 2 timmar. Fungerade bra, lite pip och lite bråk sen lekte de tillsammans bra. Satte in dom i buren, bråkade om rangen och sådant sen så sover de tillsammans men bråkar fortfarande lite grann utanför när de möts allihopa på trång yta som t.ex i en kartong som jag klippt lite gångar i.
Tyvärr så är den ena honan jätteundernärd och har ett stort; 'det-här-är-min-mat-ge-er-iväg'-beetende. Men dom ser ut att trivas för dom sover ihop iallafall och leker!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Första natten tillsammans är avklarad nu iaf, inga sår elelr skader :) Fortfarande en hel del pip då en av mina är lite väl på och hårdhänt.
Mina bråkade inget alls utanför buren, där var det frid å fröjd, blev väl bara frågan om rang inne i buren.

Bebishonor stoppar jag in direkt till stora honflocken. Sen går jag ut ur råttrummet och andas. Det är jätte jobbigt när dom piper så hjärtskärande. Bebishanar däremot beror lite på vilken flock dom ska in i. Är det en flock med andra bebisar så brukar jag göra som med honorna. Är det en flock med äldre kör jag en långsammare intro.
Jag känner mina råttor bra så jag vet vilka flockar som fungerar bättre än andra. Men är man osäker skulle jag kör på en övervakad intro ett par timmar och sen om det går bra (trots pip) låta dom bo ihop. Om dom däremot skulle bita hål eller bli sårad så det blöder skulle jag sära direkt och kolla ¨vart såret sitter innan jag tar ett beslut att ev sätta ihop dom igen. En del sår kan se väldigt hemska ut men uppkomma av en olyckshändelse. Speciellt i ljumskarna kan det bli när en stor råtta försöker vända en liten bebis.
Haha, jag måste haft tur som lyckats introducera 3 halvårshannar med varandra. Springa lite löst på sängen en timme och sen in i buren, inte ett pip. XD
//Lamina
Kanske inte å konstigt att det tog lite tid, det visades idag då lille plutten hade lagt på sig lite (vägde 42 g fick jag se på jag kom hem) var en liten pojk! >.<'' Jag som var så säker på att det var en tjej, då även syskonen tydligt hade små pungar :P
jag har bara stoppat in mina hanar till de andra efter att jag lyft ur flockledaren så att han fått nosa på den nya först sedan jagt in dem i hängmattan som de somnar i direkt, inget pip inget bråk eller någonting
Mjo, iofs är det jag själv som bryter mot min egen tråd nu ^^'
Men problemet är inte längre att han inte blir accepterad med en gång problemet är nu, liten bebis hane i en flock honor, så han lär flytta tillbaka till djuraffärn imorron :/
#10 42 gram???? Det är ju ingenting, stackars plutt :( Och hoppas han inte har hunnit ställa till med nåt hos dina honor, fast väger han 42 g är det nog ingen risk att han är så gammal..

Det var en väldigt oansvarig zoobutik som säljer ungar som bara väger 40g och dessutom inte kan se skillnad på kön.
Honor har aldrig under några som helst omständigheter pung så ser du en pung ska du lita på ditt eget omdöme1 Det är en gyllene regel att inte lita på zoopersonal!
Jag tycker du borde leta hos uppfödare istället, det är många som har planerade kullar nu. Stödj inte en butik som gör på det där viset! Du riskerar också då att få hem dräktiga bebishonor, inte så roligt scenario om det går snett.
Eftersom du själv inte verkar ha erfarenhet nog att se med blotta ögat om en bebis är för liten så kan det också vara en anledning att vända sig till en seriös uppfödare. Det är kanske inte så lätt i början men en erfaren uppfödare med god uppfödaretik kan garantera dig att du får hem en normalstor unge i god vikt och kondition.
Älskar mina stora små vänner..
De har ingen koll på råttorna i know, de hade fått hem dem från sin grossist och eftersom jag har vikariat där ibland så fick jag själv kolal igenom bebbarna, har däremot ingen erfarenhet som su säger av vikter, och kan inte se det på dem direkt, bara att de såg pigga ut allihopa. Det var också jag som inte kunde se könet, en pung är ju självklart, de hade de flesta som var där i som man itne kunde ta miste på, den här pojkens pung kom dock några dagar senare då han lagt på sig lite. Inte ett spår av pung då jag fick honom. Jag tyckte han såg ut som en hona helt enkelt.
Tanken var ju att jag skulle köpa av uppfödare men som så många andra blir man helt enkelt kär i vissa från zoobutiker.
Nu blir det iaf att han får flytta till en god vän till mig som har en hanflock i stället.

Ja, det är inte lätt alla gånger!
Men skönt i alla fall att det löste sig för pojken. Be henne att mata upp honom och köpa hem lite barnmatsburkar och välling, funkar bra som tillskott om man inte har stenkoll på maten.
Hoppas du får tag i en hona från ett mer seriöst ställe nästa gång! Alla borde ha rätt att få råttor i god kondition och med bra temperament! (Och rätt kön!)
för tillfället är hon utomlands så han blir kvar här nån vecka hos mig, sitter i en lite högre hamster bur intill honornas bur, inte så de når honom men så han får nå sällskap, plus att han är ute med mig rätt ofta, och tjejerna på sängen. Väldigt synd att det var en pojk då han fungerade jättefint tycker jag :) Väldigt nyfiken och vill gärna vara med en med en gång. Matar upp honom lite och kollar vikten varje dag. Han var duktig och gick upp 5 gram över en natt :)

Ja, förstår att det känns tråkigt för dig!
Men å andra sidan måste det väl ändå kännas bra att han är trevlig och tycks må bra, då har han goda förutsättningar att fungera bra i sitt nya hem! :) Skönt att han ökar.
Efter en hel natt av funderande resulterade i en väldigt trött jag, och att lilla fisen ändå stannar och akvariet åker ut XD
ojojoj..