Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1388 ggr
[Ratass]
0

Ni som har både honor och hanar

Har en liten honflock men funderade på att ha en hanflock också, självklart inte tillsammans då ;P men har ni märkt nå negativt av att ha både och? Tänkte mestadels på att man tex hanterar honorna å sen hanterar hanarna utan att tvätta händerna och att de då reagerar negativt.

Har ju en hamster här hemma också, då jag hållt i honom och sen kommer till råttburen så biter en av mina råttor mig när hon får känna lukten av hamstern, men om jag tvättar händerna så händer inget alls.

Allamej
0

Har båda könen i samma rum och märker ingenting… och ang. hamsterlukten… kommer du in i buren med händer som luktar som mat så klart att dom försöker ta en tugga

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

De vänjer sig vid lukten, så det är inget problem!

Enda nackdelen (som jag ser det) att att det går åt dubbelt så mycket tid att rasta dem eftersom man måste rasta en flock för sig.

hus-musen
0

Fast jag tycker inte att det är ett önskvärt beteende, utan jag hade tränat tills det försvunnit. Både med andra djur och med mat, råttorna får aldrig hugga oavsett.

Har bara hanar, men jag har varit råttvakt och haft honor över för parning, utan problem. Visst har det blivit lite extra nosande i början men sen vänjer de sig.

Qui dormit, non peccat

nyndat
0

#3 hur tränar man bort huggandet efter mat?

chade
0

Jag har gjort så att råttorna får bara vara ute när jag är inne på mitt rum (ganska självklart).

Honornas bur står på ett bord så att dom kan springa mellan sängen, buren och skrivbordet där jag oftast sitter, ganska stort utrymme. Sen har hanarna golvet.

En hane är jätte intresserad av flickornas bur och försöker ta sig upp till dom på alla olika sätt.. så han får jag hålla lite koll på. 

Men dom kan vara ute samtidigt, om dom verkligen måste.. men jag försöker ta ut dom en bur i taget utifall någon tjej får spunk och slänger sig ut på golvet eller att just den där hanen kommer upp till sängen/buren utan att jag hinner med!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

#4 På samma sätt som man skulle träna en hund antar jag =) Har inte riktigt reflekterat över hur jag gör, men jag vill att de ska ta fint, försöker de hugga så markerar jag att det inte är ok.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#4: En grej att göra till att börja med är ju att aldrig mata råttorna genom gallret, och så kanske man inte ska ge dem t.ex. kött och annat jättegott från händerna utan alltid servera det i skål.

nyndat
0

#4 Hm. Mina monster tar verkligen inte fint, kanske är nåt jag skall fila på XD Blev huggen så det gick hål en gång när jag luktade smör och honung, därför jag undrade.

#7 Jag vet att många säger det, men jag tycker att vettiga råttor borde kunna skilja på fingrar och mat :-/ Jag sticker in godbitar genom gallret ibland men oftast är det ett finger för att klia bakom ett öra eller nåt, en snabb hälsning.. Har aldrig varit ett problem för mig iaf, det där med gallret.

#1 När vår hamster levde tvättade jag alltid händerna mellan henne och råttorna, men de gångerna jag glömde det så blev de lite stirriga men högg gjorde de aldrig.

Allamej
0

Mina hugger inte efter mat oavsett om den kommer genom gallret eller om jag serverar den med fingrarna, man tar fint.

Hamstern som jag var fodervärd åt orsakade inte heller nåt hugg..

Hondoft eller handoft i det andra könets bur resulterar som max i att dom håller fast min hand med tassarna och luktar ordentligt. Särskilt nu när jag har bebisar och har hållit i dom så luktar jag väldigt spännande

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

#8 Ja det tycker jag =) Envishet och tålamod är det som gäller, råttor verkar aldrig bli fullärda! Jag började på allvar när en av mina första hanar bet lite för hårt, jag vart så sur. Men han högg aldrig igen efter att jag börjat träna, utan han blev faktiskt bäst på att ta försiktig! De är inte dumma de små liven.

#7 fast att inte mata genom galler och bara servera godaste maten i en skål är ju inte att träna dem, man undviker bara situationerna som kan uppstå vid gallermatning osv

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Har aldrig haft något problem med att råttorna skulle reagera på det andra könets lukt. Lite luktande på händerna kan det bli, men det är allt. Däremot blir dom helt galna om jag håller handen precis utanför gallret när jag luktar annan råtta. Dom beter sig ungefär som när man retas med en godbit, sträcker ut tassarna genom gallret och puttar bort varandra och så. Jättegulligt. :D

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Ratass]
0

Oj vad många svar :D

Låter ju strålande allt det där :) Hade nämligen funderingar på att göra mig av med mitt i princip tomma akvarie och ha en hanbur där istället, då lilla nisse som jag skrivit om i tråden, försöker introducera liten bäse, är mig så kär, trolgitvis stananr hos mig ändå.

#1 bra svar, han är ju mat egentligen så det är ju inte konstigt, men det är bara en av tre som reagerat så mot honom.

Lamina
0

Ett akvarium är nog inte en så passande råttbur. Det kan börja lukta väldigt snabbt eftersom det inte är någon vidare ventilering och måste städas ofta för att råttorna inte ska bli sjuka av amoiniakgaserna. Dessutom så gillar ju råttor att klättra…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

#13 fast hon skulle göra sig av med akvariumet står det juSkrattande

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

nejnejnejnej!! XD Sorry, jag menade inte att akvariet skulel vara buren ^^' Utan att deras stora bur komemr att ta den platsen ;P Akvariet ska säljas och de pengarna går till buren :)