Självständig råtta?
Min råtta Mindy verkar vara väldigt självständig av sig.
Hon ligger alltid på nedersta planet gömd. Men hon kommer ju oftast fram på kvällarna när jag öppnar buren eller då hon ska äta.
Jag ser henne sällan gosa med de andra råttorna. Bara någon enstaka gång jag sett att en annan råtta har gått ner till henne och legat vid hennes "gömställe". Annars brukar de andra 3 ligga i hängmatta eller i tältet högst upp i buren.
Jag kan hantera henne lätt, och varje gång hon är ute så försöker hon alltid hitta ett säkert gömställe som hon kan ligga vid resten av tiden. Dvs. hon är inte ute på upptäcktsfärd med de andra råttorna.
Jag ser att de andra accepterar henne och hon får vara med om hon någon enstaka gång lagt sig vid dem. Men hon går alltid där ifrån av sig själv och lägger sig i botten.
Hon verkar inte må allmänt dåligt fysiskt, mer de psykiska jag tänker på. Hon håller sin vikt och hon kommer fram på nätterna och bäddar sitt bo med strimlat tidningspapper (som hon strimlar själv) men hon verkar ändå inte vara så pigg på att vara med de andra råttorna.
Kan det vara dåligt för henne? Eller är det att hon inte trivs med de andra råttorna? De bråkar aldrig eller något sådant, och hon är alltid väldigt försiktig av sig.
Men det känns så trist att hon alltid ska ligga och sova ensam.
// Fawo (;
Tänkte nu om kan vara i behov av byte av kompisar. Vad kan vara bäst? De livliga kompisarna hon har nu? Eller lugnare kompisar? Eller små som kanske kan se upp till henne?
Eller är hon bara som ferdinand som gillar att sitta ensam "under sin korkek" ?
// Fawo (;
Min yngsta hona var också så att hon var för sig själv men när jag hade två råttor på axlen samtidigt började hon va mycke mer med de andra och va där dom andra var:P

Hur gammal är råttan det handlar om? Vissa lite äldre råttor kan föredra att ligga på bottnen nämligen.
Sen vet jag inte riktigt om det är så farligt att hon ligger för sig själv? Du skriver att de andra råttorna accepterar henne och att hon får vara med om hon vill. Hon äter och dricker som hon ska och sådär, men ligger gärna själv. Kanske gillar hon bara det bättre då? Det låter ju inte som att hon har det dåligt på något sätt faktiskt, eller jag har missuppfattat?
Hur gamla är hennes burkamrater?
Mindy som är lite självständig är 9 månader gammal.
De andra är:
1 år 2 mån,
1 år 3 mån,
och den yngsta som är 7 månader.
När jag fick hem den yngsta råttan så introducerade jag Mindy för henne. De lekte och blev jättebra råttkompisar. Men nu har den yngsta blivit världens mest hyperaktiva råtta och de passar inte så bra ihop längre. Mindy har sedan dess bara legat helt ensam och det känns så ovant. Även fast de har pågått i några månader.
// Fawo (;

Alla råttor är olika, precis som människor. Mina pojkar sover inte alltid ihop, de har sina egna favoritställen. Snutten var alltid i stora huset, credence alltid i röret, fidel har toalådan, och speedy sover där han känner för. Tror inte att du behöver bekymra dig.
Qui dormit, non peccat