Mina råttor är konstiga =(
Jag behöver hjälp. Mina råttor har börjat betee sig konstigt.. Jag har 3 killar tillsammans, dem har alltid funkat bra ihop och det har aldrig vart något problem. Men nu har plötsligt den ena (han som alltid har vart tjockast och störst av dem) blivit jättesmal, och han beter sig konstigt, han är inte lika pigg som vanligt utan sitter och slickar sina framtassar hela tiden, dessutom har jag märkt att han oftast har ett ben uppe i luften, inte samma ben hela tiden utan olika. Han sitter på samma ställe hela tiden, och äter inte när man lägger in mat. Man kan säga att hans beetende är lite "emo" aktigt, tror det är bästa beskrivingingen, då han ser ut att ha tappat lifslusten.(Cola) Den andra råttan (Macho) värkar ha blivit värsta mobbaren, han bråkar med sina brorsor hela tiden och dem värkar nästan lite rädda för honom, piper och är alltid försiktiga runt omkring honom. Dessutom såg jag honom resa ragg och trippa på tårna när han gick förbi pigga lilla Fanta, som alltid är glad och go mot allt och alla… Det hela är VÄLDIGT oroväckande, då jag fattar att något är seriöst fel med Cola, han slickar i sig mat om jag mosar det, och handmatar honom, t-ex mosad banan eller ägg, men han värkar inte vilja äta annars. >Ska till vet snart< Macho har altid vart snäll mot dem, ingen av dem är aggresiva mot mig och alla ligger och myser tillsammans när jag är med, men när dem är själva i buren värkar dem lite stötta av Macho. Vad ska jag göra? Har redan en råtta som bor själv, då hans rumskompis dog. Släpper in Fanta med honom då och då, (dem älskar varann, sitter och mysryser och slickas xP) men Då blir Cola orolig så Fanta måste tillbaka med honom. Macho och Chrono (som den ensama råttan heter) funkar INTE tillsammans. Har dessutom 2 tjejer, men dem är det inget problem med. Vad kan vara fel med Cola? Vad ska jag göra med fientliga Macho? Och dessutom vad är bästa lösningen för Chrono?
Cola var din alfa och är nu sjuk. Macho var hans beta men inte ledarmaterial utan snarare en smula dominant. Detta gör att du får oreda i flocken.
Om du inte har en som är en naturlig alfa så kommer Macho att klättra sig till den rollen. Men det är inte ett ultimat scenario eftersom han saknar ledaregenskaper.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Han som har blivit jättesmal, (cola?) om hans beteende blivit så konstigt och vikten gått ner, kan han ha fått en stroke eller liknande. Hur är han i rörelserna annars? LÅngsamma reflexer?
Macho har dominansproblem, vilket man oftast inte kan göra något åt mer än att kastrera. hur gammal är han?
Chrono verkar ju funka med andra råttor, har du provat med att sätta in andra till honom? hur gammal är han och hur länge har han suttit själv?
Qui dormit, non peccat
#2Cola har inte vart ledare i flocken han hart alltid vart lite skygg av sig. Macho har vart ledare hela tiden. Darför det är så oroande.
#3 Ja, långsama reflexer, inte för att han har vart sådär jättepigg innan, men nu är han långsam och slö. Macho Cola och Fanta är 1 och ett halft år nu.
Chrono är hur mysig som hälst, ända problemet med honom är att han gillar att para sig med allt och alla, vilket dem andra killarna inte gillar, och då säger dem ju ifrån. Tror Chrono borde vara ett år snart, och han har suttit själv ganska länge, sen i december kanske.
Menar du att Macho aldrig gått fram till en nykomling och sniffat upp honom, att han alltid legat i bakgrunden och låtit någon annan hantera problemen?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nej när jag försökt presentera Chrono för dem kommer alla samtidigt, sen är det alltid Macho som börjar bråka med Chrono

Jag tycker det verkar som att Macho blivit dominant, kanske är det så att han jagar bort Cola från maten så att han inte får äta och därmed går ner i vikt? Att han sitter och slickar sina framtassar hela tiden verkar inte heller bra, fattas han päls där? För det låter som att han barberar sig, det är ett stressbeteende.
Hur länge har Macho hållt på så som han gör? Biter han dem andra? Isf borde du ta ut honom från flocken. Man kan testa att kastrera, men jag har svårt för att tänka mig att det skulle hjälpa vid den åldern.
Angående han som sitter själv så är det också ett dominansbeteende att para sig, eller rida på andra hanar.
Då är Macho verkligen inte alfan i flocken, man märker knappt av alfan, han kommer fram och reder ut problem bara om det verkligen behövs.
Jag säger fortfarande att Cola är din alfa. Det är en myt att alfan är den som är bufligast i flocken, ofta är den råttan egentligen rätt lågrangad
(Allamej, du vill inte skriva ihop en liten artikel om rangordning, samt hur man känner igen de olika rollerna, vad man ska acceptera och inte etc.?)
Kan göra det ja.

Det kan också vara ett tecken på undergivenhet och osäkerhet, att en hane rider på andra.
Det verkar som om Cola är sjuk. Ett slaganfall eller hastigt insjuknande i någon, eller kombination, av våra mindre trevliga smittor. En råtta som drabbas av utbruten mycoplasma kan väldigt snabbt gå ner i vikt, bli slö och tappa reflexer, verkar vara lite borta i huvudet då de som du beskriver inte verkar förstå hur man äter. Det kan även komma mycket porfyrin ur nos och ögon vilket gör att de putsar sig ofta då det är ivägen. Man kan se på sidorna och på tassarna på råttorna om de har mycket porfyrinutsöndring då de blir röda och kladdiga, främst om tassarna.
Jag funderar ändock inte på om den som har blivit plötsligt sjuk inte har varit ledare fast inte det har märkt. I mina flockar brukar inte ledaren visa sig utan det är den som är under som håller koll på alla andra. Ledaren bara är.. Medans den andra i rang har full koll på de andra så att de andra inte försöker klättra över honom. I en harmoni brukar man inte se några roller alls.
Om det är så som jag funderar på så kan det vara att den som har börjat bli elak ser sin chans att klättra till absoluta toppen och gör det möjligen inte på ett önskvärt sätt. Inte med det sagt att flocken här efter kommer funka uselt, det är för tidigt att säga. Även om en råtta tar ledarpositionen på ett mer brutalt sätt behöver inte det betyda att hans kamp mot toppen kommer spegla hans ledartid.
Om det också är som så att den sjuke har varit ledaren är det inte konstigt att det är turbulent nu. Allting kommer förändras iom hans insjuknande vilket de andra har förstått. Det kan ta ett tag innan allt lägger sig.
Jag skulle dock sätta den sjuke i en sjukbur för sig själv där du kan optimera hans tillvaro, ha mjukt material med mycket filt där han kan få hjälp med värme då han troligen inte klarar av att reglera kroppsvärmen på ett bra sätt. Det brukar vara en biverkan av sjukdom.. Du kan också se till på så vis att han får leva på pureer, gröt och annan mjuk mat då han uppenbarligen har problem med att hålla i ting. Det är också enklare att medicinera honom om du ser en chans i det.
Den egna erfarenheten, bister den må än vara, så tror jag inte att han kommer att klara sig.. Det är hårt att höra men om han är i det skick som jag tror så är det början på slutet. Det hindrar inte att du gör det bästa av den tid som finns kvar. Och, det kan faktiskt vara ett fall där det kommer sluta lyckligt. :)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#7 Cola äter inte fastänn Macho inte är med, så något är fel. Macho bits lite ja, men värt var när han skulle hälsa på Chrono.
#11 Hmm,..

#12 Okej, men då tycker jag att du ska ta honom till veterinären iaf. Har du kollat så att tänderna är okej?
#13 dem värkar helt ok