Massa Frågor! Snälla Svara :)
Hejsan!
Jag har tänkt att sätta kull på mina små älsklingar,
Mina frågor är:
1. Hur länge är hon gravid?
2. Hur ska man hjälpa henne när hon ska föda?
3. Hur ska buren se ut?
4. Vad ska man ge henne för mat?
5. Vad ska bebisarna ha för mat?
Jag uppskattar svar :)
Kram
hej!
Jag har tyvärr inga svar, jag har två råttor själv, men kan inget om avel. Men mitt råd är bara att trots att du får svar på dessa frågor så läs läs och återigen läs på om allt om avel.
Det handlar ju inte bara om vad dom ska äta och hur de ska bo utan även om genetik, vilken råtta som passar med vilken när det gäller både temperament och färg. ( ja jag tror det iaf, som sagt jag är inte alls insatt i detta)
Varför vill du ta en kull på dina råttor?
Är det för att du vill fortsätta avla? Tänk på att det kan bli måååånga bebisar och om man inte får som sålda så måste man ju räkna med att kunna behålla alla själv… läste om en som fått 19 bebisar 
Nåja, läs på och lycka till! 
Jag vill liksom testa att ha en kull på min med mest täcken,
Hon är såhär svart vi grå beige fläckig :D
Så, jag skulle vilja para henne med en grå hane :)
Skulle bli fint tror jag, jag är beredd på att behålla allihopa om det är så, dom är ju underbara när dom är små :)
tack för att du svarade! <3
Läs på innan du tar en kull. ORDENTLIGT. Hela sidan kryllar av info. SÖK
det oroar mig att du verkar veta så pass lite ändå, dom flesta som har suttit här och läst brukar ha lite mer 'krav' eller vad man kan säga.
använd forumsök och kolla på avel, och tänk på att det är rätt viktigt att du kollar varifrån dina råttor kommer ifrån. Det är så mycket mer än färgen på pälsen, och hur din råtta är- det handlar mycket om hur föräldrar var och hur dom mår.
sedan om att spara allihopa, det blir jobbigt som attan om du får en jätte kull och inte kan bli av med dem och det blir för mycket. Om du vill ha råtta så sätt inte nya till världen, tänk på så många som behöver nya hem. Bidra inte med mer råttor som kanske möter samma öde om det blir för mycket för dig, tips är att kolla om en uppfödare finns i närheten av dig och fråga om du får komma förbi och titta och lära dig lite saker.
Visst vore det trevligt med små kopior av din så söta lilla råtta! Och hon är säkert jättetrevlig och go kan jag tänka mig. Men det krävs mer än vackra och snälla föräldrar för att du ska få domdär drömråttorna du har tänkt dig. Länk och länk till texter du borde läsa innan du ens tänker tanken på att ta en kull. Och lite länkar till artiklar här på forumet som kan vara bra att läsa:
Och lite genetik (om du bestämmer dig för att ta en kull trotts allt):
Tyvärr kan (orkar) jag inte svara på någon av dina frågor, men om du verkligen vill ta en kull så finns det massor med info både här och på andra sidor. Det är bara att söka. Men tycker du borde tänka efter innan du tar en kull, som sagt. Det kan sluta väldigt illa om du inte vet vad du gör…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
finns det något annat sett att se kön på bäbisarna utan att se på avståndet mellan kissen o bajsen? tycker att alla mina har lika avstånd, och bara en har bröstvårtor. har letat runt men hittar inget. skulel uppskatta hjälp =)
#6 Tjejerna har bara bröstvårtor, inte killar. Så du har en tjej och resten killar låter det som :)
#7 åh tack så mycket! här sitter jag och har försökt att mäta, och så var det så enkelt! skall extrakolla nu på en gång tror jag! tack igen!