Behöver SNABB hjälp med introduktion!!!
För en vecka sen fick vi hem 3 st fem veckor gamla råttvalpar. Vi har under veckan som gått haft introduktioner på ca 1-2 timmar 1 gång per dag och det har gått jättebra. Började i "neutralt" område och sedan i ett område där mina äldre råttor redan är vana att leka vilket också gick problemfritt utan minsta tecken på agressivitet.Vi har också haft deras burar jämte varandra.
Idag, 1 vecka senare, bestämde vi oss för att storstäda buren. Tog ut all möblemang och tog ut buren på baksidan för att skrubba rent ordentligt. Köpte ny inredning och nya mattor. När allt var klart så satte vi ihop alla råttorna i den "nya" buren.
Det startade bra, de sprang runt och undersökte den nya buren, inga tecken på agressivitet. När de började lugna sig så såg man att flockledaren började läxa upp de unga genom att brotta ner dom och bita löst, ganska mycket pipande men vi bestämde oss för att inte lägga oss i. Men med tiden så blev flockledaren mer och mer hårdhänt och nu sitter jag här med en liten bebis som har ett "hack" i huvudet. Verkade som flockledaren var på henne mycket mer än de två andra. Så nu har jag tagit ut endast henne.
Vad ska jag göra nu??? Sätta tillbaka henne trots att flockledaren varit så hårdhänt. Hon verkar superrädd!! Hjälp!!

det är bara att börja om från början, ta ut flockledaren och låt henne träffa småråttorna utanför buren. Ser ut som att det har blivit en liten repa, typ en klo eller något när ungen har sprattlat.
Qui dormit, non peccat