Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2408 ggr
TokBlyger
0

Rosslar trots antibiotika :o(

Min Toker har börjat rossla igår trots att hon avslutade sin andra 7 dagars antibiotikakur för 6 dagar sen Rynkar på näsan. Det låter ingen bra alls…hon fick antibiotika för att hon varit förkyld så länge, men det vill inte ge med sig och nu har hon börjat rossla Gråter. Vad ska jag göra??? Jag är så orolig, förlorade hennes syster för inte så länge sen.

Tror ni att mer antibiotika hjälper? Tror inte veterinären vill skriva ut mer, lr?

hus-musen
0

7 dagar är för kort kur, du behöver en 10 dagars eller ännu hellre 14 dagars antibiotikakur.

Qui dormit, non peccat

TokBlyger
0

Men hon tog 7 dagar x 2…alltså 14 dagar sammanlagt på raken. Eftersom jag inte tyckte att hon blivit tillräckligt bra. Hon fick Baytril, men det kanske inte är tillräckligt starkt/effektivt?

hus-musen
0

Be om en kombinationskur av baytril och ronaxan, det brukar hjälpa =)

Men det finns råttor som rosslet är obotligt på, dvs de rosslar av och till hela livet. Så länge det inte går ner i lungorna utan håller sig i nosen är det inte direkt allvarligt. Det kan vara så att omgivningen är för dammig eller att luften är för torr för henne. Försök höja luftfuktigheten och se om det hjälper =)

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

Mina råttor Rosslade då och då och var förkylda i hela 3 månader. Sedan satte jag in en luftfuktare och nu mår de bättre än någonsin :)

// Fawo (;

TokBlyger
0

#3- är ronaxan också antibiotika?

Jag tror inte att det enbart är i nosen, hon låtersom Mervarossel på Youtube (inte min råtta eller klipp). Sen så nyser/hostar hon mkt och jag tycker att hela hon hoppar till. Har ringt till en klinik och veterinären skulle ringa tillbaka när hon blir ledig.

Förmodligen vill de att vi åker in så att de kan få lite extra pengar. Det är såå dyrt med vet.besök, men naturligtvis värt det Glad

http://www.youtube.com/watch?v=6AxJ9UsvxNc&NR=1

sen låter hon lite också som denna som jag hittade på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=YrWoplOo5hg

Fawo
0

#5 jag tror de är värt om du provar luftfuktare. Tänkte eftersom antibiotika inte verkar hjälpa. Då kanske det är något annat fel? De kommer antagligen "bara" skriva ut mer.

Har du något element som står på värme i rummet? Eller en dator? De tar oftast bort fukten i rummet som gör det lättare att bli dålig i luftrören. (Förkylning)

// Fawo (;

TokBlyger
0

Kan det här vara nån ny förkylning, för hon blev bättre en kort stund (några dar) och den andra är helt bra nu.

Det är ganska varmt hos oss, för jag har tänkt att råttorna inte ska frysa Skrattande. Vi har 24-25 grader, men ingen dator i samma rum.

Har du tips på någon prisvärd luftfuktare?

Jag har var hos vetten idag och de skrev ut Baytril i 14 dar…hoppas att det blir bättre i alla fall.

Fawo
0

Okej. Element torkar ut lika mycket som datorer (Därför de är bra att ha en luftfuktare)

Man kan hitta luftfuktare på många ställen. Biltema ,Clas Ohlsons (Dyrare där) och teknikmagasinet t.ex :) Du får kolla efter den billigaste, för man behöver inte direkt ha någon super luftfuktare ! :)

// Fawo (;

wintermynta
0

Om nu inte antibiotikan hjälper kan du be veterinären prova med Tylasin. Detta ska bara användas som sista utväg men brukar vara väldigt effektivt. Det ska ges i tio dagar och veterinären ska späda medicinen med vatten.
Tylasin används egentligen till svinpest & ko men fungerar bra på råttor. Det som är viktigt att tänka på är att man inte ska ge mjölkprodukter i samband med medicinen.

TokBlyger
0

#8 ok, får kolla runt lite.

#9 Vad är Tylasin? Veterinären sa att man kunde prova med ngt antiinflamatoriskt om inte det här hjälpte, kan det vara Tylasin?

wintermynta
0

Ska prova och posta länken från djurfass.

Tylasin

Säg till om den inte fungerar. Du går in på Tylasinfosfat och sen Injektionsvätska. Enligt fassen är det effektivt mot just myco och i 99% som jag använt det så har råttan blivit frisk. Men det beror  lite på hur länge dom gått med rossel också då det kan ge bestående skador. Men jag tycker det är värt ett försök.
Obs även om det står att det är injektionsvätska så kan man ge det via munnen. Var beredd på att råttan spottar ut det för det smakar vedervärdigt bittert.

TokBlyger
0

Jag kom in på länken, men sen kom jag inte vidare.

Jag provar baytril i 14 dar, sen får vi se. Veterinären sa också att jag skulle höra av mig under behandlingen om honinte blev bättre. Då kan jag ju föreslå Tylasin :o)