Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4232 ggr
Street-Harley
0

Mattor i buren.

Har nu läst att det är en del här inne som använder mattor i burarna, som bottenmatrial.

Är lite nyfiken på vad ni använder för mattor?

[Ratass]
0

trlogtvis är det IKEA dörrmatta för 4 kr :)

Montoya
0

Undrade jag också när jag läste det =)

Doll
0

Det är BORRIS dörrmatta från ikea… Jag brukar klipper till några för hyllplanen och stegarna. :)

Lamina
0

Jag använder Borris från Ikea. Köpte mig 10 stycken för ett halvår sen som räckte gott till hyllplan och botten (har bara mattor, inget bottenströ) i en stor bur. Nu börjar dom bli lite slitna efter en massa gnagande och tvättande så jag har köpt 25 stycken till så jag har ett tag. Mycket billigare och troligen miljövänligare än att behöva köpa en massa bottenströ hela tiden. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Marre89
0

Hur ofta byter ni mattorna? Börjar de lukta mycke om dom? funderar på att köpa till mina hyllplan istället för tallriksunderlägg som krumper mer och mer i tvätten >.< Ligger dom bra på plats å så?

Fawo
0

Jag använder också IKEA mattorna för 4 kr. Har köpt 8 st. De har jättebra fäste och glider inte runt. Man kan tvätta dem, vet ej om tvättmaskin men handtvätt går iaf!

// Fawo (;

[Ratass]
0

de har ju gummi på undersidan så vist sitter de på oplats, man lär tvätta dem rätt ofta då det kan börja lukta efter ett par dar, sen beror det ju också på hur "rumsrena" råttorna är, går det bara på låda så kan man ju ha dem kvar längre

Marre89
0

jag har ett föredetta diskställ jag monterat ner och har som hyllplan så de är ju galler.. Kissar å så gör de på hyllorna men nr 2 görs alltid på toa. Men även om man måste byta så skulle de va hundra gånger lättare om man bara behöver lägga dit dom och de ligger på plats..för nu måste jag montera ner hyllplanet knipsa bort buntband, ta bort underlägget, lägga på nytt och spänna fast med buntband..

Lamina
0

Jag byter när det börjar lukta. Vilket konstigt nog bara är någon gång i veckan… Och det går alldeles utmärkt att köra dom i tvättmaskin, jag tvättar dom i 40. Smartast är att faktiskt tvätta dom en gång innan man klipper till dom, det blir mycket lättare att klippa då.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Marre89
0

okej :) ska nog ta en tripp dit snart.. har lite andra saker som ska köpas oxå :) men skönt att slippa buntbanden! tjoho!! hehe

Doll
0

Mina kissar på mattorna så jag byter ut mina när jag känner att det börja lukta, precis som med hängmattorna. Tvättar dom i duschen med hett vatten och ordentligt utspädd grönsåpa.

Sen så brukar mina älska att dra ner mattorna från hyllplanen och försöker få in dom i husen så jag löste det med dubbelhäftad kardborrtejp. :)

Marre89
0

haha okej :P ja man får väl se om de behövs sättas fast på nått sätt då :) Mina killar brukar inte riva upp saker.. men man vet aldrig haha

Fawo
0

Mina tjejer brukar riva i mattor, men jag har lagt in tidningspapper som de kan riva o slita i istället för mattorna :)

// Fawo (;

Doll
0

Jo, mina har rivet tidningspapper också, men mattorna är ännu roligare. :P

Zakaraa
0

Jag tror jag måste åka och köpa hem x antal mattor och prova.. har alspån atm men det ligger utspritt på mitt golv istället…

Tänkte mattor på botten men strimlat tidningspapper ovanpå, det borde ju fungera lite bättre :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Street-Harley
0

Måste nog ta en resa till IKEA och köpa några mattor och prova.

Fawo
0

Strimlat tidningspapper är BÄST enligt mina honor! Fast det blir lite mer ljud om nätterna när de gillar att strimla pappret själva xD

// Fawo (;

pavor-nocturnus
0

Använder också borris, känns rätt så bra att spara lite träd :) Tvättar mattor, påsar och hängmattor i 30 grader med parfymfritt tvättmedel.

Edit* Ska ju såklart säga att jag byter mattor minst en gång i veckan, mina flickor gillar att kissa på sin mathylla så de lyckas inte bli så äckliga :P

Zakaraa
0

Fick mor min att skjuts mig till ikea efter skolan Oskyldig
Blir städning imorgon och då ska jag prova mattorna :P

Marre89
0

#19 väntar med spänning på att höra hur det blir! Kommer nog att åka till Ikea i helgen. Då ska jag oxå köpa mattor + lite till XD

Street-Harley
0

Har jag räknat ut hur många mattor jag måste ha till burarna. Blir 50st och då ink. ombyte och reserv. Så nu blir det av till IKEA på eftermiddagen och handla loss lite.

Montoya
0

#21 Haha! Ser framför mig när du kommer till kassan på Ikea och lägger upp 50 st dörrmattor! =P kassören undrar la typ "har hon så många ytterdörrar?" XD

mickro
0

#Haha!! Skrattande

MoaL
0

#22 Hahaha. :P

Jag är så avis på er som har IKEA nära. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

wintermynta
0

Vilket bra tips. Ska inhandlas nästa gång det bär av till ikea.

Street-Harley
0

#22, Kan säga att både kassörskan och dom bakom mig såg ut som fågelholkar när jag la upp högen på bandet. Blev några extra för att ha själv också. Och kassörskan log lite generat när hon frågade om det var bra så. Hennes ansiktsuttryck lär jag komma ihåg ett tag framöver.

[Ratass]
0

Vad många det är som kör med mattorna :P Jag som inte alls blev nöjd ^^' Tänkte då fråga er som använder dem, hur de blir efter en tvätt, försvinner inte gummit under? Är inte era mattor fulla med skit och hår, ja vem vet vad, jag fick inte alls känslan av att stoppa ner dem i tvättmaskinen och få inallt det där där i. :S

pavor-nocturnus
0

#27 Det går skitbra att tvätta dem! Jag har till och med alspån i toalådorna flickorna krafsar ut på mattan, inte en enda sitter kvar efter tvätt! Skrattande Rekommenderas mycket

[Ratass]
0

Det är väl just det, att de inte är kvar på mattorna, det hamnar i maskinen ^^'

pavor-nocturnus
0

Haha, att ordna sådant har jag min sambo till ^_^ Fast jag har i och för sig en industritvättmaskin så för min del spelar det inte så stor roll Tungan ute

iiichigo
0

*tassar* :)

Hälsningar Astrid :)

Lamina
0

Skaka av dom innan tvätt? Visserligen får jag massa skit på golvet men det damsuger jag bara upp

//Lamina

Doll
0

Jag kör handtvätt på mina mattor just för att ev. slippa få in något i tvättmaskinen. Men jag brukar ut och skaka av dom innan jag tvättar och det mesta släpper, så har jag bara mattor till hyllplanen och det brukar inte bli så mycket skit där. :)

Zakaraa
0

Har man råttor som går på låda så ska det ju inte hamna någon skit på mattorna, eller är det någon annan sorts "skit" ni menar? :P
Jag la in mattorna igår hos mina och de verkar gå bra :) Fick tejpa fast dom bara då en av tjejerna inte gillade kanterna :P

Marre89
0

jag ska åka imorgon och köpa mina mattor + annat :) längtar till att få fixa tillburen med dom :)

Lamina
0

Jag har tänkt lära mina små gå på toa, men som med allt annat jag tänkt så blir det "en vacker dag". XD Sen har dom en mysig liten vana att strimla sitt (toa)papper och ha ut det över hela buren (och gärna en del utanför också). Självklart så plockar jag ju upp det innan jag tar ut mattorna men det blir en del kvar iaf. Papper har en tendens att upplösas i tvättmaskinen, ta sig ner i pumpen och stelna/torka, iaf på våran tvättmaskin…

//Lamina

[Ratass]
0

tja, visserligen har de ju lärt sig gå på toan nu, men bara föra tt bajsa :/ men ja, annan skit än det var ju bottenmaterialet och hår.

Montoya
0

#26 Haha kan förstå det XD skulle ha sagt nåt som; "Nej tusan skulle ju ha en dörrmatta till! Men jaja, får väl gå för den här gången då.."