vaggar med huvudet?
Jag har en hane hemma som sitter och vaggar med huvudet hela tiden? är han sjuk? eller vad kan det vara? tänkte om han såg dåligt han har färgen pew, kan ögonen påverkas av detta? tacksam för svar :D
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken

Det ät för att han "pejlar" omgivningen då han kan se dåligt eftersom han är rödögd:)
är råttan rödögd? isf är det helt normalt. pga att rödögda råttor har nedsatt syn så vaggar de me huvet för att (tappade ordet) lokalisera saker i rummet och typ ställa in skärpan för att se bättre..
Råttor brukar väl ofta vagga/vicka huvudet fram och tillbaka innan de hoppar, tex ner för huset eller liknande? Har för mig att både min och systers råtta gjorde det samt alla möss jag haft. Men frågan är ju vad för vickande din råtta gör/har?
ja det var det jag tänkte att han inte såg så bra pga av ögonen är röda.
ville bara va säker på att han inte var sjuk…
Mvh Järnskogens kaniner
Egentligen undrar jag varför man avlar på en sån defekt? Jag menar, när man vet om att råttorna är nästintill blinda :o
men det finns väl ändå rödögda som ser fullt normalt eller?
Mvh Järnskogens kaniner
Även svartögda råttor ser apdåligt så…. Varför avla på ett djur som ser dåligt i huvudtaget?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#7 Det är sant :) Fast det verkar bara som att de rödögda ser väldigt mycket sämre? Helt ärligt, jag bara undrade, ingen kritik riktad till någon :o

Man beräknar att svartögda råttor kan se ungefär 2 dm framför sig, resten är en dimma. De kan se färger vagt.
Ju ljusare rödögd desto sämre syn, men synen är inte något som råttorna är beroende av helt. De klarar sig mycket bra med morrhåren och hörseln osv.
Qui dormit, non peccat
Jag har faktiskt en svartögd hona som vaggar och scannar jättemycket. Hon står ofta på soff- eller byråkant och kollar läget, och vaggar till min musik ^-^
#9 Okej, så resonemanget är ungefär att synen är så kass i alla fall så lite till eller från spelar ingen roll?
#10 Haha fick en jättesöt liten mental bild av din dansande råtta ^^
#11 Jag tror det mer va menat som så att råttor helt enkelt ser dåligt naturligt, och det finns förmodligen inte så mycket man kan göra åt saken.
Vissa djur har bättre och sämre sinnen, råttan har tex dålig syn, precis som mullvadar. Fast mullvaden är nog blind?

#11 Njäe, jag menar att det inte finns några råttor över huvud taget som har bra syn, då synen inte är deras främsta behov.
Qui dormit, non peccat

Äh iFokus publicerade halva inlägget..
Ja egentligen så innebär det att det inte spelar någon större roll om man väljer en mörkögd eller en rödögd råtta, de ser knappt något ändå. Alla varianter kan vaja med huvudet, för att fokusera vart ljudet kommer ifrån och sen förlitar de sig på luktsinnet.
Qui dormit, non peccat
#12 Fast min fundering är mer kring varför man tycker det är okay att avla på rödögt som man vet ser mycket sämre. Jag vet att arten ser dåligt och att man inte kan göra mycket åt det, men steget därifrån till att medvetet acceptera en försämring av ett sinne på grund av färgpreferenser är för mig inte helt solklart :) Nu har jag aldrig själv haft något rödögt djur, så det är därför jag undrar, det lilla jag vet är sånt som jag har hört folk säga och sånt som jag har läst mig till.
#15 Det kan jag faktiskt inte svara på, då jag inte är så insatt i sådant i huvudtaget.. Men visst, en mycket bra fråga!
Tror vi kanske ska lämna just det där med avling och defekter innan tråden spårar ut ;)

#15 Vissa avlar inte på rödögt just av den anledningen, att de ser dåligt. Så det är lite olika vad man själv tycker är okej. Jag tycker det är okej att avla på rödögt t.ex. men då tycker jag inte att man nödvändigtvis måste använda de exemplaren som ser sämst.
Och ska vi dra det hela vidare lite, så varför är det okej att avla på rex? De saknar ju en hel del täckhår, är det okej? Och om man parar två rex så blir det dubbelrex som tappar pälsen, vad säger det om rexanlaget?:)
#17 Nu är jag inte insatt i avel och genetik, men mig veterligen har rexar inga defekter förutom att de saknar täckhår, som i övrigt väl inte har någon direkt inverkan på deras välbefinnande? Det regnar ju inte direkt i en bur :P Har ens dubbelrex några "problem" annat än att de kanske fryser och lättare skadar sig?
#16 Du har rätt :) Skall sluta XD
Tycker det är en intressant diskussion. Kanske skulle starta en egen tråd om det?
Vad gäller rex så har dom fler problem än så. Iom att deras morrhår är krulliga så har dom inte lika stor användning av dom som en normalpälsad. Det tycker egentligen jag är mycket värre än rödögda råttor eftersom morrhåren är något dom förlitar sig mycket mer på.
Vad jag har hört ska dumboråttor ha svårare att lokalisera ljud då dom inte kan vrida på öronen på samma sätt som en toppörad kan. Hörseln är väl långt viktigare än synen för en råtta?
Inget av detta finns i naturen. Däremot kan vi hitta albinodjur i naturen. Dom klarar sig, visserligen inte lika bra som normalfärgade djur, men dom har ändå en chans till överlevnad. Och då är ändå inte synen (som jag antar är ett problem för alla rödögda djur) deras största problem. Men när hörde du senast om en rexad vildråtta? Eller en med dumboöron?
Det är sånna saker vi inte tänker på när vi köper/avlar på råttor. Men det finns där och påverkar råttan. Frågan är bara hur mycket man ska acceptera det…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#18 Du fick ett bra svar av Lamina, så jag behöver inte upprepa:)
#19 Fast vilda albino klarar sig inte sämre för att de ser sämre utan det är ju för att rovdjur lättare kan se dem i och med att de är vita:)
Så min rödögda rexråtta har inte dom bästa förutsättningarna alltså ;P Eller hans syskon som utöver det har dumboöron.
Men jag märker ingen skillnad på honom än dom andra råttorna ändå.
#20 Som jag skrev, synen är inte deras strösta problem. Dels så ser ju rovdjuren dom och dels så får dom inte samma skydd mot solen, bland annat.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Suck, jag som inte skulle fortsätta kladda här men man måste ju svara ;)
Finns det några källor till att deras morrhårsfunktion eller vad man skall kalla det är nedsatt om morrhåren är krulliga? :o Hade varit intressant att läsa.
Jag har ingen källa, men det finns säkert någon som har. Annars är det ju bara att ta sig en titt på dom och jämföra, ser dom ut att ha lika sor användning av sina morrhår?
Poängen jag försöker göra, tror jag, är att dom flesta av våra tamråttor har handikapp. Man kan tycka vad man vill om den saken, men så är det. Precis som människor så anpassar sig råttorna till sitt handikapp och kan leva ett fullt normalt liv ändå. Så jag ser inget större fel i det. Däremot bör man vara försiktig med vad man avlar på. Avlar man fram en rödögd dumborex kanske man borde börja tänka på vad man egentligen håller på med…
//Lamina
Jag vet inte, det är igen därför jag undrar ;) Jag har en rex här hemma, men jag vet inte om hon är särskilt representativ.. Hon ser ut att vara rex på halva kroppen, om något sånt ens finns. Från midjan och fram ungefär så ser hon nästan släthårig ut och hennes morrhår är inte krulliga, medans halva ryggen och hela rumpan är rexad. Men jag märker inte någon skillnad på henne och hennes syster, de använder sina morrhår på samma sätt.. (och deras morrhår ser i övrigt nästan likadana ut). Så vitt jag kan bedömma, och det är ju inte långt, jag kan tyvärr inte prata råtta. Får googla på det sen, är nyfiken på att se om det finns nåt att läsa.
Jag tycker personligen att den problematiken är vansinnigt intressant - var går gränsen för vad som är rimligt? :)