Har mina råttor löss?
Hjälp! Jag fick hem mina två fina råttpojkar i söndags. Jag har sett att den gråa killen haft som vita prickar längst ut på en del hårstrån, men tänkt att hårstråna var färgade så. Idag såg jag väldigt tydligt att det ser ut som de vita prickarna liksom sitter fast på hårstråna som en liten klump. Även på den ljusa killen såg jag detta, men fick titta jättenoga då det var svårt att se prickarna ipå hans ljusa hårstrån. Är detta lusägg? Hur får jag i så fall bort dem? Smittar de till människor? Jag har tittat på info om ohyra, men ingen skriver om vita ägg, blir därför osäker…
Det kan lika gärna vara mjäl, Men sitter dom fast som du beskiver kan det vara gnetter (lusägg) Blås försiktigt i pälsen och kolla om du ser nått som kryper, Dina råttor verkar vara ljusa så då är det ganska enkelt att se om dom har ohyra.
Om dom har de så får du gå till veterinären och få stronghold utskrivet, det droppar du en droppe i nacken på vardera råtta sen sprider det sig och tar död på ohyran.

Ja det kan vara löss, ser du om det kryper något rödbrunt i pälsbotten? Brukar vara lättast att se på rumpan upp mot ryggen.
Eller kan det vara typ damm/boss från bottenströ?
Löss är artbundet, vilket innebär att lössen inte överlever på dig, de kan inte lägga ägg. Kliande bett kan du däremot få om du har otur. Åk till en veterinär och be om stronghold så försvinner lössen snabbt om råttorna har löss vill säga.
Qui dormit, non peccat

Tack! Säker på att det är löss nu, har fått en tid hos veterinären redan ikväll =)