Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2708 ggr
SweGizmo
0

"möss" ska hitta bomber.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En artikel i aftonbladet, nu ska "möss" jobba på flygplatser för att finna ev bomber och droger.

Men, vänta lite nu, är det inte en råtta på bilden?? det är är väll ingen mus? skrivit fel, eller tagit fel bild?

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article8514776.ab

Min blogg: SweGizmo.se

Banankaka320
0

Tror dem skrivit fel, alla vet ju att råttor är smartast :D

Zakaraa
0

Enligt en av kommentarerna från någon som (jag fattade) jobbade på AB så handlar det om möss men att "enligt de uppgifter jag har är det någon typ av mus och inte en råtta" (kommentaren av Johan Söderlund, reporter RESA)

Men det där är ju helt klart en råtta.. Jag stör mig lite på att media i de flesta fall säger att en råtta är en mus

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

ja jag kommenterade det där på AB :P

" LetterZ "

Jäkla nötter där, aftonfabeln >_>

AnneN
0

Undra just vad djurskyddslagen säger om detta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
0

misstänker att de har tagit fel bild, för på den stora bilden är det definitivt en råtta! På den lilla bilden så ser det ut att vara en mus däremot.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

#5 nej det är valt ur deras bildarkiv, dom menar att det är av samma sort typ :P

hus-musen
0

hahha vilka puckon!

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

#4 Vaddå djurskyddslagen? De utlöser ju inte bomberna! De hittar dem bara. Råttor/möss (man kan nog lära båda skulle jag tro) som får träna och arbeta mår ju bra, vet jag. Som med hundar! Inte alls illa faktiskt, så länge de tas hand om bra resten av tiden också. Och det lär de ju göra med tanke på att det faktiskt tar ett tag att träna upp dem. Bra idé!

Aftonblandet är ju ute och cyklar med bilden som vanligt dock. Men what else is new?

AnneN
0

#8 det jag menar är om utrymmena de ska ha mössen i följer några regler för hur stort utrymme de ska ha.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SweGizmo
0

jag tror också att mössen skulle trivas med sitt arbete, dem lär ju tas om hand på ett bra sätt eftersom dem som sagt tar en stund att träna upp också.

Min blogg: SweGizmo.se

[lucke]
0

Lika störande som att många ofta förväxlar grodor och paddorSkrikandes

[Driva]
0

#9 de som  jag läste var att mössen "jobbade" fyra timmar och sedan fick de vila i 8 timmar där de stod att de skulle "äta, vila och leka". Så förhoppningsvis så har de bättre en den vanliga hemmusen.

Jag skulle tro att just när det gäller arbetande djur så är översynen bra eftersom det är så mycket som sk redovisas och syns utåt.

Zakaraa
0

Vet inte riktigt om jag missuppfattade det hela men dom ska alltså ha möss i de där bågarna på flygplatser osv?
Hur ser man på det här med allergi då? Har inte det något med det här hygiensakerna att göra?

Inte alls så insatt därför Frågar jag och Påstår inget ;)

nyndat
0

Det spelar väl ingen roll att folk förväxlar möss och råttor, jag stör mig inte så värst mycket på det i alla fall.. För oss med ett djurintresse är skillnaden milsvid, men tänk er själva.. Hur många av er ser skillnad på till exempel olika traktormärken? Vet en del som skulle slå sig för pannan om man kallade en John Deere för New Holland medan många andra inte orkar sätta sig in i skillnaden eftersom de helt enkelt inte bryr sig ;D

nyndat
0

#14 Fast okay, nu har jag läst artikeln och jag måste medge att just i det här fallet är det lite irriterande ;) Det är oproffessionellt att inte ha reda på fakta i publicerat material!

Anvariel
0

#14 Nej, helt sant! Men man tycker som sagt att journalisterna kunde utöva någon slags grundläggande "grävning" innan de publicerar saker. Men som sagt, vi pratar ju om aftonbladet här också. :D De är ju inte kända för att ha särdeles hög arbetsmoral.

Melcedo
0

Det är som att säga hamster till marsvin.

Lamina
0

#17 Det gör jag hela tiden. Men inte för att jag inte kan skilja på djuren, det är orden jag har problem med! XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Driva]
0

#13 man har ju hundar på flygplatser, har aldirg hört allergiker klaga på de..

Zakaraa
0

#19 det har du ju rätt i..
tänkte inte på det :P Har bara flygit 2 gånger så jag är itne så insatt ^^'