Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 6118 ggr
lucyk
0

Vad äter era råttor?

Hej! Jag undrar vad ni ger era råttor för mat? Köper ni färdigblandade påsar eller blandar ni eget? Vill gärna ha tips på bra Torrfoder som är billigare i längden :) :)

Sen undrar jag hur era råttors matkost ser ut för övrigt? Vad brukar de få om dagarna utöver torrfodret?

Tack på förhand :)

WilleWeirdo
0

Jag har dels en musliblandning från ICA's lösvikt med en massa frön osv. Sedan en hemmagjord skål med hård spaghetti, makaroner, knäckebröd, corn flakes osv. 

Sedan brukar de få det mesta som färskmat. Grönsaker, lite köttbullar, korvstroganoff, pastasallad. Det mesta som jag äter om det inte är för kryddstarkt. :)

[lucke]
0

Osötad müsli med alla 4 sädeskorn som grund, sen tillsätter jag pumpafrön, solrosfrön, Torrfoder för hund, torrfoderblandning för råtta och lite annat i deras Torrfoder.

Mjölfri gröt till frukost ibland.

Eftersom jag är dålig på att laga mat när jag är hemma så får de mest barnmat på burk kompletterat med blandade grönsaker, sallad, äggula etc som färskmat, annars får de förstås det jag lagar åt mig.

ajik
0

mina har alltid tillgång till vanlig råttmat på påse och sen får dom färskmat. favoriten är mosad banan och korv!

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

[Ratass]
0

Rat Complete finns det alltid i buren, sen får de olika sortens grönt varje dag och lite anant smått och gott som man själv äter eller råkar ha hemma :)

lucyk
0

Tack för era svar hörreni! Fick lite inspiration på att blanda eget nu. Innehåller all müsli alla fyra sädesslagen? Får kolla innehållsförteckningen (såklart) :)

Vad är viktigt i torrfodret utöver de fyra sädesslagen?

mikeiko
0

Kolla i "vanliga frågor", där länkas det du efterfrågar :)

silverorm
0

Hamster Crispy av märket VERSELE-LAGA (finns alltid fri tillgång i buren) och hemlagad mat på kvällen, husmanskost, med mycket kokta grönsaker.

Lamina
0

#5 Tror inte det. Müslin jag köper från Risentas (?) plocka själv müsli-hylla innehåller bra 3 sädesslag. Kommer dock inte ihåg vilket som saknas, har aldrig tänkt på det heller eftersom det inte är nödvändigt enligt det recept jag går efter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[lucke]
0

#5 Nej, många innehåller bara 3 sädesslag. Man får läsa noga på innehållsförteckningen på påsen. (vet att jag varierar mellan 2-3 sorters musli, men just nu har jag ingen påse hemma, så jag minns inte exakt namn på dem)

Dramatik
0

Fast råg behöver man egentligen inte ge dem. De andra sädesslagen väger upp innehållet i råg och dessutom ska råg vara osmakligt.

[lucke]
0

Jag äter samma musli på filen som mina råttor får, och den smakar iaf gottFlört

Dramatik
0

#11 Jo, fast du äter mer i varje tugga än vad de gör. Råttor äter ju en "flinga" i taget. Mina lämnade faktiskt alltid just rågen när jag hade musli och googlar du lite ser du att man inte ger det som foder till bl.a. nötkreatur just för dess osmaklighet:)

Dramatik
0

Men för att svara på ts fråga så, mina äter detta torrfodret:

5 dl mathavre

5 dl matvete

5 dl kornris

1-2 dl bovete i någon form

1-2 dl dinkel i någon form

1 dl oskalat sesamfrö

1 dl naturella pumpafrö

1 dl naturella solrosfrön

½ dl mandlar

½ dl hasselnötter

Det är Daydreams variant på Grodanblandningen, går att hitta HÄR .

Förutom det så får de ju färskmat varje dag av alla möjliga slag. Kött får de någon gång i veckan bara. Ibland gör jag storkok med massa grönsaker och lite fisk och sånt i. Då försöker jag att bara ha i nyttiga saker och såna saker som de inte brukar få så ofta annars, som t.ex. fisk eftersom jag själv inte äter det:)

alexfifan
0

Jag ger mina Musliblandning med de fyra sädeslagen, blandat med lite olika fröer som jag sätter i själv. Och rispuffar, bara för mina råttor verkligen älskar det

Sen får de frukost, oftast havregrynsgröt hopblandat med äggula, lite mosad banan eller med leverpastej, lite linfrön och kalvsylta. Väldigt omtyckt båda dom ;D
Sen har jag fryspåsar i portionsstorlek med grönsaksblandning hopmixat, exempelvis morötter, broccoli, persilja, paprika, vetegroddar vad jag kommer ihåg nu… Som jag ger ett par, tre gånger i veckan. Övriga dagar får dom någon köttbit, kycklingben, blandning med någon puré (majspuré är favoriten) och exempelvis kikärtor och linser, också väldigt omtyckt. Sen vissa dagar blir det bara lite pommes, rotmos eller pasta, beror på lite vad vi själva äter

Blev rätt långt men ja ;D

you can't face the problem, if the problem is your face……

Guldheden
0

mina äter helst upp det som än växer i mina blomkrukor

MarajLowajz
0

Mina får en blandning av Torrfoder : osötad musli, solrosfrön, pumpafrön, lnfrö, quinos och lite smått och gott

välling, leverpastej på morgonen/dagen och senare grönsaker under kvällen samt kött någon gång per vecka och pasta/potatis någon gång per vecka.

Sen får dom ju någon form av godis när jag leker med dom : nötter, rispuffar eller liknande.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein