Mina adopterade råttors beteende
Hej!
Jag har två söta rått-tjejer som är någonstans mellan 1 och 1½ år gamla - Freja och Idun.
Jag fick dessa råttor av min kusin för ungefär tre månader sedan, och de har väl vant sig lite smått vid mig, men det finns fortfarande lite problem jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
När jag ska ta ut tjejerna ur buren så kan jag mycket sällan få lyfta ut dem, utan jag måste i 95% av fallen använda min "råtthiss" - en tygpåse som jag lägger i buren och så får F och I springa in där och jag får fiska upp påsen.
Freja är den mer aggressiva av de två, försöker jag få tag i henne i buren så springer hon till en början undan, men senare tar hon till bitande (som tur var har det gått över från blodvite för min del till bara nypkänslor).
Idun är martyren, nästan varje gång jag försöker ta i henne utan att hon tagit initiativet så skriker hon som förbytt. Hon verkar inte ha några fysiska problem, och jag tar inte hårt i råttorna (snarare för löst).
Hur ska jag göra? Ska jag vänta tills problemet försvunnit av sig själv? Eller är det normalt?
Jag hade en tjej som var pipig här hemma. Mårten hette hon :) Hon var också pipig när man tog i henne. Hon var sådan helt enkelt, hade varit det sen hon var bebis. Så det behöver inte vara något allvarligt. Kolla med den tidigare ägaren om hon gjorde så hos den, gjorde hon det så är det nog bara en pipig råtta.
Sen din tjej Freja vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. En råtta ska aldrig bitas. Hade en tjej hemma någon månad förra våren för att testa, hon varningsbet mig och jag har aldrig haft sån respekt för något djur förut liksom. Men hon fick komma tillbaka till sin uppfödare där hon inte gjort det någon gång innan och inte efter hon var här heller. Hon kom till mig som vuxen och fick väl inte ett jättebra första intryck av mig och tyckte inte att jag skulle ta i henne.

Cis-j, jag har inte märkt av att någon av råttorna beter sig såhär med sin förra ägare - tvärtom är de superglada och nästan hoppar på henne… Idun får väl pipa antar jag, men det är ju inte så skönt att bli nypt hela tiden 
Typiskt mig att skaffa galna råttor. 
#2 du kanske ska låta bli att lyfta upp dem? flytta buren till en säng eller ett säert rum istället och låt dem komma ut själv.
Jag har märkt att tar man upp dem trots att de är rädda redan från början så är det pipiga och rädda kvar längre. Tror det an vara samma sak med hon som är aggresiv med tane på att de blivit det hos dig.
Ge dem tid helt enkelt, kan ta väldigt lång tid. har en råtta här som piper när jag tar i henne, och har haft henne ett halvår-år nu. Men det är de små framstegen som räknas, bygg upp förtroende. och förtroende kommer inte efter ett träningspass.
Det där med att ställa buren vid sängen är det bästa.
Gjorde det med mina två första råttoa, från zoo. Dom var livrädda, bet osvosv.
Jag ställde buren vid sängen och bara satt och vänta. Efter många dagar vågade dom ta sig ut, tillslut började dom klättra på mig och sen var dom nästan helt trygga med mig. Efter ca ett år blev dom helt tama, och det var verkligen värt det.
Den ena fick jag sån fantastisk kontakt med, delvis för jag hade sådant tålamod i början.

Tack för tipsen! Det blir till att träna då
Jag har märkt att det är mycket bättre nu än vad det var förut iallafall så det går ju framåt någolunda.
Nu får vi önska Freja lycka till när hon ska till veterinären idag, verkar som hon har en juvertumör