Vad är det som kliar?
Nyligen så hade jag min råtta Matekoni hos veterinären för att operera bort en knöl.Men jag har sedan en tid tillbaka tyckt att mina råttor kliar sig, så jag passade på att fråga veterinären om detta.Hon tyckte dock att inget syntes på råttorna, men hon skrev ut Stronghold.Båda råttorna fick Stronghold.Tyckte då att de kliade sig mindre i några dar.Men nu är de igång och kliar sig igen.Och den ena råttan (inte den som är opererad) har fått ett litet sår på halsen.Jag misstänker nu att det kan vara något som de äter och som de inte tål.Mina råttor äter i stort sett all mat som vi äter.Och så får de en fröblandning som heter "Tropifit rat".
Vad tror ni det kan vara?
Har ej någon stor erfarenhet, men kan inte ohyra överleva ett bra tag utan värddjur innan den dör? Tänkte om du kanske inte hade nollställt buren efter behandling.
// Fawo (;

Bur behöver inte saneras efter strongholdbehandling, så det borde det inte vara.
Råttorna har inte kommit i kontakt med andra råttor? Du har inte hållt på med råttor hos nån annan som kan ha haft lus, och sen gått hem och hållt på med dina egna inom några få timmar? Dom har inte haft närkontakt med hö?
Visst kan det vara allergi med, dock inget jag själv har erfarenhet av.
Dem kanske inte tål för mycket köttprotein?
Min blogg: SweGizmo.se

Nej, jag har inte haft kontakt med andra råttor än mina egna på över ett år, så det kan det inte vara.Veterinären kollade ju på min råtta som opererades och såg heller inget.Jag vet hur löss på råtor ser ut (har erfarnhet av det på en annan råtta jag hade för många år sedan)och jag ser inga löss på mina råttor.
Men jag funderade också på om det kunde vara köttprotein.
Stronghold är oftast skit bra och tar allt med en gång. Men om man upptäcker att det inte försvunnit efter ca 1 vecka så kan man återbehandla igen.
Så om du ändå har en flaska stronghold så dutta på lite igen. Då vet du ju hundra om det är fodret eller om det kan vara något som inte försvunnit på första behandlingen :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag hade samma problem med mina råttor. Det verkade dock försvinna när jag bytte bort tidningspappret mot fleece i deras bon. Trycksvärta är ju inte giftigt men jag kan tänka mig att det kan vara irriterande om det är väldigt mycket av det, vad vet jag. Jag kan ju inte heller lova att det är just trycksvärtan heller! Kan ju ha varit en tillfällighet.
Det verkade ocskå blir lite bättre när jag tvättade dem oftare (ja, alltså inte OFTA, men kanske en gång i månaden eller lite mer?). Jag fick ett Epi Soothe schampoo av veterinären. Det ska vara bra för klåda. Alltså inte så att det botar klådan men det är klådstillande för tillfället.

Tack för bra tips Anvariel!