Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1307 ggr
Lamina
0

OT - Ålder och djurägande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten fundering angående just det. Om en förälder köper ett eller flera djur till sitt barn så är ju föräldern den som är ytterst ansvarig för att djuret får den omvårdnad det behöver. Men hur länge gäller detta? Tills barnet blir 15 har jag hört, för att man blir straffmyndig då (blir man det?). 18 har någon sagt också, och det låter ju rimligt då man blir myndig då. Men samtidigt känns det ju lite orimligt att det är förälderna ansvar att den 17-åriga dottern rastar hunden, te.x. Så vad är det som gäller?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

RugRatzz
0

I Norge kan man ikke ha ansvar/eie et dyr før man fyller 16 år, men jeg vet ikke hvordan det er i Sverige.

Banankaka320
0

Ingen aning! Men jag tror det är 18år, för då kan man väl skriva över ex hund på sig själv

[Tasza]
0

#2 min hund har alltid varit skriven på mig, fick honom när jag var 16 :)

Banankaka320
0

#3 då kanske de är 15 år, för när jag var tretton fick jag min hund men den var skriven på mamma :o

Banankaka320
0

Btw fråga på brott.if om dem vet :)

TildaH
0

Jag var 16 eller nått sådant när jag köpte min häst, jag står som ägare men både jag o min förälder var även tvungen att skriva på med sin underskrift.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

hus-musen
0

Njae det borde vara till 18 år, med tanke på att du inte får ingå några köpavtal om du inte är myndig. Så målsman har alltid ansvar, däremot kan man ingå avtal med målsmans medgivande, dvs de godkänner det skriftligt.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

LÄNK till tråden jag skapade på brott.ifokus

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

TildaH
0

Intressant att läsa, konstigt att de inte ens nämndes vid t ex mitt häst köp, då kontaktade jag stc, dvs. föreningen för min hästras och de sa att jag gärna fick stå som ägare på honom, bara en myndig oxå skrev på.

Nåja, sak samma nu, hihihOskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus