Hur ofta ska man bada sina råttor?
Jag undrar hur ofta man ska tvätta/bada sina råttor?
Någon som tips/erfarenheter på det ämnet?
Man behöver inte göra det alls om de inte är väldigt smutsiga av någon anledning. Råttor tvättar sig själva ganska bra. Luktar de kiss så kan det räcka att göra rent i buren för att de ska kännas renare.
Svansen brukar dock bli smutsig och kan behöva tvättas ibland. Men det finns väl ingen regel hur ofta. När du tycker att den är riktigt smutsig kan du tvätta den med vatten och mild tvål.
Läste i någon råttbok att man skulle bada dem varannan vecka.. Men tror nog Cosmonita vet vad hon pratar om!
Jag har gjort rent buren, men de luktar lite "kiss" iaf men de kanske de fixar själva 
jag har också läst att man inte behöver bada sina råttor för dom tvätter sin grunligen 6ggr pen dag

Råttor kan ju få såna här röda "streck" i pälsen av deras saliv. Är det alla råttor som får det eller bara vissa? och kan man ta bort det genom att tvätta dom?

Vissa råttor gillar att bada andra inte. Råttor har lite högre kroppstemperatur än oss människor, så vattnet bör vara lite varmare än ljummet. Du kan bada dina råttor i badkaret, handfatet eller låta dem duscha. Försök att inte tvinga råttorna ner i badet utan vänj dem succesivt. Det som är viktigt om du vill tvätta av dem lite är att du sedan ser till att de blir torkade ordentligt så att de inte blir förkylda. När mina badat/duschat (det händer någon gång då och då) torkar jag med ordentligt med en handuk och ser sedan till att de kan krypa in under något varm och tvätta sig, fixa "frisyren" och torka färdigt. De bruka torka hyggligt fort på detta sätt.
Ett tips om du vill att de ska blöta ner sig lite (och kanske bli något renare) är att t ex lägga gröna ärtor i ett vattenbad. Fyll en skål som inte kan tippa med någon cm ljummet vatten och lägg i ärtorna. Kanske får du visa råttorna första gången, men sedan brukar de tycka det är jätteroligt att "fiska" ärtor. Vissa råttor sätter sig i vattenbadet, medan andra kanske bara "fiskar". På detta sätt har du både lyckats aktivera dina råttor och samtidigt fått dem lite renare. Torkningen är förstås lika viktig här som om du badar dem "på riktigt".
Läste ett tips som verkar vettigt om hur man kan få råttans svans ren på någon hemsida. Där tipsade en tjej om att man kan smörja in svansen med lite hudlotion, låta det "dra in" en stund och sedan skölja av svansen i ljummet vatten. Har inte testat det själv ännu, men det tänker jag göra.
Bra tips med "fiska ärtor" 

ja badar aldrig mina tjejer, det behövs inte tycker ja…

Jag badar mina innan utställning, det är allt!

Man bör inte bada i onödan, jag tycker att man inte bör bada mer än några gånger per år.
Om man badar råttorna för ofta så tvättar man bort allt det naturliga fettet i huden och pälsen och så stör man den naturliga bakteriefloran på huden. Det kan göra att råttorna lättare får eksem och andra hudproblem.
jag tror min ena råtta Sickan ligger och sover i sitt bajs :/ Han luktar alltid hemst! det är svårt att låta bli att bada han :/

11# Försök att städa buren lite oftare. Annars tror jag inte att råttan mår dåligt av att lukta lite, det är nog mest du som känner det. Det är ju inte bra att bada för mycket pga anledningarna som jag nämnde ovan.

Nä, bada för ofta är säkert inte bra, men råttorna klarar faktiskt alldeles utmärkt av vatten - de kan t o m simma. Vatten i sig är inte uttorkande, men olika former av tvål kan vara det. Jag tror att man kommer ganska så långt med vanligt sunt förnuft när det gäller råttans badande.