Kastrering av hane. Råd.
Hej!
Nu har det blivit bestämt att en av mina hanar ska kastreras pgr. av dominans och har även bokat tid till Faludjursjukhus. Dom va väldigt trevliga och berättade lite snabbt ingående vad som kommer ske vid operationen. Ska dock få mer information när jag väl är där med han. Han är född 23/5 så han är under 1år..
Men till själva saken, det blir min första hane att kastrera och jag skulle vilja ha lite råd om vad jag ska göra efteråt för att han ska ha det så bra som möjligt. Har sökt överallt på forumet men får tyvärr inte upp mycket som jag skulle vilja.. Behöver ingen direkt punkt lista men gärna lite tips :) Dom sa att vetten kommer ge mig info men känns bättre att fråga här då det är fler råttkunniga här på forumet än där säkert.. :P
Om det är något som inte jag inte gör klart eller om ni vill fråga något så släng frågor över mig så ska jag försöka svara så gott jag kan!
Stöd är alltid uppskattat och jag kan alltid lära mig mer!! :D
^_^ / Martiina
Hur länge då efteråt? Samma dag så ska han vila och vakna upp ordentligt och då är de bara till att se han äter & dricker och inte pillar på såret, och att burkamrater är snälla. Sen är de bra om buren är nyrengjord så inga bakterier kommer åt. :)
Några råd har jag inte, men kan säga att dom är väldigt kunniga på råttor och andra gnagare på Falu Djursjukhus. När det kommer till katter och hundar verkar dom inte kunna nånting (dom kallade min katts brutna ryggrad för ett kattbett). Men när jag är där med mina råttor känner jag verkligen att dom vet vad dom pratar om. Lite konstigt faktiskt… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#1 Ja dom närmaste dagarna efter själva operationen.. Okej ja mat och vätska ska han få! :D Då får det bli en rejäl städning av buren tills han kommer hem.. det tråkigaste och jag känner mig otroligt elak men hans burkamrater är snälla det har vart han som skrämt dom och jagat dom ganska mycket på sistone och bet även en av hans kamrater ganska rejält vid bråk som han startade utan annledning.(därav dominans besvären och att kastrering sker) Satte han i egen bur då dom andra blivit mer eller mindre räddare för hans brusiga sätt men låtit dom springa ihop utanför buren men han fortsatte jaga dom och burra upp sig. Är det fel av mig att ha han i egen bur tills vidare och försöka senare igen.. Dom har bott ihop sen han kom till mig vid en 6-7 veckors ålder så dom känner varandra väldigt bra. Om det är fel av mig att ha han själv så säg gärna åt mig så får han isåfall flytta tillbaka men jag känner att om han skrämmer dom så är det väl bäst att ha han själv.. Pratade med hon jag fick han av och det är inte bara han av syskonen som är dominanta mot andra råttor.. Känns som det blev mycket nu men känns som att man kan lika gärna klargöra och kanske få ett svar här om jag gör rätt eller fel.. Det känns som jag har gjort rätt val men en andra åsikt skadar aldrig.
#2 .. Okej ja det va skönt och höra. Har sett att många har tyckt bra om falun så det kändes som ett bra val av sjukhus och + att jag bor bara 1½ bil färd ifrån.. Det va lite konstigt men på sitt sätt bra och lugnande att dom iaf kan sin sak om råttorna.. Är ärligt lite nervös över hur det kommer gå men självklart lugn..
^_^ / Martiina

Ha honom separat från dom andra tills det att såret läkt igen i alla fall någorlunda, dvs sätt honom i en sjukbur.
Ha inget underlag med småpartiklar som kan komma in i såret, top toalätt, spån, flis eller kattsand, utan använd tyger och tidningspapper. Det är viktigt att det hålls superrent i buren och på alla ställen han vistas.
Försök att hålla honom sysselsatt när han inte sover, så han tänker på annat än att pilla på såret som säkert både gör ont och kliar. I vissa fall kan man faktiskt ha tratt på råtta, man får då tillverka en egen, men råttor som har tratt blir oftast bara onödigt frustrerande.
Fråga om du kan få med dig lite smärtstillande, typ metacam, med dig hem efter op att ge honom dom närmsta dagarna. Eftersom det är smärtstillande är han kanske inte lika benägen att pilla på det onda såret samt att dom gärna blir lite dåsiga och extra trötta av metacamet.
Det händer tyvärr väldigt ofta att man ändå, trots att man gjort allt man kan, åker på en liten infektion och får en abcess i närheten av såret. (Det är ett jävla svårt område att hålla kliniskt rent då dt är i direkt anslutning med anus etc) Det kommer i så fall att bli som en liten hård kula som växer, ungefär till storleken av en såndär liten spelkula i glas. Nu vet jag inte hur mycket du vet om abcesser och hur man tar hand om sådana men lite kort:
Det kommer bli som en liten skorpa på abcessen som kommer lossna när den mognat. Råttan kommer troligtvis vara öm på detta ställe men försök få ut så mycket var som möjligt och spola rent med koksalt. Ta en plastspruta, fyll med ljummet koksalt och spruta in i öppningen på abcessen. Kan vara bra om man är två på detta. :P Fortsätt hålla råttan på rent underlag tills abcessen läkt ut.
Råttan kan få träffa snälla kompisar ute under tiden den sitter i sjukbur, men låt honom slippa dom under dom första dagarna så ingen onödig olycka händer, typ att såret spricker upp eller så.
Hmm, vet inte om jag fick med allt nu. Jag har erfarenhet i från i alla fall 3 kastreringar, sedan har jag haft ytterligare några råttor inne på operation av div. anledningar, så lite erfarenhet har jag på detta iaf. Fråga gärna om du undrar något mer, här eller i pm. :)

Nu såg jag ditt inlägg i #3. Hur länge har du haft dom åtskilda? När är operationen?
Se också till att du stannar hos veterinären tills han börjar vakna. Det ska egentligen veterinären se till att ni gör, men tyvärr släpper många iväg nyopererade djur som fortfarande är sövda vilket kan innebära livsfara.
Sen är det nog mest viktigt att du håller honom varm eftersom hans kropp inte klarar det så bra själv vid uppvaknandet, och att han får i sig vatten när han vaknat.
Om han varit aggressiv mot burkamraterna pga hormonerna bör du vänta några veckor innan du sätter ihop dem - För det tar så lång tid innan hormonerna går ut. Fråga veterinären om det!
Lycka till!

En sak att tänka på är att vända honom efter operation. Dom får lätt vätska i lungorna annars om dom ligger still på en sida. Dom kan även börja tokrossla efter kastrering om veterinären använder uppvakningspruta. Detta brukar ge med sig men det kan vara bra att veta.
#4 Okej tack så mycket för den informationen, det va jätte bra! Ska be om smärtstillande. En absess hade en råtta förut för mig och den höll jag rent så det kan jag förhoppninsvis klara av om han får en nu efter OP annars så får jag slänga upp en tråd här samt följa ditt råd! Känner mig mindre orolig nu när jag har bra hum om vad jag kan göra. Uppskattar verkligen allt!
#5 Det har gått två dagar som han vart själv.. Och operationen är på onsdag, ville att den skulle ske så fort som möjligt så fick tid då..
#6 Ja, hon i tlfn sa att han ska få va kvar tills han vaknat och att dom även kommer ge han mat och vatten och att även jag ska ha med mig själv så han har för resan hem.. Hon va väldigt snäll och förstående att jag inte riktigt hade total koll om hur det går till så jag ska se till att fråga så pass mycket jag kan komma på medans jag är där så inga frågor lämnas obesvarade. Okej. Ja hon sa att han skulle ha en handduk och fleece filtar med sig i fraktburen så han skulle va varm.
Okey, ja det ska jag komma ihåg. Pratade med en arbetskompis som har vart uppfödare i tjeckien och bor nu här och är väldigt kunnig.. (hon va medlem i tjeckiska råttuppfödar sällskapet) Och hon sa något om att det kan ta iaf några veckor innan alla hormoner gått ur så man kan se skillnad..
Tack så mycket för alla svar och stöd.. Det hjälper jätte mycket!
^_^ / Martiina

Tycker du fått bra tips redan. Det enda jag vill tillägga är att det tar 4-6 veckor innan hormonerna gått ur kroppen och sen bör du vara medveten om att det inte är säkert att en kastration hjälper mot dominansbeteendet.
Jag har nyligen kastrerat min ena hane och hade honom i en egen bur innan kastreringen ett tag och en vecka efter.
Sen eftersom han verkligen inte trivdes ensam så försökte jag få in honom i flocken igen. Redan efter 1 vecka verkade han ha lugnat ner sig lite. Det var lite småtjaffs en gång. Men nu några fler veckor efteråt så är det helt lugnt i flocken igen.
Men jag kan tänka mig att vissa inte lugnar sig så pass fort. Och sen får man väl kanske även räkna med risken att det inte fungerar.
Men ett tips jag fick var att då testa med honor om han inte funkar med hanarna.
#9 Ah jag tycker jag fått veta allt jag behövt för stunden, för man kan ju alltid lära sig mer.. Ah jag vet att det inte är helt säkert och att även operationen inte är 100% säker heller att allt går bra, jag hoppas självklart det kommer gå bra och om han inte blir bättre så får jag försöka lösa det när det uppstår, även om jag visserligen redan nu planerar hur jag ska göra så jag inte står helt handfallen i frågan "vad gör jag nu när han inte blivit bättre". Jag läser i alla trådar jag hittat/hittar med dom här lika frågorna och försöker ta in så mycket som möjligt för att göra allt så bra jag kan för min råtta så han får må bra. Och även så att dom andra i flocken ska må bra också.. Har redan nu när han vart borta i dom få dagar det är så är det en skillnad, dom är mer lugna och sover mer tillsammans.. Det är inte klockt att dom kan slappna av så rejält och nu ser jag verkligen vad hans dominans gjort..
#10 Okej, vad skönt och höra att det för dig inte va ett helt omöjligt fall iaf! :) Men jag kan nästan se hur Kaij trivs att få va själv.. Tidigare fick han också bo i samma rum som dom men han va stingsig och bet även sambon pgr. av att han faktiskt luktade annan (man ser att om jag har samma kläder på mig som jag haft med dom andra blir han helt till sig) Men nu bor han i vårat sovrum och verkar redan mycket lugnare han också. Tycker det är lite sjukt att han ser ut att må bättre själv FAST jag är ju också fullt medveten om att en råtta inte ska vara själv.. Hm.. Honor, ja jag har ju bara hanar hemma så att han ska bo med honor vore lite svårt hos oss..
^_^ / Martiina

#11 Vissa råttor väljer att vara själv helt enkelt. Jag har två bröder här hemma som båda flippade ut efter att de var 1 år. Den första kastrerade jag men det hjälpte inte och den andra hade exakt samma problem så han blev inte kastrerad eftersom det förmodligen inte hade hjälpt på honom heller.
Båda två sitter själva nu iaf, hur nöjda som helst. Så blir din inte bättre så vill han kanske vara själv helt enkelt, det återstår ju att se. Jag ville bara förklara att en råtta som är själv inte nödvändigtvis behöver må dåligt för det, iaf inte om det är självvalt. Man ser ju hur de reagerar.
Men din hane är rätt ung så jag tycker det finns goda chanser för att en kastrering kommer att hjälpa:)
#11 Då är det ju inte omöjligt att ha honom som ensamråtta om det inte hjälper med kastrering.