Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 2138 ggr
Thirre
0

Årsmöte Srs

Det var färre medverkande på årets årsmöte än tidigare år och resultatet blev en ung ny styrelse förutom suppleantposterna där det beträds med "gamla rävar" inom föreningen och revisorna som är desamma som föregående år.

Jag ser fram emot ett nytt år inom Srs och hoppas på att mer engagemang och glädje.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Det blir nog bra!

Det viktigaste är att styrelsen består av folk som faktiskt vill sitta med i styrelsen och som vill och har tid att engagera sig!

Bra med nytt blod men ändå väldigt bra att några "gamla rävar" är kvar. Det är så mycket rutiner och grejer som man bara inte kan veta och kunna utan hjälp.

Hur blev uppsättningen nu?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

wintermynta
1

Det förvånar mig inte att det var så några som dök upp. Med tanke på hur sent HR kom ut.
Tycker den nya styrelsen är oki. Problemet är väl att den är så utspridd men det kan ju inte bli värre än förgående år , då har vi nog ingen förening kvar sen.
Hoppas bara alla saker som blev liggandes förra år hinns ta med i år så det blir nån ordning på torpet. Men som sagt det är bara vänta och se.

Thirre
1

Jag är väll egentligen en gammal "räv" men inte suttit i styrelsen, däremot har jag varit med på flera mötet och årsmöten. Jag har arbetat för att komma med i styrelsen i flera år men tidigare har det låtit att det inte finns pengar till flera utanför Stockholm. Denna gång är dock minoritet stockholmsbor och vi behöver faktiskt inte ha mötena där. Sedan kan man vara "snäll" mot föreningen och boka sina biljetter i tid och om möjligt, resa på dagar då det kostar mindre såsom mån-tors. Man kan också leta alternativa resor som swebus eller åka snigeltåget, det brukar hålla nere kostnaderna.

Jag är inne på Mias spår delvis, det kanske är värt att lägga pengar på resor för att få en kompetent och arbetsför styrelse? Dessutom behöver man möjligen inte ta alla möten irl utan via msn eller telefon.

Vilka som blev vad finns upplagt på hemsidan redan se här. Jag kan säga att jag blev ordförande iaf.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

#3 grattis till posten!.. Man har varit lite orolig att srs skulle till att läggas ned när ingen ville vara ordförande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Men åh, jag som ville rösta på Johanna :(

Kom hon med?

Thirre
0

Tack! Jag skall göra mitt bästa för att förvalta posten väl.

Det var inga förslag på någon Johanna som ordförande däremot kom det med en johanna som ledamot, vilket står i länken. Varför röstade du då inte? Det var t om med en Johanna i valberedningens förslag vilket brukar vara det som antas, om alla poster är representerade i förslaget.

Thirre
0

Ett årsmöte är ett ypperligt tillfälle att få sin röst hörd och räknad, det är snarare ett privilegie att få rösta än ett måste, samma med möjligheten att närvara vid årsmöten och vanliga styrelsemöten. Om man inter kan närvara fysiskt går det alldeles ypperligt att rösta iva post när det är årsmöte och detsamma gäller vid vanliga möten när man fill få fram något. Det är också en förutsättning för att de styrande inom föreningar skall kunna tillfredsställa medlemmars behov och önskemål så gott det går. Det är inte enkelt att försöka lista ut vad andra tänker på och vill.. man kan heller inte förutsätta att folk som är engagerade sitter på forum och läser för att sedan förmedla det vidare. Det behövs skriftlig eller muntlig dokumentering för att förändring kan slå igenom.

Om man som medlem vill engagera sig och se förändringar kan man inte skylla ifrån sig på omständigheter, det är bara att ta tag i det man vill förmedla på ett eller annat vis.

mikeiko
1

Johanna Nyman syftade jag på, men bara att sitta med, inte som ordförande :)

Hade ingen aning om när, var och hur det funkar med röstningen, bara att det någon gång skulle vara en…

Thirre
0

Är ganska säker på att det stod tydligt i decembernumret av HR…

mikeiko
0

#9 Har inte hunnit läsa den än, hade bara kollat hemsidan :)

Thirre
0

och det är det jag menar med engagemang.. om man vill se förändring eller göra sig hörd så ser man till att det händer.

Ingen kritik mot dig personligen utan bara en saklig framställning.

mikeiko
0

#11 Absolut, i mitt fall var det väl att jag blev medlem precis innan årsskiftet och fick alla HR hitskickade samtidigt. Sen så tycker jag väl iofs att man kunnat lägga infon om röstning på ett papper separat så att det inte missats lika lätt, men det är bara min åsikt :)

zickan
0

Bara hålla tummarna att 2011 kommer bli ett bättre år med mer sammarbete från alla håll och mer engagemang från medlemmarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Thirre
0

Jag har en bra känsla inför styrelsen sammansättning och det kommande året.

Ja, jag tror att medlemmarna till och med glömmer bort att de har möjlighet att göra sig hörda och påverka. Jag tycker att det är ett privilegie, som jag skrev tidigare, och skall utnyttjas. Det är inte bara något som står utan något som man faktiskt kan nyttja.

Styrelsen är ju egentligen bara till för att det skall bli ordning, att ting samlas för att arbetas igenom. Det som kommer fam till styrelsen är oftast från medlemmar och föreningen från början, och vi som sitter där är valda av medlemmar. Allt går runt i ett hjul som förhoppningsvis rullar på med positiv energi. :)

mikeiko
0

#14 Absolut, demokrati bygger ju på att folk röstar :)

Jag tror dock att SRS skulle vinna på lite marknadsföring kring dessa händelser, en tråd här på RiF hade säkert väckt mångas intressen (och säkert kunnat locka fler medlemmar). Som det är nu tror jag de flesta blir medlemmar bara för att få möjlighet att föda upp eller ställa ut etc.

bankfack
0

Kul att höra om förnyelse och en engagerad ordförande! Jag kikade lite på hemsidan, och vad jag kan se har den nyvalda styrelsen har allvarliga jämställdhetsproblem. Jag som ny och utan kunskap om SRS medlemmar undrar om snedfördelningen mellan könen är likadan bland medlemmarna också?

Thirre
0

Det går inte att lösa några jämställdhetsproblem när det inte finns några pga av att det är för få män som vill engagera sig. ;) Och ja, jag kan nog dryfta mig till att påstå att det är till stor majoritet kvinnliga medlemmar i föreningen.

Tack! :) Jag har varit engagerad inom föreningen i många år inom olika områden såsom uppfödare, utställningsansvarig, otaliga gånger seokreterare på utställningar, domare i pc och i år hinner jag nog bli klar standarddomare, kontaktperson för Skaraborgsråttan, suttit i valberedningen med mera.

mikeiko
0

#16 Vi gjorde en liten undersökning bara av könsfördelningen här på RiF (aktiva användare) nåt år sen tror jag det var, och det är verkligen kvinnfolk i majoritet. Har du förslag på att locka fler manliga användare så kom gärna med dem till mig via PM!

bankfack
0

Men varför vill så få män engagera sig överhuvudtaget? Matte är inte min bästa sida men vad jag kan räkna från styrelsen så skulle det vara representativt för att 93% av medlemmarna är kvinnor?

Nyfiken fråga igen, hur många medlemmar har SRS?

Låter som om du har bra koll på ditt område :) Vad ser du som det viktigaste för den nya styrelsen att jobba med i år?

Thirre
0

Jag kan inte säga med säkerhet den rätta siffran men tror att jag hörde att det var ca 180 medlemmar förra året.

Tyvärr är ett år en kort tid för allt som behöver göras.. Det första vi skall göra är att tillsätta de övriga förtroendeposterna och sedan ta tag i det som bordlades från förra året, vilket är en del..

Jag personligen vill kolla över vilka regler och formalia det finns för uppfödare och de som går under provår, vilka ting som kan ge konsekvenser och vad de skall bli. Vi vet att man inte får bryta regler och vissa konsekvenser får det men det behöver förtydligas så att man i framtiden har en mall och för att liknande straff skall ges vid likadana regelöverträdelser. Jag har också funderingar på att se över medlemsvarningar och vad som kan ge det. Möjligen förtydliga inom detta område också.

Sedan kommer det säkerligen in ting från medlemmar som behöver ses över. Arbete med regler och stadgar är ett konstant inslag vilka behövs ses över då och då. Stamboken likaså. Medlemstidningen och hemsidan behöver också ses över och är inslag som är återkommande.

Något som är viktigt är att försöka brainstorma över vad som kan locka medlemmar och hur man skall föra fram kunskap om tamråttan på effektivt sätt. Få folk att känna sig välkomna och omhändertagna, det är trots allt de som man behöver nå för att råttorna skall få det bättre.

Dramatik
0

#20 Åh ja! En stambok tillgänglig på nätet hade ju varit en dröm:) Hur det ska gå till har jag dock ingen aning om, men jag hade gärna kunnat tänka mig att hjälpa till om det gäller typ att knappa in info och sådant:)

Kommer ni försöka lägga till fler färger i standarden? Det finns ju så otroligt mycket fler färger än de som finns i SRS idag.

Thirre
0

#21 Det om färger får du ta upp med domarkommiteén först. Man kan inte godkänna varianter för att de finns i andra länder, tycker själv personligen att det finns sådana som är för litet dokumenterade. Vi har en procedur angående hur man får en variant godkänd och den måste efterlevas vilket jag tycker är bra. Då får man en grund, en insyn i hur vanlig den är i Sverige, hur man får fram den utan att det är en "olycka" och att det är en genetisk korrekt variant. Vissa varianter är kopplade till handikapp vilket är något vi i Sverige inte vill godkänna. Som sagt, ta kontakt med domarkommiteen om det är något du undrar över.

Vi blev valda i lördags och efter det måste överlämnandet av poster ske. För kassör och sekreterare är det en del att sätta sig in i. Även om vi vill börja arbeta, och har gjort det litet smått, måste allt ta sin tid och det framförallt nu i början.

Återigen, man är fri att lämna förslag till styrelsen men detta måste ske via dokumentation. Jag kommer inte att ägna tid på detta forum som Srs ordförande utan som mig själv, en engagerad råttägare. Det man vill få fram går fram bäst via mail eller brev till styrelsen.

Zakaraa
0

Tänkte höra, är registratorn fortfarande johanna Ivarsson?
Kollade på Srs men viste inte riktigt vart jag skulle hitta all info om vilka som är vad osv ^^' (är inte inne på hemsidan så jätteofta så förstår den inge till fullo atm :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning