Levande föda
Sitter och diskuterar på ett forum ( amerikanskt ) om vad som är bra i matväg, och då kom det fram insekter och fisk.
Kan man ge dom det? dom som diskuterar säger att det ska vara helt ofarligt att ge dom zoo insekter då dom ska vara fria från parasiter och bekämpningsmedel. ( kollat runt på sidan och hitta några små saker om det och att det ska vara ok utan problem )
Men levande fiskar till råttor?
Levande zooinsekter är stimulerande för råttorna, dom får lov att jaga födan precis som i det vilda. Men har för mig att vissa av dom kan bitas, så man får vara försiktig. Sen så tycker jag att om man prompt ska ge levande föda så måste man, även när det gäller insekter och andra "lägre stående" djur, se till att själva dödandet går snabbt. Det tvivlar jag starkt på att man kan göra med fiskar. Jag kan lätt föreställa mig hur fisken ligger där och kipar efter luft medans råttorna gnager på någon del av kroppen på den. Det låter som regelrätt djurplågeri i mina öron.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är sant, personligen skulle jag dock inte våga ge insekter ( fobiker )
Men om man ska ge dom levande insekter att jaga så kan dom ju inte dödas snabbt heller?
Men men, så det är bara djurets mående som kan vara problemet med levande föda? inte att råttorna kan bli sjuka osv
#2 HAr hört att "vilda" insekter kan smitta råttor med något… Mina råttor fångade harkrankar och åt i somras och det gick jättesnabbt…
#3 Kan jag få låna dina råttor under somrarna?
Får så mycket harkrankar i mitt rum D: usch ^^' :D
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 Haha
Den störste harkrankjägaren finns tyvärr inte längre
Jag ser inget fel i att dom jagar insekter. Jag tror inte insekter kan känna stress eller dödsångest på samma sätt som högre stående djur. Att dom flyr, i den mån dom gör det, är bara instiktivt. Däremot så vet man ju inte hurvida en insekt kan känna smärta eller inte. Så att den dör snabbt efter infångandet är ändå viktigt.
Jag vet inte om dom kan bära på parasiter och sånt ärligt talat. Men jag tvivlar på det. Min föredetta chef brukade mata sin råtta med döda foderinsekter som han hade till sina ödlor, och hon vart inte sjuk av det såvitt jag vet. (Att han bara hade/har 1 berodde på att hon inte gick ihop med andra råttor)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Klart man kan ge insekter och fiskar, det är protein. Finns ju faktiskt sånna som ger små nykläckta fågelungar och annat med eftersom det är vad de skulle äta i naturen om de hittar ett bo. Men jag föredrar att ge kött från döda djur, och insekter får de fånga själva på sommaren om de vill ha det.
Qui dormit, non peccat
jag har haft råttor som gillat insekter, men alla vet inte vad de ska göra med dem verkar det som.
dock hade jag en hona som var fenomenal på syrsor, jag hade ödlor samtidigt och syrsor som mat åt dem, råttan tog sig in i syrsornas låda och lyckades bita huvudet av ca 100 st på 10 minuter.. hon åt inte upp hela syrsan utan bara huvudet.. 
efter den dagen kunde man släppa lös henne om någon syrsa rymt och hon tog dem alltid.. 
blää men praktiskt.. men hennes burkamrater ville inte ha några äckliga syrsor till mat minsann..
tror ju att vilda insekter kan vara besprutade, kanske inte harskrankar då xD så köpta borde vara okej då man vet vad dom äter osv.
Jag är faktis lite nyfiken på ge dom fisk, men tror man ska kanske undvika typ aborre? tror jag läst nånstans att dom inte var bra men kommer inte ihåg anledningen ._.
nu låter jag grym men jag skulle kunna ge dom levande fisk, jag äter ju själv sushi och sashimi :P

#9 Fast sushi och sånt är ju inte levande fisk. Kan du tänka dig att ge råttor levande fisk så förmodar jag att du kan tänka dig att ge ormar levande råttor då också? Båda alternativen är lika grymma.
#10 fel, sashimi är levande fisk. man skär upp dom medans dom lever och äter dom sedan, oftast resten av fisken som dekoration. Japansk mat
och jag ser inte fisk och däggdjur som samma sak, jag skulle gärna ge en orm en fisk istället för en råtta om du ska börja dra sådana paraleller :P

Ja människor är allt bra konstiga som tänker så olika om liv.Mindre djur och framförallt fiskar och insekter gör ju ingenting om de får lida det sista de gör. Men fy för att ge ett däggdjur som levande föda.
Undra varför fiskar och insekter än mindre värda? Det är väl ingen som säkert vet hur de känner smärta?
Visst kan man ge rå fisk till råttor. Jag ger mina strömming 2-3 gånger i månaden och dom mår jättebra av det. Men levande fisk… För det första förstår jag inte hur man skulle få tag på det annat än att ha ett eget akvarium eller en bra fiskesjö i närheten. Dessutom så är det verkligen onödigt grymt. Och jag tror inte råttorna skulle få ut ett endaste dugg av det heller.
//Lamina
tror det finns studier om att fiskar ska känna smärta, medans insekter har jag ingen aning om. Jag håller mig borta från allt om insekter då jag har en fobi för dem :P
Tja, för att dom är en bit av näringskedjan? och att det är kulturellt att äta dom levande i vissa länder? har själv inte testat 'äkta' sashimi, men det ska tydligen vara godare ( vet inte om det är pga att den är färsk eller levande ). Så om jag lyckas dra mig till japan lär jag väl testa ( dock så kan det vara lite läskigt ._. )
13# men vad skulle skillnaden att ge dom en insekt och en fisk då? tycker det inte ska vara nån större skillnad där.
Fiskar och leddjur kan känna smärta, precis som däggdjur kan göra. Det är bara det att människor av någon skum anledning inbillar sig att de inte är lika mycket levande "djur" som varmblodiga djur och därför inte kan känna ifall något är smärtsamt eller skönt.
Vi tycker att det är värre att plåga ett däggdjur än en fisk - mest troligt för att vi lättare jämställer oss och empatiserar med djur som fungerar som, och liknar, oss.
Att äta upp ett djur medan det lever är i mina ögon helt sjukt. Det är djurplågeri. Det går inte att jämföra med en råtta som snabbt som attan dödar och äter upp en syrsa eller larv - det går på några sekunder. Ger man råttorna en pytteliten levande fisk, fine, men då ska de döda den på en gång också.
Syrsor är dock ett underligt djur. De dör inte för att man hugger av dem huvudet, utan de fortsätter leva i ytterligare minst ett dygn utan huvud - och de känner beröring under hela den tiden. Bönsyrsehanar kan till exempel para en hona trots att hon har bitit av huvudet på honom.
Djur känner visserligen smärta på olika sätt, men alla kan känna den. Det är ett nödvändigt verktyg för att undvika skador och överleva så länge som möjligt.
Artikel - Det är tragiskt för djuren att människor måste få bevisat för sig att de känner smärta.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#14 Se inlägg #1 och #6
Eller för att förtydliga det:
#1 Levande zooinsekter är stimulerande för råttorna, dom får lov att jaga födan precis som i det vilda. Men har för mig att vissa av dom kan bitas, så man får vara försiktig. Sen så tycker jag att om man prompt ska ge levande föda så måste man, även när det gäller insekter och andra "lägre stående" djur, se till att själva dödandet går snabbt. Det tvivlar jag starkt på att man kan göra med fiskar. Jag kan lätt föreställa mig hur fisken ligger där och kipar efter luft medans råttorna gnager på någon del av kroppen på den. Det låter som regelrätt djurplågeri i mina öron.
#6 Jag ser inget fel i att dom jagar insekter. Jag tror inte insekter kan känna stress eller dödsångest på samma sätt som högre stående djur. Att dom flyr, i den mån dom gör det, är bara instiktivt. Däremot så vet man ju inte hurvida en insekt kan känna smärta eller inte. Så att den dör snabbt efter infångandet är ändå viktigt.
Med andra ord; en insekt som blir jagad känner ingen dödsångest, det har dom inte hjärna till. Att dom fly är bara rent instiktivt. Däremot tror jag att dom, liksom fiskar, kan känna smärta. Det är iaf bäst att utgå ifrån det så slipper man onödigt lidande. Men det är en himla skillnad på en syrsa som får huvudet avbitet snabb och precis av en rovgirig råtta och en sprattlande fisk som inte får luft och som råttorna sitter och gnager på. Fisken kommer inte att fly och råttorna kommer alltså inte ha intresse av att döda den snabbt.
Edit: Ok, syrsor var kanske inte ett lysande exempel enligt #15, så man bör kanske undvika just dom. Men poängen går fram iaf, hoppas jag. :)
//Lamina
kollade upp sashimi då jag blev osäker :P det är bara riktigt riktigt färska fiskar.
tydligen just innan servering så sticker dom en järnspik genom huvudet på dom och sedan skär upp dom, fick nog det om bakfoten då jag sett filmer på TV och youtube där fiskarna andades? ( dödsryck? ._. )
Jo, debatten om kräftdjur har jag sett många gånger. tycker själv att det känns fräshare om man dräper dom ordentligt innan man kokar dem. Men enligt vissa kockar ska dom tydligen tappa smaken om man gör då? Såg på masterchef USA då en kvinna skulle koka en krabba, men började öppna den innan den var död >_< Det var faktis lite för mycket för mig kände jag då :P
#15 tack för en intressant läsning :)
#16 vad jag tänkte var nåt i still med ärtbad, med med små fisk istället. då blir dom ju jagade? och råttorna får stimuli. och jag tänkte såklart inte på stora fiskar heller :P typ yngel. fast än en gång vet jag inte om abbore osv ( vildfisk ) var bra att ge?
men då man är osäker på saker kanske man ska göra som man gjort hittils och ge mat i skålen eller på 'kreativa' sätt. * woo köttbulle i taket!*
#18 Så fort fisken kommer upp ur vattnet så lider den. Fiskar andas i vatten, dom kan alltså inte andas på land. Att slänga in ett yngel i buren med motiveringen att det kommer att dödas snabbt är som att slänga en mus (med tyngder, så att den sjunker, för att vara extra tydlig) i vattnet med samma motivering.
Tror att det mesta av den fisken man köper på affären är viltfångad. Hoppas det iaf, men vad vet jag… I vilket fall, är den ofarlig att ge så är det nog ofarligt att fiska upp egen fisk också. Nu säger jag ju emot migsjälv lite där med tanke på hur det går till när man fiskar. Men jag äter inte fisk, jag ger det bara till mina råttor för att dom behöver det…
//Lamina
#19 jag tycker det är lite olika att jämföra det på så sätt, med tanke på att ett litet yngel kan snabbt bli dödat och uppätet på land precis som en liten mus kan bli uppäten snabbt i vattnet. om det hade varit att man bara la fisken på land och lämnaden, ja det skulle jag väl tycka var grymt. eller bara hade placerat musen med tyngder i vattnet :P Men poängen var väl att dom skulle dödas snabbt? och därmed korta ned på lidandet?
annars med den inställningen kan man ju knappast fiska själv heller ( iofs så brukar vi bryta nacken av dom när dom är uppfiskade..men då kommer ju processen att fiska upp den osv som skulle kunna jämföras med råttorna? själv tycker jag inte råttor äter särskilt långsamt)
Nja, det finns många fiskodlingar. Mycket lax är det ju odling på och liknande, tror man måste kolla efter nån speciell fisk om det ska vara vilt. Norsk lax brukar vara vild oftast va?
#20 Jag äter ju inte fisk, så du har nog rätt om min inställning. ;)
//Lamina
#21 ok :) är du en lacto vegan eller vad det heter? ( mjölkprodukter osv )
I vår familj så brukar vi ofta ta mat som finns till hands, skillnaden är väl att vi försöker ta från 'glada' djur. Tex, lösgående kossor osv. Vi har lyxen att kunna se var vår mat kommer ifrån. och på så sätt vet vi hur det behandlas.så troligen baseras min syn på mat etc på det :)
#19 Lamina, du har inte heeelt rätt där. :) Såvitt jag vet så kan vanliga fiskar ta upp yttepyttelite syre ovan vatten också, men de kvävs långsamt till döds, ja. Dock finns det massor av fiskar som andas vanlig luft, exempelvis lungfiskar och labyrintfiskar. En vanlig labyrintfisk är till exempel kampfisken. De simmar upp till ytan och snappar i sig luft då och då. Vad jag har lärt mig så måste vissa labyrintfiskar få möjlighet att simma upp till ytan och andas vanligt syre, annars drunknar de.
Förlåt, jag var bara tvungen. ^^ De flesta matar nog inte sina råttor med kampfiskar. :P
Men vilket som, fiskar tycker jag definitivt att man kan bryta nacken av innan man matar dem till andra djur.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nej, jag är inte vegetarian. Jag äter bara inte fisk. Dels för att jag inte gillar fisk och dels för att fisken behandlas fruktansvärt mycket värre än djur. Dessutom så finns det tydliga regler för hur djur ska behandlas och det finns miljontals människor därute som kämpar för dom, där gör jag ingen större skillnad. Men fisken, vem bryr sig om den..?
//Lamina

#24 Håller med dig där, fisken är misshandlad till döds men inte många bryr sig. Värsta som finns är faktikt sånna som min brors väninna, hon anser att äta kött är djurplågeri men fisk kan hon minsann trycka i sig. Kyckling slinker visst oxå ner, för de är det inte heller synd om..
Qui dormit, non peccat