är det helt otänkbart med denna bur?
Hej!
Jag är nu väldigt sugen på att skaffa mig råttor, men är helt "grön" inom detta område, har just nu "bara" hamstar ( 8 st) och 2 gerbiler 
1. Jag har en kaninbur hemma som är 1 meter lång, och 50 cm bred och 50 hög. Jag vet att råttor föredrar burar på höjden, men hur illa skulle det vara med en sådanhär bur i början? (om jag skaffar råttor kommer de att få ett helt rum åt sig själva, så buren kommer nog avra öppen vääldigt mycket om det går)
2. Är det någon av er som har råttor som har haft/har hamstrar som kan ge för och nackdelar med dessa djur jämfört med varandra? Tex så har jag läst att råttor har lättare för att bli riktigt tama, stämmer det?
3. jag vet att råttoraldrig ska vara ensamma, men är det bättre med många råttor ihop eller går det att ha dom bara i par?
4. Har ni några egna tips att ge till en nybörjare? Några egna erfarenheter att dela med er av från när ni skaffade råttor och var "nya" med detta?
Kanske kommer på fler frågor sen 

1. Jag har en kaninbur hemma som är 1 meter lång, och 50 cm bred och 50 hög. Jag vet att råttor föredrar burar på höjden, men hur illa skulle det vara med en sådanhär bur i början? (om jag skaffar råttor kommer de att få ett helt rum åt sig själva, så buren kommer nog avra öppen vääldigt mycket om det går)
Jag har själv haft mina råttor i en marsvinsbur över en dag då min bur gick sönder och jag var tvungen att ha något tills jag fick tag i en ny. Jag tror jag tappade räkningen på hur många gånger en av tjejerna rymde ur denna efter 30 ggr, det är alltså bara om råttorna vill som de stannar i en sån bur :) Behöver du en bur där du måste kunna stänga in dom så föreslår jag att du letar efter en fågelbur på Blocket.se :)
2. Är det någon av er som har råttor som har haft/har hamstrar som kan ge för och nackdelar med dessa djur jämfört med varandra? Tex så har jag läst att råttor har lättare för att bli riktigt tama, stämmer det?
Jag har själv aldrig haft hamstrar men jag skulle vilja påstå att råttor liknar hundar medan hamstrar liknar katter, om man nu kan jämföra så :) Råttor är väldigt intelligenta, sociala och busiga, man kan till och med lära dem agility!
3. jag vet att råttoraldrig ska vara ensamma, men är det bättre med många råttor ihop eller går det att ha dom bara i par?
En flock om 3-4 råttor ger kanske "större" möjlighet för råttorna att utföra flockbeteenden, men ett par funkar precis lika bra. Fast jag brukar säga att råttor är lite som jordnötter, det är omöjligt att inte ta fler ;)
4. Har ni några egna tips att ge till en nybörjare? Några egna erfarenheter att dela med er av från när ni skaffade råttor och var "nya" med detta?
När jag först blev med råtta så var det en hane som akut behövde ett nytt hem, han hade bott ensam i en hamsterbur hela livet och var jättetunn. Den första tiden gjorde jag knappt nåt annat än att plugga på om råttor, olika råttforum hjälpte mig mest! Så bara råplugga :)
Hoppas mina svar hjälpte dig lite grann, lycka till!
åh tack för svaren! 
Någon mer som vill dela med sig?

Du undrar om du kan ha en kaninbur i början? Då undrar jag om du tänker skaffa vuxna hanar direkt? Isf funkar det väl ett tag, men honor och ungar kommer garanterat att rymma. Jag hade några hanar i en kaninbur tillfälligt en gång, och visst de stannade men det märks verkligen att de trivs bättre i högre burar, så jag råder dig att skaffa en bra och stor bur från början. Ju större desto bättre:)
Jag har bara haft hamstrar under en relativt kort period, men min erfarenhet är att råttor blir mycket tamare, de är mycket socialare än hamstrar och råttor bits nästan aldrig(vilket alla hamstrar jag träffat gjort). Sen är råttor mer aktiva än hamstrar och ja, roligare helt enkelt:)
3. jag vet att råttor aldrig ska vara ensamma, men är det bättre med många råttor ihop eller går det att ha dom bara i par?
Det går bra att ha dem i par, men jag brukar rekommendera minst 3 eftersom att man då alltid har 2 råttor om en av dem dör. Men börja med att skaffa 2 och köp den tredje någon månad efter så att du får lite spridning på åldrarna:)
Jag säger som föregående, läs på så mycket du bara kan. Och ta hjälp av forum om du undrar något:)
Ja andra har svarat på svaren så bra men jag har iaf haft hamstra som jag har haft till utställning osv. Precis som #1 säger är hamstrar som katter, gör lite som den själv vill osv medans en råtta är mer som "pleasar" matte/husse och är lite mer mysigare och enlig mig har större personligeheter.

De hamstrar jag träffat är tvärdumma. Råttor är lika vassa i sinnet som en katt! Inte lika fogliga som en hund men ungefär lika sociala. 
Jag har dvärghamstrar. Dom är väldigt mysiga, men inte i närheten av vad mina råttor är. Hamstrarna kommer fram när man öppnar burdörren om dom vill. Och då mest bara för att kolla vad man har för sig. Dom är sällan intresserade av att bli upplockade och kelade med, det är liksom bara nånting dom går med på, känns det som. Nu låter jag väldigt negativ mot hamstrarna, men jag älskar dom egentligen. Min äldsta hane är en riktigt mysgubbe som går med på allt, mycket som råttorna inte skulle acceptera då dom har mer "egen vilja"…
Råttorna kommer (nästan) alltid fram när man öppnar burdörren och vill komma ut och få vara med matte/husse. Dom är mer frammåt och mycket mer "kan vi inte få göra något kul, matte?". Råttor kräver mer tid, uppmärksamhet och aktivering än en hamster. Mycket mer, det är något man bör tänka på innan man skaffar några. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?