Ge blod till sina råttor?
Jag fick ett sår förut idag och det börja blöda lite, sen började jag tänka på vampyrer för såg på serien "true blood" nyss. Sen provade jag att ge ena min råtta lite blod och hon värkade gilla det.. Låter fett konstigt just nu men är det farligt? Hört att människor kan spy om dom drickor för mycket blod för det är mycket salt i.. ?
Ok först och främst yuk!
Sen tror jag inte att människoblod är farligare än djurblod och råttor är rovdjur.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
lol, om jag var du skulle jag inte erkänna något sådant.
Typ… wierd….
Min blogg: SweGizmo.se

Varför skulle jag inte erkänna det?

Farligt tror jag väl inte det är att råttorna käkar lite blod. Dock lät det inget vidare tyckte jag. Men, men.
Det där med om människor spyr av för mycket blod har jag ingen aning om, hur många dricker blod liksom?
För det är typ…. sjukt?
Blodpudding skulle jag rekommendera om man nu vill ge sina råttor blod 0_0
Och en tanke, om du frågar om ditt blod är farligt för dina råttor, varför gav du dem det innan du viste???
asså du får usräkta, men man blir ju lite ställd när någon frivilligt matar sina husdjur med blod. Unik tråd på RIF må jag säga XD
Min blogg: SweGizmo.se
Min råtta slickade också blod från mitt finger em gång oO men de var ett sår som hade gått upp utan att jag såg xD råttor behöver inte extra järn om dem får allt som dem ska ha i sin kost.
Bortsett från det konstiga i att ge sina råttor av sitt eget blod är det första jag tänker på om det verkligen är en så lyckad ide. Råttor ska ju normalt inte bita och absolut inte se våra fingrar som mat, men f*n vet hur dom skulle börja bete sig om man faktiskt matar dom med sitt eget blod… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Haha vampyrråttor!! XD
Men de är inte säkert att dem slickar de för de är så gott utan kanske vill bara rengöra ditt sår :)

#7 Fast jag tror ju inte att de skulle börja bitas bara för att de får smaka blod? Det låter ingefär som när min knäppa mamma säger att hundar blir folkilskan om de får rått kött. (Konstigt då att de som får BARF inte verkar bli det:P)
nu kommer vampyrnörden in ( nej, prata inte twilligth med mig tack… )
Troligen så spyr människor av blodet pga ovana, och inte för att det är salt.Förut så drack människor blod om dom hade porfyri ( vilket vad dom tror skapade myten om vampyrer för tex tandköttet drog sig tillbaka och blottade tänderna mer, blekare hy, tålde inte soljus osv ).Tydligen skulle det ha effekten att sjukdomen mildrades, har för mig att det var att man inte kunde skapa röda blodkroppar? var ett tag sedan jag läste och skrev om det hela.
Tror dock du inte ska låta det bli en vana, för då kanske dom biter dig för att få mer då dom associerar din doft till mat?
Inte för att låta alltför negativ nu men, varför ens ge dem det, det är bara äckligt O.o..
Och det här hör inte till ämnet men kollade din sajt och du bör inte ge dem glass, (råttor älskar allt ^^' anyway) det är huvudsakligen bara socker och mjölkprodukter som varken är bra för deras tänder eller små magar.
Ta inte det här alltför fel nu bara.
Finns ju en till aspekt på det hela också. Att låta ett djur (ja, eller människa för den delen) slicka i ett öppet sår lär ju inte vara särskilt bra ur infektionssynpunkt. Munnen innehåller sjukt mycket småkusar.
Sen kan ju blod innehålla virus och skit som kanske inte är sådär jättebra att få i sig. Att du själv inte är sjuk är ingen garanti för att dina råttor inte blir sjuka av eventuella virus, virus är väldigt artspecifika. Ett virus som gör dig sjuk kan oftast inte göra din råtta sjuk, och vice versa.
Men det borde inte vara nån större fara, nej. Gör bara inte om det, för säkerhets skull. ^^; Vore så onödigt om din råtta blev sjuk för en sån grej.
Jag hade säkert också testat om jag hade en råtta i knät och började blöda. Och jag är nog inte den enda.
Så känn dig inte så äcklig som folk härförsöker få dig att tycka!
Nja, äckligt tycker jag inte att det är. Jag har gjort värre saker än så, konstig som jag är. Men lite udda och roligt tycker jag att det är, och jäkligt tufft att våga skriva om det på ett forum! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja, det är just det. Kan nästan lova att flera av dom som har skrivit att det är äckligt, lätt hade gjort samma sak.
Kan tilläga att min systers katt slickade i sig en stor pöl av hennes blod när hon hade trampat sönder ett glas, och han mådde inte dåligt av det. Nu är ju kanske inte katter och råttor så lika, det vet jag inget om, men tror inte det skulle vara annorlunda för råttor.
//Lamina
Hmm en sak att tänka på är att om man äter några mediciner kan det överföras till råttan om man låter dem slicka i sig sitt blod, inte alltid så bra om man nu skulle äta några starka sådana..
Sen så kan även råttan överföra någon infektion i såret, som då kan göra dig riktigt sjuk, och såret svårläkt. Ge leverpastej el blodpudding istället! 
Kan tillägga att även våra rats är vääldigt intresserade av mina sår på händerna när de har uppstått, plocka bort plåster för att ehh "hjälpa" matte med sina skador.. inget jag tycker om att de gör men nog naturligt för dem, men inget att rekommendera direkt..sår ska hållas rena!
jag skulle också göra det, har för mig att jag kanske till och med gjort det någon gång… Lät iaf min hund slicka min arm när jag hade skurit mig, tycker inte det är äckligt då det känns som om de bara vill ta hand om mig och mina sår. Dock håller jag med om att det inte borde göras med tanke på sjukdomar, virus osv.

Äckligt vet jag inte om det är. Jag är inte så kinkig med sådant.
Men jag skulle nog inte ge eget blod av flera orsaker - du behöver det själv (!), om du äter mediciner kan det spridas till råttorna, du kanske har dåligt blod? Men annars att ge blod som mat är väl ingen fara? Om man tänker att man t.ex. hittar koblod någonstans. Det är ju fullt med järn - väldigt nyttigt! Blodplättar, blodpudding, blodbröd, etc. är ju bra mat.
Jag vet inte hur bakteriefloran ser ut i råttors munnar. Hundsaliv har jag fått för mig att är ganska antiseptiskt, men katters är det inte. Att råttorna sen är nyfikna om något luktar "fel" på matte, det är naturligt såklart. De måste ju slicka och rengöra och fiffla och dona! :) Men om man har ett lite större sår ska man nog försöka undvika detta. Det är i alla fall min instinkt, men jag kan ju ha fel.
Håller med dig anvariel :)

OJ, många som skrev. Det är ju inte så farligt? Hon kanske fick i sig 2 droppar blod.. Jag skulle bara prova. ^^ Fick bara en tanke, hehe. Och att jag är modig att skriva det här? Jag kan skriva vad som helst och JA jag är udda. (i like it.) 

Äckligt? Nja, beror väl på hur känslig man är. Vem har inte råkat skära eller sticka sig lite på fingertoppen och sedan stoppat fingret i munnen för att det inte ska blöda så mycket? Jag räcker upp en hand på det i alla fall.
Att sedan slänga ur sig hur "sjukt" det är, döma en människa pga en sån här liten fjantsak etc, tycker jag man ska vara försiktig med.
Jag hade nog inte låtit råttor slicka i mina öppna sår, men tror heller inte att det är direkt farligt för dom. Ser liksom ingen anledning att låta dom lapa människoblod bara. :)