Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 2615 ggr
emmej
0

Vad har han för teckning och färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Pelle :)

Upp/fram ifrån..  (Han är mörkt grå)

emmej
0

Magen

isabella93
0

Han ser ut som en silver black american berkshire

emmej
0

Ska inte american berkshire bara ha vitt på magen?

isabella93
0

Nej, de ska helst ha pannfläck eller bläs också enligt standarden.

Här är standarden från SRS hemsida:

Amerikansk Berkshire (ambk)
Hela undersidan inklusive insidan av benen vit. Vit pannfläck eller bläs ska finnas. Inga färgade fläckar i det vita är tillåtet.
Framtassar/ben vita upp till halva benets längd.
Baktassar vita till ankeln.
Svans vit från halva längden ut till svansspetsen.

emmej
0

Okej.

Kan du bestämma teckning på Nils då?

Han är svart med väldigt mycket gråa strån i pälsen. Och han har endast en pytte fläck på magen som knappt syns och sen lite vitt på alla fyra tassar.

emmej
0

magen

isabella93
0

Det beror på hur mycket vitt han har på magen om det bara är några strån räknas han nog som en self, annars är han irish mismarked

Han är också silver black

emmej
0

Okej.

Så då blir det:

Pelle: Silver Black American Berkshire

Nils: Silver Black Irish mismarked

Dramatik
0

Kan du inte ta bättre bilder på Pelle där man ser färgen bättre?

För du skriver att han är mörkt grå, men #2 skriver silver black och jag tycker han ser ut som en black roan, men tycker teckningen ser skum ut då och vill egentligen också ha det till ambk. Annars kanske han är någon blue variant om han nu verkligen är mörkt grå?

emmej
0

#9  Jag ska försöka ta en bättre bild. Men mamman är Blå och pappan Siames.

Allamej
0

Någon som övervägt apdålig svart?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Dramatik
0

#11 Det är inte omöjligt. Men svårt att se på bilderna tycker jag iaf:)

emmej
0

#11  De tycker ja verkligen inte…

Här kommer bilder på båda två, så nu ska man se skillnad. Som sagt är Nils silver black och Pelle mer blå grå. Jämför me svarta nils och den blåa soffan..

Allamej
0

Japp, nu så måste jag krossa alla ambkdrömmar för det där är en black husky roan som håller på att blekas. Han kommer bara att bli ljusare och ljusare

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Dramatik
0

#13 Hans färg ser precis ut som en black roan i blekning. Men jag tycker teckningen på magen är för ojämn för att vara husky. Eller de kan kanske ha så konstig teckning? Jag tycker att alla jag sett hittills har haft en så jämn kant på sidan där det vita börjar nämligen så jag blir osäker.

Dramatik
0

#14 Men tycker du inte att magteckningen är skum för att vara en husky? (Tänker på #1)

emmej
0

Han har en del svarta päls strån på ryggen och lite vita strån vid magen.

Allamej
0

Nej det är en husky roan. Och varför är jag så säker på det då? Jo för när du sätter honom bredvid en svart silvrerad råtta så ser du att han redan har börjat blekas. Han var precis lika svart som din äldre råtta när han var liten men en del huskys börjar blekas väldigt tidigt.