Hur länge sitter narkos kvar?
Hej på er
Idag opererades min lilla råtta Matekoni.Hon hade en stor knöl som var misstänkt likt en tumör.Men nu efter att ha opererat bort den så sa veterinären att hon inte trodde att det var en tumör ändå.
Men det som oroar mig nu är att jag inte riktigt vet hur länge råttan skall vara groggig efter en operation.
Matekoni opererades vid kl 11.00 idag.Sedan skulle jag hämta henne vid 14.00 tiden.Men då hade hon inte vaknat riktigt så hon fick ligga kvar till kl 16.00.Sedan hämtade vi henne och åkte hem.Nu är klockan 21.30 och hon är ännu jätte vinglig och släpar ena bakbenet.Nu är jag osäker på om det beror på att hon ännu är väldigt groggig efter narkosen.Försökte ringa veterinären men hon är inte i tjänst just nu.
Vad tror ni?Skall jag oroa mig eller bara avakta över natten och se om hon piggar på sig?
Hon har vart framme och druckit lite, samt ätit ett par tuggor gurka.
Lägger med en bild på henne.
Jag tror de sitter kvar 24h men du borde ringa ngn jour och rådfråga, kolla om du hittar info på Google med :) det är ju bra att hon ätit och druckit.
När min iller kastrerades sov hon hela dagen typ, men sen var de full fart :)
Avvakta över natten, min tjej var också lite vinglig hela kvällen och hon opererades vid 10.00. Men dagen efter var hon nästan helt återställd, håll koll på att hon fortsätter och dricker ordentligt och ge henne något riktigt gott att äta :)
you can't face the problem, if the problem is your face……

Tack för svaren!Nu har hon börjat att äta en del och det känns ju possitivt.
Men jag avaktar till imorgon bitti.Men det blir nog en lång natt för det är svårt att sova när ens lilla mysråttis inte är ok!
Lycka till!

Oj! Jag hade glömt hur groggiga de blir när man söver dem med spruta!! Minns att Noja var alldeles konstig efter hon blivit opererad. Vaken, men vinglig och kunde inte hålla balansen. Minns inte hur snabbt det gick över…
Däremot sövde de Noja med gas sist (i måndags). Märks INGENTING! De är precis som vanligt när man får dem tillbaka. Helt normala och pigga och glada. Förrutom att de kanske har lite ont efter operationen då, men det har ju inget med narkosen att göra. Jag föredrar SÅ gas… på många plan. Tyvärr är det ju väldigt få veterinärer som söver med gas av någon outgrundlig anledning. Märkligt.
Nåja, summan kardemumman: det är säkert ingen fara om hon vinglar och är konstig men om hon är det ännu idag så ska du nog kontakta veterinären.

Idag är hon piggare men inte sig själv.Hon sover mest och försöker att bita på såret.
Men veterinären ringde mig ikväll.Imorgon skall jag hämta ut Bayril som hon skall få för säkerhets skull.
Matekoni är inte alls sig själv.Hon som annars är världens gosigaste råtta, naffsade efter mig ikväll.Då förstår jag att hon inte mår riktigt bra.Men hon har säkert ont och vill vara ifred.
Men hon har ätit (bara pytte lite) och druckit, oh det känns ju bra.
#6 Det är så svårt med barn och djur för man kan ju inte veta om dem ex har huvudvärk vilket man får av när man druckit lite och då är man ju lite lättirrierad. Ge henne babymat med massa vatten i så hon får i sig mycket vätska :)

#7 Tack det skall jag göra!Hon har faktiskt ätit lite nötter nu och det känns ju bra!
#5 Tycker också att gas verkar bättre, det använde dom på min råtta. Men hon vart ändå lite groggy efteråt fast fram emot kvällen ville hon komma ut och busa minsann :)
#8 Om hon inte har repat sig än så försök ge henne gurka, dom kärnorna i mitten, brukar vara väldigt poppis och mycket vätska (:

Japp hon fick massa gurka redan igår.Idag har hon piggat på sig ordentligt.Hon blir trött fort, men hon är på väg att riska på sig!
Vad bra! Inte så konstigt om hon blir trött iaf, måste ju vara rätt utmattande att ha ett sånt stort sår (: