Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2627 ggr
regskylt
1

Ny råtta, får inte hantera

Jag fick precis hem en lite råtta. Jag vet inte exakt hur gammal hon är, men hon är inte färdigvväxt men inte allt för lite heller.

Till problemet, hon verkar inte ha blivit hanterad av människor så mycket. Har inte kunnat ta upp henne för att sätta henne i buren utan hon sitter här i sängen i sin transportbur. Min man bet hon direkt i fingret men mig har hon tagit tag i 2 ggr. Hon är nyfiken och nosar men man får inte klappa henne alls. Har inte träffat på råttor som har betett sig såhär förut. Lite tips om hur jag kan få henne tam? Sitter med handen i buren nu så hon får nosa och vänja sig. Hon försökte att klättra ur en gång så hon är inte feg.

Banankaka320
0

Har du bara en råtta? Skaffa en till direkt då så kan hon redan bli bättre. Låt henne vara själv idag om det är idag du hämtade henne, sen imorgon kan du erbjuda henne massa gott från dina händer. Jag har själv en tant hemma som hatade människor, men nu är hon mycket bättre för jag typ "struntade" i henne. Jag plockade aldrig upp henne utan öppnade buren så fick alla springa ut, och så klappade jag henne utan att plocka upp henne och sen erbjöd jag henne massa gott och tillslut nu så klättrar hon gärna upp på mig och är lite glad att se mig faktiskt :D

regskylt
0

Charlie går inte ihop med andra råttor så hon får tyvärr bli ensam. Har haft råttor förut. Hon har bitit andra råttor ganska allvarligt och har även bitit ihjäl ett syskon fick jag veta av förra ägaren/"uppfödaren" så hon är nog lite av problemråtta.

Banankaka320
0

Aha okej då förstår jag. Men fjäska för henne väldigt mycket och ta det långsamt :)

regskylt
0

Några tips på hur jag ska göra? hon ryggar till varje gång jag nuddar henne och försöker att bitas.. Lär ta lång tid det här känner jag :P

Banankaka320
0

Min Ester var sån med. Tagit ett halvår tills hon vill klättra upp på mig och jag får hålla i henne och klämma igenom henne men hon spänner sig.

Det kommer ju ta tid eftersom hon är en liten "problemråtta" :) Rör dig långsamt och när du är påväg och klappa henne och hon rycker undan så ta långsamt handen tillbaka. Man ska liksom aldrig "tvinga" på dem att man rör dem, bara vääldigt lite. Tar hon mat från dina händer? Annars kan du vara lite "elak" och inte ge henne något färskfoder på hela dagen och sen på kvällen komma med kanske babymat på fingrarna som hon kan slicka bort :)

Vad händer om du plockar upp henne och lägger henne på axeln? Första dagarna jag hämtade Ester så plockade jag upp henne med en handduk (fingermördare.) och la henne på axeln och där trivdes hon väldigt bra och satt där i någon timme helt lugnt.

regskylt
0

#5 nej, hon tar inte mat från mig. Har hållt fram gurka men hon bara nosar lite.

Har inte satt henne på aceln, har inte lyft upp henne en enda gång sen hon kom hit för några timmar sedan, vill inte lyfta henne om hon inte vill. Har inte kunnat flytta henne från transportburen ens.

Banankaka320
1

Okej, men testa "svälta" henne från godsaker och erbjud henne något supergott senare på kvällen imorgon. Sätt transportburen i hennes vanliga bur så hon kan "hitta hem" och då kanske hon lugnar ner sig lite

regskylt
0

Kan säga att jag nu har lyft henne, med en handuk, tänkte inte på det innan. Det gick jättebra, hon försökta inte bita och jag kliade henne runt huvudet utan problem. Hon ville springa iväg men inga hugg eller någonting.

Dock så nyser hon jättemycket och tvättar sig om nosen nästan hela tiden. Hon rosslar inte i lungorna dock, men jag är fundersam.. Tror du att det kan vara en rosselråtta?

Banankaka320
0

#8 Det låter ju positivt att hon lät dig klia henne :D

Har ingen aning, är inte så kunnig inom mycoplasma men dem ska ju låta när dem blir lite ansträngda och visa låter hela tiden. Är hon snorig och rinig om ögonen?

SweGizmo
0

En råtta som både dödar och skadar sina egna och biter människor mår oftast inte bra. Biter hon igen så det blir blodvite skulle jag nog rekommendera avlivning faktiskt.

Min blogg: SweGizmo.se

regskylt
0

Nej hon är  inte snorig eller rinnig. Hon "piper" väldigt mycket också när man tar på henne.. Är lite fundersam. Har aldrig haft en råtta förut som har pipit när man har tagit på den.

regskylt
0

#10 jo jag har funderat på det också. Men jag tänker ge henne en rejäl chans. Det sakdar ju inte.

Banankaka320
0

#11 Pipandet är nog protest.. typ "NEEJ" xD, Ester pep hela tiden när man rörde henne förut. Men inte nu längre :)

SweGizmo
0

Henne skadar det kanske inte, men det kan skada er, en rått kan bita ganska bra, så du är medveten om det, man blir förvånad vad ett sådant litet djur kan göra 0_o

Hoppas på det bästa iaf.

regskylt
0

#13 Har satt in henne i buren nu och hon springer omkring och pipnyser en hel del fortfarande. Men jag låter henne vara för dagen nu.

#14 jo jag vet. Har haft 9 råttor innan Charlie så jag är van. Hon har låtit mig klappa henne nu och jag tror att hon högg min man för att han var för framfusig med henne. Men det lär märkas hur det går.

AnnaRamnemark
0

Mitt tips är att klappa henne mkt och bli van vid dig. Så har jag gjort med mina 3 problem råttor.

Min nyaste råtta, Jerry, han bet mig jätte hårt så honom har jag tagit in i buren med handuk några ggr. Men nu börjar han bli fin. Han har försökt naffsa på mig någon gång mer men nu verkar de lungt. Samma sak med min flicka, Amy, henne fick jag oxå ta med handduk. Hon bet mig mest av alla, och djupt. Rått bett gör jätte ont och de blöder. På mig så svullnar de upp jätte mkt.

Men de jag gjorde var iaf att umgås mkt med dom klappa dom hålla dom, umgås massa med dom, prata med dom, erbjuda dom något gott så dom blir vana vid min hand, jag brukar även hålla fast godiset så att dom ska våga ta på mig typ försöka dra och använda mig för att få kraft. Jag brukade hålla Amy i knät med handduk i början med. Men även ge dom tid att kännas sig trygga i sitt nya hem och gosa med dom andra råttorna, Introdiseringen gick bra för mig eftersom mina andra råttor är underbara och Maja är den bästa ledaren. Sen är de la tålamod.

Men tror du inte att hon fungerar ihop med någon råtta senare när hon blivit "snäll". Efter som hon är så ung.

Men sen kan de även vara som #10 skriver att hon kanske inte mår bra. De är ju lite skumt att en så ung råtta är så arg. Men hon kanske bara är sån =/

Ha tålamod och lycka till :D

regskylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kunnat lyfta upp Charlie ur den stora buren nu en stund, men hon är rädd, det märks. Men det kommer nog att gå bra.

Banankaka320
0

Hon ser ganska ung ut tycker jag, om hon är roan = färgen bleks

regskylt
0

#18 jo hon är ganska ung. Det har gått jättebra idag, har suttit på axeln och varit framme en del i sovrummet och i sängen.

Jag oroar mig dock för hennes nysande. Hon nyser nästan hela tiden och låter som att det piper i lungorna när hon andas..

regskylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger upp en bättre bild på Charlie när hon sitter på min axel.

Banankaka320
0

Naw vad söt hon är! Kan du inte försöka spela in ljudet från lugnorna och när hon nyser?

regskylt
0

#21 jag har filmat tidigare idag, men jag kan inte lägga in filmen på datorn själv utan min killes datorn, och han är inte hemma… Så jag återkommer med det imorgon troligtvis.

regskylt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lyckades få över filmen till datorn och har lagt upp på youtube. Såhär låter Charlie i princip hela tiden, ialla fall när jag har henne framme. Hur hon låter när hon är ensam vet jag inte.

regskylt
0

Sen så nyser hon väldigt mycket som jag nämnde tidigare.

mikeiko
0

Har svårt att höra något alls på videon, men liksom, klickar det som ett blött ljud från nosen? Det i kombo med nysningar låter i så fall som en övre luftvägsinfektion, och medicinering behövs.

regskylt
0

#25 Låter lite som ett klickljud, men inte som ett typiskt rossel. Hur medicinerar man?

SweGizmo
0

Tycker inte det låter som rossel.. än iaf. Men förkyld det är hon.

regskylt
0

#27 så kan det nog vara.. Var ett tag sedan nu jag hade råttor så jag kommer inte ihåg hur länge en förkylning håller i sig?