Min råtta låter!
Låter hur då? skriker? piper? ploppar?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Ifall du fick henne idag så är hon nog lite rädd av sig . Piper hon? Och har du en till råtta? :)
Hon typ grymtar blandat med piper, om ni fattar? nej jag har bara den här råttan jag ska skaffa en till nästa helg, så då har jag två :)

Låter hon bara när du lyfter henne? Okej vad bra ;)
Nej asså när hon hör att man kommer, eller håller i henne, asså om man smyger så ligger hon tyst och sover….

Låter som pip och stressrossel. Hon ser väldigt stressad ut på bilden.
Läs tråden som heter "råtta brottas", skrev nyss ett långt inlägg där om oroliga råttor som det kan vara värt att läsa och diskutera kring.
Älskar mina stora små vänner..
Det är inte jag som har tagit bilden, den togs av djuraffären förut.

Jaha, okej! Det kan ju förklara att hon ser rädd ut, om den togs i zoobutiken.
Men upplever du henne som orolig och ängslig? Vill hon iväg från dig när du lyft henne? Söker hon kontakt med dig eller drar hon sig undan? Visar hon tecken på nyfikenhet?
hon klättrar ner på golvet och ibland upp till örat, men asså nu sitter hon inne i typ en leksaks stock,,, tycker du att jag kan lyfta bort den och ta upp henne?

Men då visar hon ju ändå ett socialt beteende, bra! :)
Men hon skriker alltså vid lyft?
Jag tror man ska hålla på mycket med dem men på deras villkor. Om du har möjlighet tror jag det är bättre att låta henne komma till dig. Funkar det att locka med godis till exempel?
Ha henne med dig i sängen/soffan när du tittar på teve. Ha med en filt som hon kan gömma sig i och leka under.
Okej, nu vet jag hur hon låter, hon låter typ som att hon små nyser?

Okej!
Det kan vara fnysningar, en arg råtta kan fnysa. Men har svårt att tänka mig att en bebis skulle fnysa.
Hur transporterades hon hem? Hade hon det varmt i transportburen?
Jag tror det är nysningar som sitter i nosen och beror på infektion. Se till att hon har ett varmt, gosigt bo med fleecefltar att bo i, använd inte kutterspån som underlag och se till att hon inte står vid något dragigt fönster. Har du tur går det över av sig själv inom någon vecka.
Många tror att råttor är lika tåliga för kyla som typ katter. Men faktum är att råttor är lika känsliga för kyla som människor. En råttas päls är så varm som en t-shirt på en människa ungefär. Så om du fryser i t-shirt, då fryser dina råttor.
Vad får hon för mat förresten?
Jag vet inte vad maten heter men jag köpte det idag som affären rekommenderade.
Hon transporterades i bilen det var varmt. Men sen gick vi ju från bilen till huset, kan det ha gjort nåt?

Det är så kort sträcka, tycker jag, så det borde knappast ha förvärrat det.
Vet du vad fodret hette? Det finns mer eller mindre bra foder i Sverige. Rat Complete ska väl vara en av de lite bättre märkena. Men oftast är det faktiskt både nyttigare och billigare att blanda själv utifrån en muslibas. De flesta av oss här inne blandar själva.
Sen är det också viktigt att hon får färsk mat och färska grönsaker varje dag. Det ska ges enligt tallriksmodellen ungefär, alltså både kött, grönsaker och kolhydrater som potatis eller ris.
Har du läst den här:
[

Har hon förresten några tyger eller varma krypin i sitt bo?
En råttas sovhus ska vara lika varmt och gosigt som en människas säng med filtar och möjlighet att värma sig, speciellt nu på vintern när det brukar vara lite dragigt inne. Jag rekommenderar fleece!
Förresten kan jag tala om, om du inte visste det, att hon är en agouti hodded! Jättesöt!
tack för hjälpen ska fixa det