Bota Rossel, råttor är sjuka djur.
Hur stor är chansen att man kan bota rossel?
Jag har haft väldigt mycket problem med mina råttor, och jag klarar ärligt snart inte av mer. Aldrig haft ett djur som blir sjukt så ofta… och oftast dör av det.
3 av mina råttor har dött av sig själv, varav två dog i sömnen, en fick någon slags attack? Hon kunde inte andas och allt gick mycket snabbt.
3 stycken har jag fått avliva, varav alla rosslade och den ena fick en tumör också.
Nu har jag tre råttor kvar, den ena har haft en tumör - men opererade henne. En är en omplacering. Och en har börjat rossla. Den senaste råttan jag fick avliva fick jag avliva två veckor sedan. Och nu hör jag att min ena har börjat rossla precis som dom andra. Jag är rädd att hon kommer möta samma öde som dom andra. Allt detta tar hårt på mig, och jag orkar inte mer. Efter att jag fick avliva min senaste råtta så funderade jag på om jag skulle omplacera dom tre som är kvar för att jag inte klarar av att vara med om fler..
Finns det någon bot för rossel? Vad borde jag göra? Ska man avliva innan det blir värre?

Alltså man kan ju behandla rossel med t.ex. baytril. Är det värre så kan man få någon kombinationskur och hjälper det fortfarande inte kan man få vibranord som man brukar använda till råttor med mycoplasma:)
Man kan även sätta dem i en nebulisator (typ ångmaskin) så att de får andas in medicin istället:)
Allt detta kan ju hjälpa, men därmed inte sagt att det alltid gör det. Men väl värt att prova framför avlivning iaf:)
Rossel kan ju bli kroniskt har jag för mig, och då är det bäst att undvika kyla och mjölkprodukter.
Om man inte behandlar rossel så kommer det nästan garanterat bli kroniskt. Jag har en rosselråtta just nu som jag behandlar med huskurer. Blir hon inte bättre snart tar jag henne till vet. Lite av tipsen jag fått från hennes uppfödare:
"Ge rooibos te med ingefära och honung och mycket gröna ärtor. börja med huskurer först, man ska inte gå på med antibiotika för minsta lilla. Skulle du gå till vet, om det inte gett med sig, så be om att få gå på på bred front med baytril i kombination med vibranord."
Iofs kör jag med vitlök i teet, men det ger samma effekt skulle jag tro, bara det att vissa råttor inte gillar vitlök.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ja, råttor är sjuka djur! Det är så TRÅKIGT!
Det man kan göra är att stärka immunförsvaret med allsidig och bra mat, undvika utställningar, ha en ren bur, ren vattenflaska och hålla dem borta från drag.
Förkylningar som inte går över inom 10 dagar bör medicineras.
Men vissa svarar inte på antibiotikan och det är ofta rätt svårt att hitta rätt dosering och rätt antibiotikatyp.
Kombinationskurer, som Lamina tipsar om, har jag också god erfarenhet av. Men det behöver inte bli rätt i alla fall, olika bakterier är känsliga för olika antibiotikum.
De flesta råttor har ju också mycoplasma, något som inte går att medicinera bort hos råttan. Det är lite olika här, hur känsliga de är för mycoplasmautbrott och det handlar i grund och botten om immunförsvar.
Ett väldigt viktigt tips är att i framtiden titta extra noga i stamtavlor över tumörer, rosselproblem och livslängd när du skaffar råttor. Förhoppningsvis ökar chansen då att du får livskraftiga(re) råttor.
Älskar mina stora små vänner..
Tack för alla tips. Får testa och se vad som händer.
Allsidig kost får dom redan massor av, och dom har det väldigt rent ( dom springer nämligen lösa och har sin egen bur och toaletter men annars så får dom gå vart dom vill (: )
Behandla henne just nu är omöjligt för mig då jag lagt ut alla mina besparingar för den råttan jag opererade och avlivningarna ;/ Men så fort jag samlat ihop och hon inte blivit bättre kommer jag ta henne till veterinär.
Jag tycker verkligen också det är synd att råttor är så sjuka djur, dom är nog det underbaraste husdjuret jag haft. Men kommer dock tänka om innan jag skaffar råttor igen då det är så sorligt när dom går bort. Och jag kommer definitivt kolla uppfödaren mycket, mycket noga. Jag har ju haft omplaceringar som varit från djuraffärer, och en råtta var köpt från en "seriös" uppfödare i GBG och tre andra råttor var från en mindre uppfödare.
Men jag tycker nästan att råttorna från uppfödarna är mer sjuka och lider mer innan dom går bort.. Hur kan det vara så? Råttorna som var från djuraffärer blev visserligen också sjuka, men dom dog på mer stillsamt sätt eller vad man ska säga… Det är hemsk sorligt iaf ;/
Fick höra nu när jag väkte tjejerna att en , antar jag, rosslar. känner att det kommer från lungorna när ja höll i henne. jag fick tidigare Bactrim till en av de andra råttorna som hade rejäla nysningar en längre period som blev frisk. Fick factrim i stälelt för baytril just för att de var så unga. Tror ni jag kan använda det på det här också om hon fortsätter att rossla idag? HAr så mycket kvar i flaskan jag fick sist.
#6 Hur unga var dina råttor när de fick Bactrim?
hon var 3 månader
hon som ska ha nu är 4 månader
När mina honor fick behandling mot rossel, var den yngsta var ca 2 månader- men alla fick Baytril (fast såklart olika stora doser)… Vad är skillnaden på dessa två sorter?
Tror aldrig det är bra att självdiagnostisera sina djur och ge dom medicin utan att prata med veterinär. Antibiotikum är dessutom något som man ska vara försiktig med, bland annat p.g.a. risken för ressistens. Ring en veterinär och fråga vad h*n tycker, helt enkelt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#11 Antar att du syftar på #6..? Mina fick dos enl veterinärens ordination.
#12 Jo, glömde skriva det… 
//Lamina
får väl ringa henne å se om ja kan använda medecinen till henne med

Jag självmedicinerar antibiotika vid det här laget. Veterinärerna här har ingen koll i alla fall. De slänger in antibiotika vid minsta fnys från råttan. Jag känner vid det här laget mina tösar mycket bättre än vad de känner råttor generellt sätt. Däremot vill jag absolut inte sätta in antibiotika för snabbt!!! Absolut inte. Hellre får det gå lite för länge - jag har ännu inte haft några riktigt allvarliga fall kan jag meddela. Man ska som tidigare sagt, inte övermedicinera med antibiotika. Men det gör ju också att jag inte har någon lust att gå till veterinärerna här eftersom det är det enda de gör - säger "jahaa, hon låter lite där ja… ja, baytril blir nog bra". Heja. Råttan nös ju bara! Sen vet jag att vibranord funkar bättre på mina tösars luftvägsbesvär också. Sist svarade inte Saphira alls på veterinärernas utskrivna Baytril. Vibranord svarade hon med det samma på. Men det är ju så olika. Kan ju ha varit olika sjukdomstillstånd också.
Vad jag mest ville säga är att ibland får man som råttägare ta egna beslut angående vad man ska göra med sina råttor eftersom kunskapen bland veterinärerna inte är särdeles bra. Idealiskt vill man vända sig till en veterinär med sina frågeställningar. Men vi lever tyvärr inte i det idealiska samhället. Jag är glad att ha antibiotika hemma också ifall de plötsligt skulle bli väldigt sjuka inför en helg eller så, då klinikerna är stängda.
#16 Det beror ju lite på vilken erfarenhet man har själv också. Jag skulle aldrig självmedicinera någon av mina råttor utan att höra med veterinär först, för jag vet att jag inte vet vad jag sysslar med. Men om någon jag känner och vet har mycket erfarenhet skulle säga att jag ska ge den och den medicinen skulle jag inte tveka, oavsett vad veterinären säger…
//Lamina

#17 Absolut!! Känner man sig minsta osäker så ska man ju rådfråga veterinär. Och gärna kunniga människor inom området också. Jag menar, om veterinären står där och säger "nejdå, nejdå, det är inget fel på råttan, de ska andas sådär" och råttan knappt kan andas p.g.a. rossel, ja, då ska man givetvis inte lyssna på veterinären heller. :)
Sen beror det väl på vad man har för inställning till mediciner också. :D Jag självmedicinerar mig själv också ibland, ha ha. :D
Jag har väldigt svårt för mediciner överlag. Dels för att jag kan bli illamående av något så enkelt som migräntabletter, jag vill inte ens prova starkare mediciner. Men också för jag har svårt för alla sorter av "mixtrande" med naturen och allt detdär.
Vad gäller antibiotikum tycker jag man ska vänta så länge man kan innan man börjar ge, det är ju såna problem med resistens. Jag har t.o.m. funderat på hurvida det egentligen är rätt att ge sådant till något så kortlivat som råttor. Ju mer man använder det desto större risk för resistens. Och att ta den risken för att öka ett djurs livslängd med max 1 år, kanske lite mer, det känns inte riktigt rätt. Därmed inte sagt att jag inte skulle göra det om det gällde min råtta. Då tänker man ju, med all rätt, med hjärtat och inte med hjärnan. Men jag har ändå haft dom funderingarna ibland… 
Vart lite OT här. 
//Lamina

Jag tycker absolut inte heller att vi ska rekommendera folk att självmedicinera. DET är en stor risk för utbveckling av restistens. Djuren blir också rätt klena efter en antibiotikakur och brukar kunna dra på sig en del förkylningar ett par månader efter en kur. Då kan man tro att problemet är tillbaka fast man i själva verket bara har tillfälligt klent immunförsvar på dem och har nån liten fjantförkylning. Immunförsvaret återställs så småningom. Det svåraste är väl att veta vad de har, och vad man ska göra åt det.
Rådgör med veterinär, gärna i samråd med SVA. Är din lokala veterinär inte så duktig kan man kontakta någon annan och få råd via telefon. Ibland kan man även behöva ta prover för att se vad man har för infektion för att kunna sätta in rätt sorts medicinering och dosering.
Det är ett krux med medicinering. Många sjukdomar kräver snabb medicinering för att vara effektfulla så det är inte alltid bra att vänta.
Men vid en vanlig förkylning är det bättre att vänta ut den om man kan, det brukar ta en 7-10 dagar. Men då pratar vi kladd i nosen och nysningar, inte tyngre rossel.
Dock skulle jag önska fler lokalbehandlingar för råtta. Hos människor sätter man ju i första hand in ett kraftfullt slemlösande preparat mot besvärlig hosta. Inom djurmedicin tycks antibiotika vara det enda man erbjuder mot infektionssjukdomar.
Älskar mina stora små vänner..