Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1094 ggr
sweet_heart83
0

C-vitaminbrus vid förkylning?

Funderade på en sak, det finns ju lite små huskurer som man läst om för att hjälpa sina råttor att bli av med sina förkylningar. Kan man inte prova c-vitaminbrus?Om man väntar tills tabletten löst upp sig ordentligt i vattnet och helt slutat brusa och vattnet blivit klart igen.

Och så i väldigt små doser då såklart, knappast ett helt glas som till oss människor… vad tror ni? en liten tanke som slog mig baraRäcka ut tungan

Nutiz
0

Har också funderat på det Räcka ut tungan

Nutiz
0

*dubbel*

Ninja
0

Jag vet inte riktigt vad brustabletter innehåller.. men varför inte bara ge vanlig apelsinjuice? :)

sweet_heart83
0

Jo det hade ju såklart funkat lika bra säkert, men mina råttor vill inte under några omständigheter ha juice tyvärr, men däremot smakade dom gärna på min brustablettdrickaRäcka ut tunganvill ju försäkra mig om att det inte är farligt

rockstar
0

Vad kan man mer ge till sina råttor om man misstänker förkylning?

lolaisdenied
0

Honungs vatten

Kan jang borde man väl kunna ge också..

Bellona
0

rött te brukar folk ge dem med.

rockstar
0

Som Rooibos?

Jag har Rooibos Cahi-thé hemma de innehåller: Kanel, Kardemumma, ingefära, rósepeppar och rooibos förstås…

Kan man ge de? Eller är det för "smaksatt"?

Daydreams
0

Det finns inga som helst bevis på att c vitamin hjälper vare sig människor eller djur vid förkylning. Det är också en myt att vi behöver ta c vitamin överhuvudtaget. C vitamin tar man om man är i risk zoonen för skörbjugg vilket inte existerar i Sverige. Råttor bildar c vitaminer själva och ska absolut inte ha några tillsatta vitaminer.

Misstänker man förkylning så är det oftast mycoplasma och då krävs det behandling utskriven av veterinär.

Rött te kan man visst ge sina råttor men jag har hittils inte läst ngn studie där det är bevisat att det har ngn funktion. Men det är iallafall inte skadligt.

Daydreams
0

Glömde skriva att ge dem apelsinjuice är verkligen inte bra då man ska vara försiktig med citrus frukter. plus att juice innehåller mycket socker och hjälper inte mot förkylning.

Honung lindrar halsont på människor men har ingen övrig effekt på förkylning. Bara massa socker.

sweet_heart83
0

Jaha nu blev iallafall jag förvirrad. Så enligt #9 & #10 så hjälper inte honung vid förkylning hos en råtta, inte heller extra c-vitamin…

Förkylning existerar tydligen inte ens hos råttor. Men då blir jag lite förvirrad, för det finns ju råttor som tillfrisknat av sig själva, om det inte finns förkylning bland råttor , utan det är mycoplasma. Kan råttor isåfall tillfriskna från myco av sig själva?? När är det dags att ta mina förkylda/myco råttor till vet?? Det är ju tydligen inte heller bra att behandla med mediciner om det inte är absolut nödvändigt, eftersom dom kan bli imuna mot medicinerna sen….

Vad sjutton ska jag göra om jag har råttor som är "förkylda"??Fundersam

Ninja
0

Olika kurer brukar inte göra råttan frisk snabbare (en förkylning varar normalt i en vecka oavsett vad man prppar i råttan), däremot kan det underlätta sjukdomsförloppet.
Har råttan dåligt immunförsvar och inte klarar av en förkylning själv så kan en boost av immunförsvaret hjälpa råttan att bli frisk. Blir den inte det då behöver den medicin.
Det är inte alltid mycoplasma kommer pang bom och gör råttan sjuk, det är ofta en sekundär sjukdom (dvs det uppkommer till en följd av annan sjukdom som sänker immunförsvaret). Därför behöver inte och är inte snorighet enbart myco, utan även förkylningar eller något annat.

En frisk råtta producerar det c-vitamin som behövs, sjuka kan behöva ett tillskott av det. Det är iaf vad jag har lärt mig.

Vad är det egentligen med citrusfrukter som är farligt för råttor? Jag har hört det men inte fått nåt svar på vad det är som är farligt.. för mina råttor har alltid fått smaka lite apelsin och mandarin ibland, och desto oftare smaka juice. Ofta har jag i färskpressad juice i t ex vällingen, och det uppskattas av än så länge friska råttor..

Rooibos (rött te) innehåller massor av mineraler och antioxidanter. Antioxidanterna är bra för råttan för att de skyddar och hjälper mot sjukdomar genom att ta hand om fria radikaler.
Honung innehåller c-vitamin och antioxidanter, och kan vara en energikick för fökylningströtta råttor.
Även vitlök, som man brukar ha i honungsvatten, är rikt på c-vitamin och antioxidanter.

#9 att förkylning oftast är myco håller jag inte med om.. Och jag tycker inte man ska uppsöka veterinär för minsta lilla snorighet. Vi behandlar alldeles för mycket utan att ta reda på vad vi behandlar, och det bästa är alltid om råttan klarar av att bli frisk själv. Därför måste man ge den lite tid, ett par veckor om det inte blir för allvarligt, innan man sätter in medicin.
Den medicin som sätts in vid ett troligt fall av mycoplasma (det är sällan man tar prover för att vara säker) är oftast antibiotika. Blir råttan då frisk så är uppenbarligen sjukdomen inte myco, eftersom det inte är bakterier utan mycoplasmer..

Grodan
0

Jag tror inte alls på vitaminpreparat. Jag tror på MAT! Vitaminer och näring i form av mat! Riktig mat! Råvaror!

C-vitamin finns bland annat i gröna ärtor, kiwi, jordgubbar, svarta vinbär, grönkål, blomkål o potatis.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️