Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2217 ggr
mizzive
0

Gårdsråttans lägger ner sin linje. Misstänkt MC

Okej då kör vi ett långt inlägg.

Jag hade en underbar råtthona som jag fick överta från en kompis, hon var köpt från en affär men hade kommit från en privat uppfödare. I alla fall så valde jag att ta en kull på henne. Ungarna blev jättemysiga och allting var jätte bra. Tog en kull till och även den blev bra. Jag kom till tredje generation och här kom det ett problem men ett STORT problem.

En unge var lite mindre än sina syskon. Inte mycket knappt märkbart. Han hade bra vikt och var pigg när han flyttade härifrån vid sex veckors ålder. Efter två veckor ringde ägaren och berättade att han hade blivit dålig. Magen hade börjat svullna upp på honom och han pep så fort man petade på honom. Jag åkte dit och tittade på honom och det var ingen trevlig syn. Avlivades. Han fick ligga i frysen i väntan på obduktion.

Nu har jag läst och läst och läst allt jag kan komma över och det kan inte vara någonting annat än Mega Colon. Jag öppnade upp honom och har kollat igenom hela mag och tarmpaketet. Jag har bilder men inte på allt för kameran dog mitt i allt.

Jag skriver det här därför att jag vill att ni ska få höra det från mig och inte via omvägar.

Alla som har köpt råttor från mig har blivit kontaktade.

Så nu är det så här att alla råttor som överhuvudtaget är minsta släkt med den här råttan aldrig kommer att avlas på. Den här linjen läggs ner helt och hållet från min sida.

Det finns en tjej som avlar på råttor från mig och hon är informerad om vad jag har hittat. Jag hoppas att hon kommer att ta sitt ansvar.

Mer än såhär kan jag inte göra. Allting känns så tungt och jobbigt just nu. Men men mot nya tag!

SweGizmo
0

Men av 3 genratiner och 1 unge ur den senast kulle fick MC? Det kan ju lika gärna komma från hanens sida?

1 fall (av 3 genrationer, alltså ca 30 djur) låter inte så mycket i mina öron, men så är jag ju inte så insatt i just MC och hur ärftligt det är.

Men det är bra att du informerat alla och tar det seriöst:)

Min blogg: SweGizmo.se

Lancia
0

En av trettio är en för mycket för att man ska "hoppas" på att det är pappan och sedan avla vidare.

Ett väldigt klockt och moget beslut av dig mizzive, att inte avla vidare på denna linjen!

SweGizmo
0

Hur ärftligt är det???

Min blogg: SweGizmo.se

Banankaka320
0

Bra att du säger ifrån allafall! :)

mizzive
0

Jo nu hoppas jag att personen som avlar på råttor från mig är mogen nog att lägga ner den linjen också och byta avelsdjur! Hoppas att hon kommer berätta för alla ägare till ungar som hon har sålt till.

*håller tummarna*

[kattsson]
0

Jorå nog ska jag oxå lägga ner den linjen, Jag vill bli riktikt seriös så då ska jag göra det som är bäst för råttorna.
Så det är inget du/ni behöver oroa er för :)