Hjälp för ny ägare!
Jag har fått hem två råtthonor här om dan. De är just nu 6 veckor.
Jag undrar lite saker man behöver tänka på när de är nya. Jag har haft råtta innan men det var några år sedan och jag kommer inte ihåg hur jag gjorde med henne.
1. Måste råttorna ha ett råttbo dvs ett hus i början? Jag har hört att de kan bli skygga om man har det. Just nu sover de under ett hyllplan i en skål med handduk i.
2. Hur mycket ska man hållas med dem i början?
3. När vet man att råttorna har fått förtroende för en?
Råttorna är syskon men väldigt olika. När jag har dem hos mig, utanför buren vill den ena undersöka precis allt jag går förbi. Den andra tittar fram ibland men ligger mest i luvan eller i fickan på min tröja.
4. Är det bäst för den "fega" råttan att få vara själv med mig lite eller ska jag försöka få henne att hänga på den andra? Eller kommer det här att gå över?
1. Ja! Dem blir inte skygga av det, självklart måste djuret ha en plats att känna sig skyddad och säger på. Och om dina råttor är precis som andra så kommer dem snart slänga sig fram när du öppnar buren :)
2. Väldigt mycket. Men första dagen kan man låta dem vara ifall dem är stressade, småungar bruka också bli väldigt trötta och somna och då kan man lägga in dem tillbaka i buren så dem får sova en stund.
3. När dem har häng, när dem slickar dig på munnen, när dem inte är rädda för dig helt enkelt. :)
4. Det är bättre om den är med den andra också eftersom råttor är flockdjur, och om den "fega" ser att den andra inte är rädd så kommer den "fega" lära sig att det inte är så läskigt
Tack för svaren. Jag får fixa ett kryp in till dem. :)
Jo, de blir trötta efter ett tag. Då kommer de och sover i mitt knä (de brukar få springa mellan mig och skirvbordet). Men måste jag lägga in demi buren då? Vill inte väcka dem om de nu sover redan.

Häng är väldigt genetiskt betingat, vill jag dock nämna. Många råttor kan vara trygga och goa men inte alls ha häng utan spreta rakt ut med benen när man hanterar dem.
Låt dem ligga kvar du!
Spendera så mycket tid som möjligt med dem.
Älskar mina stora små vänner..
#3 Glömde skriva det :o Mina har ju häng ibland och ibland inte xD

#3 Absolut! Min Saphira har värsta hänget!! Hon är löjlig! Man kan knappt lyfta henne alls för hon är som en stor säck gelé - hon spjärnar inte emot alls. Coco och Noja däremot har betydligt mer spretiga men och uppskattar inte riktig att hänga länge. Men de är på något sätt ännu mer fästa vid mig än vad Saphira är. Så det är lite olika. :)
Slickningar, frivilligt framspringande och upphoppande i famnen, etc, det tycker jag är tecken på att de är trygga och glada. Om de somnar i famnen på dig känns det som en otroligt bra början. :D Det har aldrig mina haft tid att göra, he he.
En av mina har häng ibland. Men hon har så mycket spring i benen så hon hänger inte särskilt länge ändå. Den andra har inte alls det men det känns som att allting kommer att ta längre tid med henne.
De somnar efter ett tag. Jag har dem med mig väldigt mycket nu i början så att de vänjer sig vid mig. :)