Dokumentär om råttor
Hej!
Jag tänkte tipsa om en dokumentär som jag fann på internet, den handlar om ett experiment där labbråttor som varit i fångenskap i över 200 generationer släpps ut i det fria. Råttorna följs sedan en längre tid och dokumentären visar att trots råttorna inte har varit ute i naturen under hela sitt liv och inte lärt hur man ska göra ute i de fria av sina föräldrar/släktingar så klarar de sig bra.
Jag tycker att mannen bakom dokumentären visar råttorna respekt och att de inte ses som labb-djur utan snarare högt utvecklade varelser vars instinkter fortfarande finns kvar trots fångenskapen. Värt att nämna är också att "det fria" för råttorna i dokumentären innebar ett stort inhägnat område. Mycket kommetarer till filmen och alla delar av dokumentären finns att titta på på hemsidan www.ratlife.org . Klicka på råttan, och sedan på "release" under "film chapters" så kan ni se avsnitt för avsnitt med kommentarer på engelska. Det finns även ljudlösa små filmklipp för de med långsamt internet, men jag rekommenderar klippen med tal.
Mvh
Tosca
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Tackar för det tipset, det var jätteintressant och kul att se!
Mycket intressant! :)

Den sidan är jättebra. Jag har kollat på filmen hur många gånger som helst nu tror jag. Hehe. Men den är jättebra och man lär sig otroligt mycket. :)
vart på sidan hittar man filmen då? alltså så man kan se den? jag hittade typ bara så man kan köpa den.