Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4908 ggr
[RussinsMusli]
0

AKUT SÅ IN I H*LV*TE!

Nu har jag introducerat mina bebisar några gånger och det har gått bra. Förutom den ena som jagar lilla Cherry när hon försöker springa iväg och brottar ner henne hela tiden. Cherry piper och skriker som en stucken gris.. 
Det lugnade ner sig så jag har släppt ihop dom nu. Det har gått bra tills nu… Nu har hon börjat jaga Cherry igen och så. Inga sår har jag hittat men en rädd råtta har jag nu återigen istället…

Ska jag sära på dom och hitta en annan äldre kompis till Cherry? Det funkar ju liksom utmärkt med den andra.. Kanske bara är hon som inte vill acceptera den nya?

[RussinsMusli]
0

Situationen ändrades helt otatalt förj*vligt nu. Ursäkta ordvalet.

Tog upp Cherry nu när jag såg ett litet sår på hennes ben, vilket inte var så farligt alls. Men jag tittade närmare på henne och hittade ett långt sår på magen (ska försöka fota det snart måste bara lugna ner mig) och ett på svansen som båda blöder, jag har blod på mina händer. Ska tvätta och titta på det, men som sagt jag måste lugna ner mig. Jag skulle kunna skriva en lång lista med svordomar just nu. FY F*N! ÅH!

Jag köpte Cherry dels för att Russin är gammal och Faith behöver en kompis när hon går bort.. Men nej, nu har jag satt mig i en svår situation. HELVETE!

Frågor då,
Vad ska jag göra!?
Jag har särat på dom, självklart.

[RussinsMusli]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

H*l*e*t*e

blondifire
0

det där måste sys asp !!

S*Winsnes Wilda

nyndat
0

#3 håller med D: jourvet?

Banankaka320
0

Herregud :o råttan som gjorde detta är nog inte frisk och ska jag vara elak så kanske hon borde avlivas. Jag har en tant som är ganska elak men jag la mig i deras bråk med ungarna och la henne på rygg och petade på henne när hon var för på och det fungerade för mig. Kan de vara så att du gått för fort fram med introduceringen?

Itchy
0

in till vet ASAP!!!!

You can't spell Bitchy without Itchy

TrueStory
0

Ta det lite lungt och andas vännen..

Såret må se illa ut, Men råttor har väldigt bra läkförmåga så gör rent så gått du kan och sätt henne i en mindre bur med rent underlag, så kommer det ha dragit ihop sig imorgon..

Vilken råtta var de som bet henne? jag skulle faktiskt avliva henne då Cherry inte är speciellt gammal och det är inte frisk att en råtta skadar en annan så, speciellt inte bebisar..

[RussinsMusli]
0

Jourvet funkar tyvärr inte då den närmsta ligger 4 timmar bort och mamma är i fjällen Gråter

Jag har lagt henne i en liten bur med nytvättad fleecefilt. Fyfan va jag känner mig som en grymt dålig råttägare nu! ÅH! Gråter

[RussinsMusli]
0

Juste,
#5 Dom har träffats på neutral mark någon gång om dagen hela veckan..

#7 Faith var det. TUR att hon inte vart dräktig när jag försökte para henne…

Itchy
0

ring iaf och prata med en veterinär och se vad de tkr du ska göra, det är det minsta man kan göra när man inte kan ta sej till vet

råkade ut för en likn sak för ett tag sen med en av mina nakengrabbar, men det gick bra tillslut, hade strömsholm på tråden som kunde ge mej lite tips vad man kan göra för att underlätta och se till att minska infektionsrisken

[RussinsMusli]
0

okej då ringer jag dit direkt!

[RussinsMusli]
0

Pratade med dom nu och jag ska ringa till vetten imorgon och se om jag får en tid. Det tråkiga är att dom närmaste är helt okunniga inom råttor..

Banankaka320
0

Du är ingen dålig djurägare, sån skit händer ibland och de bästa man kan göra är att ta ansvar precis som du gör :)

Hade du städat ur hela buren när du la ihop dem?

Itchy
0

man behöver inte vara superkunnig på råttor för att rengöra ett sår och ev sy igen det

det gäller bara att hitta en veterinär som kan smådjur och inte bara sysslar med hund & katt

[RussinsMusli]
0

#13 Ja jag städade den extra noga idag innan jag släppte in dom. Det funkade jätte bra både i badkaret och i den stora galleröverdelen (kan inte ha Cherry lös då hon springer iväg och gömmer sig). Jag möblerade om så mycket jag kunde så det vart som nytt för alla tre. Men väl i buren freakade Faith ur totalt..

Banankaka320
0

#15 konstigt :S men du bör inte testa att sätta ihop dem i framtiden igen, för då kanske ngt händer när du inte är hemma

[RussinsMusli]
0

#16 Tänker jag inte göra. Jag tänker inte introducera Faith med någon annan. Hon får bo med Russin.. När Russin dör vet jag dock inte alls hur jag ska göra. Obestämd

Känner att jag sitter i en svår situation just nu.

Banankaka320
0

Hon kanske klarar sig själv, visa råttor gör ju de. Man kan ju hoppas

[RussinsMusli]
0

#18 Hon är en sån social råtta som älskar att busa och umgås.. Så jag vet faktiskt inte :S

silverorm
0

En fråga, kan du se om såret är så djupt att det når inälvor? Du skulle kunna spola såret med koksaltlösning och sen limma igen såret. Lim är något vi använder i sjukvården idag, just när det gäller den storleken på sår. Tryck ihop sårkanterna och stryk lim på.

[RussinsMusli]
0

Det syns inga inälvor alls. och jag vågar inte använda lim på en råtta Tyst tar henne till vetten imorgon så får vi se vad som händer. :)

sotlynx
0

Silverorm: Du kanske kan utveckla det där med lim.. Så att folk här inne inte tror det är okej med vilket lim som helst….

RussinMussli: Jag har haft kaninhonor ( Belgiska jättar) som rymt ur hagar och slagit väldigt illa. Har råkat ut för liknande sår, men dom har faktiskt läkt utan problem. Kaniner har en enorm läkförmåga om dom mår bra psykiskt och inte är stressade och jag skulle tippa på att råttor är minst lika sega. Men du ska absolut hålla henne isolerad, fast kanske inom hörbart håll från dom andra råttorna.

silverorm
0

Snabbtorkande lim kan man använda på glipsår, bara man trycker ihop sårytorna ordentligt, annars svider det.. på sjukhus används ett speciellt kirurglim istället för att sy.

I denna råttas fall hade limmet satt sig i pälsen och det hade varit lätt för en vet att raka bort helt enkelt för att se sårskadan.

sotlynx
0

#23 Många snabbtorkande lim innehåller cancerogena ämnen och allergener. Inget jag skulle använda på en råtta…

Har du tips på vilket lim man isåfall kan använda vore det bra! Man vet ju aldrig när man kan behöva det….

TildaH
0

Är det verkligen så smart att vara själv i limma ihop råttan om man egentligen inte vet vad man sysslar med, tänk om man t ex råkar få in lite lim innanför själva såret, så att det både limmar ihop såret o de inre lagret mot ytterhuden. Dåligt förklarat, men ni kanske förstår ändå.

Låter för riskabelt enligt mig…

Anyway, Lycka till med lilla tjejen! Hoppas hon läker ihop o att allt löser sig, hon verkar så himla sötGlad

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

sotlynx
0

#25 Jag håller med dig till 100%, men… Om allt går på röven på nyårsnatten och man bor 10 min från närmsta vette, och saknar bil…. Då kanske, kanske det kan vara bra med lim hemma…

mieeow
0

har du kirurgtejp? kanske funkar som förstahjälpen?svårt att tejpa på pälsen dock, men man kan ju försöka. Helst vill man ju att såret ska vara stängt.. LYCKA TILL

Dramatik
0

Ts: Såret kommer säkert läka av sig själv, se till att hålla det rent bara. Koka upp vatten med lite salt i, låt svalna och tvätta rent med det morgon pch kväll.

Kan inte den lilla råttan bo med russin sen när såret läkt lite? För russin var väl snäll? Angående Faith så hade iaf jag avlivat på stört. En vuxen råtta ska inte bita bebisar och avlivar du inte nu så lär du väl få göra det när russin dör ändå. Sen hade jag köpt en kompis åt den lilla också:)

Sen att jag tycker att den lilla ska bo med russin om det går är för att den kan lättare lära sig hur man ska bete sig då. Det är alltid bra om de små har en bra förebild:)

Linboll
0

Snabblim sviiider… =S Plus att det går att köpa olika sorter och de billigare jag använt när jag hade lösnaglar frätte tillockmed på huden så huden ramlade av runt nageln.

Inget jag rekommenderar i ett sår iom min egen erfarenhet. Hade varit en bra lösning annars, det håller jag med om då sånt här tyvärr kan hända vid introduceringar.

TS; Hade en bebis som fick ett liknande sår på magen av en äldre råtta och veterinären sa att det var att tvätta ofta med rent odammigt underlag hellre än att sy då de gärna plockar av stygnen själv ganska snabbt. Vet inte om det finns tratt för råtta nu (antagligen inte), fanns inte då iaf.
Men hon läkte fortare än jag trodde och det blev aldrig var.
Den äldre råttan fick uppfödaren ta tillbaka då hetsen i buren överlag stigit enormt även utan ungen.
Detta la sig kraftigt då hon försvann och ungen fick vara en del i flocken utan minsta gnabb. =)

Hälsningar Anna med pälsklingar!

AnnaRamnemark
0

Jag skulle nog gjort så att jag skulle låtit faith bo med russin tills hon försvinner. För dom två trivs väll bra? Och sen skulle jag ha köpt en kompis till lill tösen. Låtit faith vara en ensamråtta och få träffa dom små under överbevakning utanför buren och hoppas på att faith ger sig. För de kan ju kanske vara så att faith känner att russin börjar bli gammal och någon måste ju ta ledar rollen. Och detta kanske sker nu och så plötsligt kommer de in en ny som faith känner aig hotad av för ledarollen. Känns som att de finns nog någon andledning till varför hon inte gillar lill tösen. Men jag är ju en sån person som inte ger mig i första stunden. Jag tycker de är synd att avliva faith om hon egentligen är social och busig annars. Något måste ju ligga bakom. Men detta är ju min åsikt. =)

Hoppas iaf att de löser sig för dig

Dramatik
0

#30 Fast en vuxen hona ska inte känna sig hotad av en bebis. Jag tror inte man kan förklara bort det här tyvärr.

Itchy
0

jag hoppas nu verkligen att du INTE parar om Faith

Afrejd
0

Hon har sagt många gånger att hon inte ska para om faith och tror inte hon skulle vara så dum att göra det heller.

CamillaS
0

#33 Precis!

zickan
0

Det där är ju bara ett ytligt bit sår. Håll det rent så är det läkt snart. Bara skinnet som skrapats av lite. Men är det inte hål på själva kroppen/huden mer än att päls lagret är hål på och glidit i sär. Så är det bara att försöka hålla rent. Men inte tvätta för mycket så det hinner läka.
Beräkna att det har fått en bra hinna om ett par dagar och kanske helt läkt om 1 månad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[RussinsMusli]
0

Lim vet jag att dom navänder istället för att sy jag har själv blivit limmad. Pratade med vetten både igår och idag och jag har tvättat och tejpat ihop det men hon drar bort det direkt igen, så det funkar inte. Vetten ger mig ingen tid hos henne då "råttor läker bäst själv" och sa bara samma sak som ni gör.

Faith och Russin funkar utmärkt, och Faith är en underbar råtta som älskar att pussas och mysa, därför jag inte vill avliva henne. Och jag förstår inte varför ni vill att jag ska sära på Russin och Faith? Jag tänker kolla efter en lite äldre klok hona i förstahand som Cherry kan gå med, men jag har ev en 8 veckors bebis på ingång.

Faith kommer inte paras nu, och jag är glad att hon inte vart dräktig.

[RussinsMusli]
0

Cherry är ju också pigg. Hon klättrar emellanåt, hon äter (precis som hon brukar, slickar rent grönsakerna om det är sås på men äter dom inte!) och dricker. Hon ligger mest i sitt hörn och tittar, har blivit lite mer tillbakadragen för händer igen men annars är hon som hon var innan. Hon verkar inte ha ont direkt.

mieeow
0

Åh, va mycket med henne, lugn och sitt och prata med henne kanske. Försök få henne att känna sig trygg, det behöver hon verkligen nu. Och jag tycker du ska vänta med att introducera en ny till henne, såret borde läka först och hon behöver nog bli lite trygg med dig också igen… styrkekramar till dig Lise <3 (rätt namn?)

[RussinsMusli]
0

#38 Jag är mycket med henne. Hon har börjat vänja sig vid mig nu iallafall så hon är i min ficka eller innanför mig tröja ofta. Lilla tjejen <3

Har ju planerat få hem en tös på söndag, men jag vet inte hur jag ska göra nu. Kan kanske inte släppa in henne till Cherry och ska definitivt inte släppa henne med Faith. Och vill inte låta henne sitta ensam.. huh, vilken jobbig situation det vart nu!

Tack, ja det är rätt stavat ;)

mieeow
0

Bra, det viktigaste är att hon har en trygghetspunkt någonstans. Så småningom kan du ju introducera henne med den nya men borde nog vänta, du kan inte vänta med att få hem den nya?

[RussinsMusli]
0

#40 Det är just det jag inte kan. Råttan finns i Norrköping och på söndag är ända dagen jag åker förbi där :(

mieeow
0

var bor du? finns det ingen i närheten som kan ha henne? eller som du kan låna/köpa en hona av? gud vad krångligt.. :(  Tänkte att hon borde ju inte behöva vara ensam men jag tror inte du ska introducera någon ny till cherry heller för tillfället

[RussinsMusli]
0

Jag bor i Gnesta.. :/

mieeow
0

Det är för långt bort för mig, men fråga någon i närheten av sthlm om någon som kan ta hand om den nya?

[RussinsMusli]
0

Känner ingen i sthlm som jag känner att jag kan fråga faktiskt. Obestämd

Men det är väl om Cherry och den nya får umgås några timmar på dagen? Kan man göra så?

Itchy
0

inte medans hon är skadad nej

mieeow
0

tycker hon får umgås med dig och bara dig tills hon är helt läkt, sedan kan hon träffa andra råttor. Stressa inte, du har tid.

Det finns många råttägare i sthlm, lägg upp en ny tråd?

[RussinsMusli]
0

#47 eller så får jag säga nej till råttungen och leta ny när hon är läkt helt enkelt Obestämd

mieeow
0

ja, det också. men verkade inte som du ville det :/

Fast det är kanse nog det bästa, onödigt att flytta runt på en unge i onödan. att flytta till ett nytt hem med en ny flock är stress nog

Itchy
0

eller så förklarar du situationen till personen du ska köpa råttungen av, och frågar om h/n inte kan hålla kvar den lite längre, så cherry hunnit läka ihop

[RussinsMusli]
0

Egentligen vill jag inte det, men jaa.. får väl göra det ändå. Verkar inte ha något val.

Pratade med en kompis om det här och hon tyckte jag skulle avliva Faith och låta den nya råttungen sitta med Russin. Eftersom Faith upperbarligen inte är frisk i huvudet.. Men jag ser ingen anledning att avliva henne när hon funkar med Russin och är en glad och social råtta förövrigt.. Men jag känner att jag inte vet om jag gör rätt eller inte. En råtta med detta beteende, kan dom må bra och vara lyckliga?

Dramatik
0

#51 Det är väl klart att de ändå kan må bra. Saken är bara den att avlivar du inte nu så kommer du ju att få göra det när russin dör eftersom Faith annars får sitta själv då. Plus att vid det laget kommer det kännas ännu jobbigare för dig eftersom du antagligen hunnit fästa dig mer vid henne.

Du gör ju som du vill, absolut. Men hade det varit jag så hade jag inte tyckt att det var rätt att hon skulle sitta själv sedan. Det är ju bara elakt om hon inte trivs som ensam. Dessutom hade jag hellre prioriterat att den nya råttan fick en bra förebild i russin då. Bara lite tankar:)

[RussinsMusli]
0

#50 Såg inte att du skrivit förrän nu, men jag har pratat med henne och hon behöver bli av med råttungarna, tyvärr. Obestämd

#52 Men Russin kan väl ändå inte bo med Cherry nu när hon är skadad, eller kan hon det?
Hon är ju en äldre klok dam, men Cherry är ju..skadad..

Jag vill inte att Faith ska sitta ensam men jag är redan fäst vid henne, min ögonsten, så det är redan jobbigt. Därför jag velar så mycket.

Thirre
0

Om inte råttan gjort något liknande tidigare och har funkat med andra råttor så skulle inte jag se anledning till att avliva, faktiskt. Jag må vara blödig men nej, jag avlivar inte djur "enkelt" och tycker heller inte att man skall se på det som en "enkel" lösning.

Varför skulle hon må dåligt? Har du sett några tecken på det tidigare mer än att hon inte accepterade denna unge? Har hon ätit dåligt? Magrat av? Barberar sig? Gnagar galler? Stissig och hispig? Blir stressad och uppspelt utan anledning och i konstiga situationer?

Blev hon dräktig när hon parade sig? Blev hon skendräktig, dvs gick upp massa i vikt, boade och grejjade som i en vanlig dräktighet? Hur länge sedan var det som hon parades? Svar på dessa frågor kan spela in varför hur hon betedde sig som hon gjorde mot den nya ungen.. Hur gammal är Cherry förresten?

Att städa buren och möblera om den brukar falla väl ut inför intro av en ny råtta men vissa kan reagera annorlunda. Man har tagit en råttas hem och skurat ur, organiserat om allting och det kan slå slint i skallen. Råttan behöver då läsa av allting, kolla vart allt är och markera in sina dofter igen. Råttan känner säkerligen igen sin egna doft men att det är andra konstiga sådana efter rengöring. Om man ser det på det viset kan man förstå att en råtta kan bli förvirrad. Ingenting stämmer men ändå känns allt bekant..

Mitt uppe i detta, spåra, känna av och markera in sitt hem återigen, så kommer det in en helt främmande råtta som man också måste registrera, skaffa info om och lägga på rygg för att visa att det är "mitt" hem den har kommit till. Om man sätter sig in i hur Faith kan se på det hela så kan man få en viss förståelse inför varför det har kunnat bli som det blev.

Med detta menar jag inte att det är ok att bitas men det förekommer allt som oftast någon form av jagning, pip och skrik, pälsryckningar och omkullvältande. Ibland får råttor rispor av klor och det kan hända att det blir bett. Det kan också vara så att Cherry inte riktigt förstått att hon ska lägga sig inför den andre utan springer iväg och vill komma undan. Detta förklarar rispor och sår på svansar. En del ungar lägger sig inte helt på rygg och blottar strupen direkt vilket är önskvärt för smidig introducering.

Att det har blivit som det blivit kan vara en kombo av det jag har nämnt, det kan även finnas andra faktorer och omständigheter som spelar roll.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[RussinsMusli]
0

#54 Hon började boa och gick upp i vikt men inga ungar nej, det var några veckor sedan. 
Allt mer jag tänkte på det här så fnyser hon och nafsar på alla utom mig. Hon accepterar bara mig och Russin i sin omgivning, inte ens min mamma som alla våra djur ser som "mat&godis tanten" accepterar hon. Hon luktar besatt där någon annan råtta varit innan och hon "rumpar" andra råttor.

Jag vet inte vad jag ska göra när Russin går bort, hon kommer garanterat inte trivas som ensam, men jag kommer inte våga introducera henne för någon annan efter det här..

Terato
0

Hmm, kanske hon blev lite knasig iom parningen då?

Jag hade en hona som var aggro mot alla andra råttor men snäll mot sin dåvarande burkamrat och snäll mot människor. Fanns ingen anledning att avliva henne, tyckte jag.

Men om hon fnyser mot människor och det inte känns bra för dig att ha henne som sällskapsråtta kan jag förstå om man vill låta dem somna in.

Men hon fungerar alltså helt felfritt med Russin?

Du får nog gå på din känsla här, det är du som känner henne!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[RussinsMusli]
0

#56 Japp Russin och hon går bra ihop. När jag hade Mandel med dom så rumpade Faith henne och var dum mot henne också, trots att Mandel bodde där innan Faith flyttade in..

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.. Hon funkar ju bara med mig och Russin. Ingen annan..

Thirre
0

Det är lite oroande att du just nu har kommit på att hon inte har betett sig bra mot andra människor och råttor, det borde ha funnits i tanke när man tog en parning på henne.

Jag var lite inne på samma spår som Terato, därför jag frågade om dräktigheten. Ifall om hon hade varit dräktig och förlorat ungarna kan hon fortfarande vara i någon form av chock och att detta påverkar introt av den nya ungen. Eller om hon var skendräktig, det kan också ge en form av förlust och chock när hon insåg att det inte kom några ungar.

Dock låter det som om hon är ganska dominant och inte har helt korrekt temperament. Om hon fnyser och nafsar både människor och råttor, det är inte ett acceptabelt beteende.

Du får gå på egen känsla. Jag hade möjligen haft henne kvar med Russin så länge och låtit Cherry få bo med den nya ungen som är på intåg. Sedan får du ta ställning till om Faith ska vara en ensamråtta när Russin dör, dock finns det chans att Faith kommer att bli värre när hon blir ensamråtta.

Det kan vara skönt för Russin att slippa unga råttors spring och energi ifall hon är gammal, då är det föreslagna ett bra alternativ ur Russins synvinkel också.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[RussinsMusli]
0

#58 Jag har aldrig tänkte på fnysandet på samma sätt innan som nu. Hon har inte varit så illa som nu innan heller.. Hon har alltid varit underbar, glad, kärleksfull.. Så jag kommer nog låta henne finnas kvar. 
När Russin går bort kommer jag ev leta efter ett nytt hem eller försöka få tag på en kastrerad hane. Jag tar det som det kommer.

Russin är inte så gamal egentligen, hon är ca 1 år och 4 månader nu, men hon är bakbenssvag, jämnt förkyld och allmänt hängig. Hon bara äter, sover, myser, äter, sover.. Ja hon känns gammal och ser gammal ut. Sen har hon problem med luftvägarna också pga dammet i djuraffären.. Hon har också sina perioder där hon går ner i vikt och blir mer hängig än innan, så jag vet inte hur länge hon kommer stanna kvar.

Terato
0

Det är inte så lätt om man inte har erfarenhet att läsa och förstå alla råttors signaler eller att dra det ett steg till, vad det beror på och hur väl en sådan råtta lämpar sig till avel.

Det är därför man kan behöva äga råttor ett tag innan man tar sin första kull så att man kan förstå och läsa beteenden. Men nu vet du och nu kommer du förmodligen inte para en sån råtta fler gånger!

Ett tips är att nästa gång du funderar över en parning, ta in någon erfaren som kan titta på råttan och hjälpa till att bedöma temperamentet och även kan stötta i andra frågor relaterade till parning. Det är inte lätt, det här. 

Det kan faktiskt också vara en idé att ställa ut tilltänkta avelsdjur och se hur de fixar stressen med en utställning och vad domaren anser om temperamentet. Men sen, det här med flockmentalitet kan inte domaren lista ut så det är något man måste pussla ihop själv genom att observera sina djur. Det är en sak som det tar tid att lära sig. Vissa är så klart jättetydliga medan det hos andra bara handlar om små signaler. Men jag antar att en råtta som fnyser hos en människa inte skulle fungera bra alls på utställning så det hade du fått veta i så fall!

Några bra huvudregler är iaf att båda avelsdjuren har klarat introduktioner innan utan problem och att de fungerar med alla människor samt varit friska. Det är okej, anser jag, om de är blyga med främlingar, men de ska absolut inte vissa aggressiva tendenser mot någon, varken djur eller människor (självklart under normala omständigheter, jag hade inte hoppat i taket om en vuxen hane hade visat aggressiva tendenser för att man stoppade in en utomstående vuxen hane i hans bur, det är mycket få hanar som klarar det). Men klarar de inte bebisar under 10 veckor hade jag strukit dem direkt. Har man inte testat så vet man heller inte!

Jag skulle inte vara säker på att en sådan hona skulle acceptera en kastrerad hane. Tvärt om tror jag hon kan tänkas vara väldigt elak mot en sådan. Men det kan handla om kemi också, såklart.

Du får väl se lite hur det går efter att Russin har gått bort och ta ett beslut då, kanske. Om de två har glädje av varann nu så är det kanske bra att iaf låta henne vara med så länge Russin lever iaf.

Jobbiga och svåra beslut, det är tungt att vara djurägare ibland!

teratos.r8or.se

[RussinsMusli]
0

Jag kommer nog lägga ner mina avelsplaner ett bra tag nu.
Faith har alltid klarat av introduceringar förut, hon är en underbar råtta, därför jag vart så chokad över att det här hände.

Jag kommer låta Cherry träffa Russin några timmar om dagen fram till på söndag då får jag hem en råtta på ca 7 veckor som hon kan bo med. Så sitter hon inte ensam!

Såret ser mycket bättre ut, att råttor läker snabbt är verkligen sant. Jag hade svårt för att tvätta såret igår, pga pälsen som numera är i vägen!

Terato
0

Det låter klokt! Du har all tid i världen att mogna med dina råttor och bara njuta av dem! Om ditt avelintresse håller i sig så kommer du kunna ta kullar så småningom i alla fall. Sen är det självklart normalt med trial and error-principen, alltså, man kan inte lära sig allt på att läsa, man behöver praktiken också och det blir fel i början. Men riskerna minskar att det går fel om man har en bra teoribas och lite erfarenhet. Blir helt enkelt mindre tråkigheter både för en själv och för råttorna.

Vad bra!

Ja, visst är det fascinerande hur snabbt de kan läka ibland?

teratos.r8or.se

[RussinsMusli]
0

Har redan haft en kull innan och den lärde jag mig hur mycket som helst utav. :)

Ja det är riktigt fascinerande faktiskt! :D