råttgraviditetsfrågor
Hej…igen!
Nu är jag tillbaka med lite frågor om råttgraviditet igen. Har skaffat ett block där jag skriver all info om råttgraviditet och parning, genetik och viktkurva. Kollade igenom det idag och insåg att jag inte skrivit något om dom här frågorna, så jag uppskattar svar (gärna långa utfylliga svar, med information) om detta :)
Jag vill också påpeka att jag läser på väldigt mycket nu, och frågar en del så allt blir rätt. Jag söker även på olika foru, men vill ändå fråga här så jag får svar från uppfödare och sånt! Så ni behöver inte oroa er - om jag parar min hona kommer det vara med mycket kunskap i skallen!
1. Först undrar jag vad för mat en gravid/ammande råtta ska äta. Alltid tillgång till Torrfoder (som innehåller dom 4 sädeslagen osv..) och färskt vatten, i know. Men utöver det? Vad innehåller kalcium, fett, näring och kalorier som är bra att äta under denna tid?
2. Går dom i 23 eller 24 dagar (ca..), har verkligen för mig att det är så? Vill gärna skriva dagbok om hennes beteénde under graviditeten, dagliga vikter osv och då villl jag veta om hon får dom för tidigt/går över tid eller så..Så, vilken är en "normal", eller vad man ska säga, dag att föda på?
3. Ska hon bo med alla (4) burkompisarna eller ska jag välja ut den hon är tajtast med/lugnast som hon ska bo med i "bebisburen"? Och självklart låta dom träffa dom andra råttorna ute, och ta ut denna andra råtta när hon bäddar väldigt mycket/har fått barnen..
Eller…
4. När ska hon flytta från burkompisarna till "bebisburen"? några dagar innan födseln (när hon bäddar mycket) eller några dagar innan? Isåfall ca vilken dag rekomenderar du?
5. Bomaterial, det är tidningspapper eller toapapper (helst toapapper?), har jag för mig men vill vara på den säkra sidan. Sen toa-lätt som bottenmaterial, eller något annat i "bebisburen"?
6. Har ni någon ca dag när ni byter på buren innan marsipanerna kommer, eller något särskilt tecken på att "nu är det snart dags - måste göra rent innan"? För man får väl inte göra rent på 2 veckor sen, eller har jag fel?
Och en sista som inte har med råttor, på det sättet, att göra…
7. Ska jag bygga på den här tråden eller skapa en ny varje gång jag får fler frågor? (dock tror jag att jag vet det mesta nu..)
Tror det var allt.. Men som jag sa innan: Jag uppskattar långa inforika svar! Tack på förhand :)
Jättebra att du frågar! du gör det klokare, du frågar innan du parar, sånt gillas! ;)
Svaret blir jättelångt om man ska svara riktigt utförligt på alla frågor, men jag kan göra så att jag svarar kort på endel och ja, så får det komma fler och fylla på :)
1. Jag gör ett "mammatorrfoder" till mina dräktiga/digivande honor samt växande ungar. Jag har sockerfri müsli med de fyra sädesslagen som bas och blandar sedan däri cornflakes, osötade cheerios, hundtorrfoder, pumpakärnor, olika frön, sesamfrön tex, och nötter, i måttlig mängd såklart. Ang blötmaten så ger jag välling varje morgon, sån typ Semper för människorbebisar, det går lätt och smidigt att göra den. Lägg bara två matskedar pulver och vatten i önskad mängd, rör om så får du gröt/välling (beroende på mängden vatten), supersnabbt! Tänk på att följa tallriksmodellen varje dag. Hon behöver protein från kött och fisk, kolhydrater från potatis, pasta, ris. Bulgur är ett bättre alternativ till potatis och pasta då det inte innehåller lika mycket snabba kolhydrater. Rå äggula är uppskattat och det brukar jag blanda i det mesta av maten. Inälvsmat är jättenyttigt, lever och blod tex. Man kan också tillsätta en klick smör i maten, kom då bara ihåg att det ska vara äkta smör, inte margarin. Grönsaker med mycket vitamin är bra, tex broccoli och blomkål, innehåller c vitamin och kalcium. Kalk är viktigt för en dräktig hona så att värkarna kommer igång som de ska. Ärter och majs är bra (inte de på burk, de är sockrade), spenat är hälsosamt. Morötter innehåller massa bra ämnen. Terato är ett vandrande uppslagsverk då det kommer till mat och föda, prata med henne!
2. Alla mina råttor har fött på 23 dagen. Jag tror det är sällan de går över eller föder för tidigt. Idag föddes min hona dock efter att ha gått över två dagar. Jag hann bli orolig eftersom jag fått den inställningen att de är ganska exakta. Att föra dagbok under dräktigheten är jättebra, och det är viktigt att väga honan så man vet att hon går upp som hon ska också!
3. Där tror jag att många gör på sitt vis. Jag gör som så att honan sitter ihop med hanen ca 1-1½ vecka, eller tills jag ser att hon inte löper längre. Efter det får hon sitta själv i "bebisburen". Dels för att hon ska få lugn och ro, och så jag kan vara säker på att hon får i sig av alla de extra näringsämnena (jag har några tjockisråttor i flocken som gärna skulle käka lite extra fettig mat ..), dels för att då kan jag lättare hålla kolla på henne ifall hon skulle börja blöda eller liknande. Jag har även en såpass stor bur så det är jobbigt att få ut precis den råttan man ska ha om den har bestämt sig för att inte komma ut just då. och jag vill kunna väga råttan på utsatt tid varje dag och så. Honan får träffa sina kompisar varje dag i soffan och ingen av mina honor har någonsin visat några tecken på stress/uttråkan eller något annat heller då de fått sitta ensamma. Jag vill helt enkelt ha den där extra kollen som jag kanske inte kan ha då hon skulle vara i stora buren. Men där gör nog många på sitt eget vis :)
4. Om du bestämmer dig för att låta henne bo med sina kompisar trots att hon är dräktig så skulle jag nog ta ut henne en vecka innan, ifall det skulle hända nåt. Som jag skrev i nr 3, så vill jag vara säker på att hon får i sig alla viktiga näringsämnen och jag vill inte att de andra råttorna ska bli tjockare osvosv.
5. Jag har haft både toalätt och alflis, båda funkar lika bra. Personligen använder jag alflis för det känns mjukare för bebisarna på nåt vis. papperspelletsarna kan ju vara lite hårda om man tänker att bäbis väger 3 gram då den föds.. Jag använder hushållspapper som jag river så får honan boa med det. Där spelar det nog ingen större roll, men jag vill att det ska vara lite mjukt också, hehe :)
6. Marsipanerna, vilket gulligt smeknamn! Jag brukar byta rent i buren några dagar innan, så det är rent och fräscht då hon ska föda. jag byter rent följande gång tidigast en vecka efter att de fötts och då låter jag lite av det gamla bomaterialet vara kvar (om det inte är jättesnuskigt då förståss) så att mammaråtta ska känna de bekanta lukterna. Har någongång haft en hona som blivit jättestressad av att det plötsligt är städat i buren. Så jag är lite försiktig :)
7. Jag tror du kan bygga på den här tråden, så har du allt samlat på samma ställe och så blir det inte så många trådar som handlar om samma sak.
Hoppas jag varit till någon hjälp iaf, det tog en halv evighet att skriva detta och nu har jag ont i fingrarna haha! :)
Som sagt, det här är så JAG brukar gå till väga, någon annan kanske gör på ett annat vis :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Åh, tack så jätte mycket! detta hamnar genast i min bok :D
#2 Glad att jag kan hjälpa :)
Om du vill så kan jag ta könsbilder på bäbisarna jag har nu? Kan ta på fredag då de är 2 dygn gamla och sen typ en gång i veckan. Jag har många gånger velat ha bilder på könen då det kan vara rätt klurigt då man inte riktigt vet hur man ska kolla :)
Kan också fota deras hårlag, så du får se skillnad på rex och släta när de är nyfödda :) Jag kollade igenom mina nyss, 3 timmar gamla och man ser lätt skillnad på hårlagen. Könen är inte riktigt lika lätt så tidigt :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jatack det skulle vara jätte snällt! Så slipper jag vänta tills dom blir äldre, och jag kommer ju få rex i den kullen om jag parar henne :)
Jag undrar över en till sak och det är det där med mjölkband.
Jag kollade på dina pluttar och såg en ljus linje gå över magen, är det mjölkband?
Har hört att så många har pratat om det, att det är viktigt att kolla på när dom är små så den är där, så vi vet att dom får i sig mjök, typ. Stämmer det? Och hur ser ett "bra" mjölkband ut? :)
Och hur ser man i tidig ålder att dom har dumboöron?
Iof kan jag ju jämföra när dom kommer, ser ju vilka som har anorlunda öron är alla andra 
Beröm beröm:) Bra att du lär dig istället för som vissa, bara sätter igop 2 råttor och hoppas på det bästa.
Min blogg: SweGizmo.se
#5 ja mjölkband är mjölken som ligger i magen, man kan se maten i magen på bebisarna när dem är små för dme har se genomsynlig hud;) lite creepy men praktiskt.
#6 Jag vill inte stöta på onödiga komplikationer pga brist på kunskap, därför anser jag att man ska veta så mycket som möjligt innan man parar råttor. Jag har haft massor med gnagare, och råttor är inte lika"lätta" som dom andra. :P
#5 Ja, väldigt creepy faktiskt! Men då vet jag det :)
Jag ska få hem en hane idag, har träffat honom många gånger tidigare och han är helt underbar. Jag funderar på om han kan duga till pappa, då jag gillar hans sätt!
Men…
Han har suttit ensam enda sen han skildes från syskonen vid 5 veckors ålder (han är född 1/12-09) och kommer från djuraffär. Jag vet alltså inte hur han är i flock än (inte förän han bott i min flock ett tag) och något om hans föräldrar/syskon.. Är detta då något att satsa på? Om han funkar bra alltså, i flock och inte ändrar temprament.
Va tycker ni?
"duger till pappa" lät lite desperat, märkte jag nu! så är det inte riktigt, hittar jag inte en bra hane så blir det ingen kull!
"duger till pappa" lät lite desperat, märkte jag nu! så är det inte riktigt, hittar jag inte en bra hane så blir det ingen kull!
Tror inte du ska sattsa på dne hanen, eftersom han inte har någon som helst dokumenterad bakgrund, sjukdomar i släkten, ev beteendesstörningar osv. Sedan att han suttit själv gör inte saken bättre.
Jag tycker du ska leta upp en annan hane:)

#9 Det låter inte lovande precis, men fördelen är ju att det är en hane och hanar kan man vänta länge med att para, alltså kan man utvärdera dem ordentligt.
Funkar han med andra råttor och allt annat verkar bra så kan du ju se hur det är när han närmar sig 2 år, verkar allt fortfarande bra hade du kunnat para honom med en hona med dokumenterad bakgrund.
Sverige behöver nytt råttblod har jag förstått och om man nu måste para råttor utan bakgrund så är det mycket, mycket bättre att råttan utan bakgrund är en hane just eftersom man kan vänta så länge med att para dem:)
#12 & #13
Okej, tack så mycket för era svar :)
Nu hoppar jag till första ämnet här i allt menmen :P
Jag har oxå tänkt para mina råttor (fast det är lååååååångt kvar eftersom att jag inte är sååå bra på råttor) Därför försöker jag lära mig så mycket jag kan jag med :)
#1 tack så JÄTTE mycket för det du skrev det hjälpte mig mycket :D
#9 Tycker att du ska vara MYCKET försiktig med denna pojk…har han aldrig mött andra råttor förut? Han kan då likaväl se andra råttor som ett hot. Älskar människor ja visst, men att kunna kommunicera med andra råttor utan att ha lärt sig det sociala språket kan leda till många tråkigheter. (vet det av egen erfarenhet…en hane som hade suttit ensam nästintill slaktade en unge han fick som sällskap, han såg ungen som ett hot.)
Vore ju mycket bättre om du fann en annan hane som du vet är och har en social kompetens, med känd bakgrund. Både för din egna och råttornas skull.
Finns många uppfödare här på forumet som har hanar till utlåning för avel.
Stor Tass här :D awesome tråd :D
Man skulel då gärna vilja kika i ditt anteckningsblock 
Gravid = Dräktig
Ammar = Diar
:)
Kan vara bra att tänka på, låter betydligt mer seriöst.
#16 Nu var det länge sen jag gjorde den här tråden, haha! 
Lånar tråden lite (a) men om jag minns rätt så är de bara tjejer som har bröstvårtor? XD de var så jag såg skillnad på mina bäbisar
#20 Yes, det är bara flickorna som har boobies, Hanarna har en pung istället ;P
Hvorfor gi smør? Det er absolutt ikke sundt for rotter! Det inneholder masse mettet fett og salt som rotter IKKE skal ha! Hvis man vil gi dem fett, kan man istedet gi litt raps eller olivenolje :D

Bra att du ställer frågor! Du har fått många bra och utförliga svar. :)
Du ska inte vara rädd att ställa frågor MEN du behöver också lära dig hur man söker kunskap självständigt ser jag, för många av dina frågor är väldigt lätt besvarade efter några googlingar.
Du måste självständigt kunna hitta kunskap, veta vilka krav som finns på goda källor och ha möjlighet att kritiskt granska dem och veta att du behöver fler än en källa för att säga "Allright, jag köper det". Händer det något klockan 3 på natten kan du inte lita på att veterinären kan ge dig ett bra svar. Och de erfarna uppfödarna kanse inte sitter på RiF då. Då behöver du iaf ha en liten möjlighet att kunna hitta ett svar på egen hand. Jag tycker du verkar ha en bra bit kvar innan du är redo, skaffa dig en mentor!
Men samtidigt kan vi guida dig genom djungeln av råttskötseln. Forumsvar är dock en av de källor som har lägst trovärdighet. :P Dessutom tycks det ganska mycket även här på RiF, som jag inte håller med om alls. Hur ska då du veta vilken information du ska gå på?
Några bra tips för kunskapssökande:
1. Sök på engelska. Använd översättare och lär dig vad svenska begrepp heter på engelska.
2. Det är inte fel att leta svar i forum men jämför gärna t.ex. engelska och svenska forum. Hur gör man på olika ställen i världen? Fundera och tänk även själv kring de här frågorna.
3. Aktivera dina "varför" och "hur" och gör som du gjorde nu, skriv upp frågor som du vill ha svar på.
4. Fråga gärna andra efter länkar!
5. Om du söker information, försök att sträva efter att uttalandena ska vila på forskning, dvs. antingen söker du efter rapporter eller efter artiklar där du tydligt ser i referenslistan att det finns rapporter som baserar den.
6. Spara länkarna i Favoriter så att du kan gå tillbaka!
7. Diskutera oklarheter eller dina kritiska tankar här. Genom diskussionen tar du det ett steg längre. Många av dina frågor är väldigt bra diskussionsfrågor och det är viktigt! :)
Bra svensk läsning att börja med:
Den fantastiska Sällskapsråttan, av Gerodean Elleby
Finns t.ex. att låna på Gnesta Bibliotek
Avelshandboken, av Eva Johansson, finns att köpa här: http://svemus.com/shoppen.htm
Några länktips som det kan vara bra att börja med:
Amerikas råttklubb: http://www.rmca.org/
ARFMA: http://www.afrma.org/rmindex.htm
Rat Guide: http://ratguide.com/ (väldigt mkt info om hälsa och medicin men även om graviditetsfrågor och t.ex. genetik och foder)
Amerikanskt råttforum: http://www.jorats.com/forum/index (här kan du t.ex. läsa om deras syn på foder, det är intressant hur mycket det skiljer från vår)
Det finns i någon av ovanstående länkar listor på vilka värden råttor ska ha t.ex. vid digivning, dräktighet, växande råttor eller allmänbehovet. I Sverige matar vi på flera sätt fel. Fettet ska t.ex. enligt många laboratorietester inte alls generellt höjas hos dräktiga honor så det finns inget riktigt stöd för det. Och vem pratar om tex. Selen som ska fyrdubblas? Ingen. För att det faktiskt är ganska dålig kunskap kring mat i Sverige.
Vill man göra det lätt för sig köper man ett garanterat testat labbfoder och kompletterar med färska grönsaker:
[
The Rat Shop (Rekommenderar flat packen för fraktens skull, du kan t.ex beställa en 2018 och två 2014)
Älskar mina stora små vänner..
#21Hahah boobies XD