Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1495 ggr
TildaH
0

Vad kan hon ha dött av?

Sitter o funderar tillbaka på mina tidigare råttor, kommer då att tänka på min riktigt gamla tjej och hennes sista tid i livet.

Det är få se nu…. Hmmm…..  Ja, nog borde de vara omkring 15-16år sedan hon dog, så ni får ursäkta om detaljerna är lite diffusa, jag är mest nyfiken om det finns någon sjukdom som yttrar sig på detta vis.

För utöver hon har alla av mina andra råttor (vad jag minns) bara legat döda på morgonen, utan direkta symptom, i alla fall i ett barns ögon. Nå denna damen då, så här var det:

Hon började bli gammal o lite tunn, men annars inget särskilt, en dag när jag skulle se till henne låg hon i buren, hon såg ut som ett pälsat skelett som bara skakade, andades stötvis, det rann rött från ögon o näsborrar.

Hon avlivades direkt vi upptäckte det, men jag har alltid funderat hur det kunde vända så fort, hon var riktigt obehalig att se, ja bara de faktum att jag fortfarande minns det säger en hel delObestämd

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Anvariel
0

Kraftig luftvägsinfektion? Men att det kom så snabbt? Hmm…

TildaH
0

Ja, de var en överraskning, jag kom in för att säga godmorgon o då låg hon där.

Visst, jag var ju inte särkilt gammal, jag har för mig att jag fick hon när jag var 7 eller nått sådant, var min första hona före det hade jag en stor pojke.

Kan hända att hon hade någon symptom tidigare, men inget som jag märkte eller min mamma heller för den delen.

Men en annan sak i samma ämne, det är ändå mystiskt detta med allt som är skadligt för råttor, för jag hade ju som sagt råttor för över 10år sedan, då hade vi ingen dator utan jag läste biblioteksböcker, vilket betyder att alla mina råttor hade spån, åt gnagarblandning,  saltsten o fick vitaminer i vattnet.

Men ändå levde samtliga till över 2 års ålder, utan att vara sjuka…?

I dagsläget skulle jag aldrig göra så, men de är intressant att råttorna uppenbarligen levde då med all fel skötsel.

Med reservation för Mimmi, kan hända att hon till slut blev sjuk av spånet???

--------------

Dramatik
0

#2 Fast råttor är ju små överlevare. De klarar det allra mesta skulle jag tro, även misskötsel. Att det är annorlunda idag är ju för att vi har lärt oss mycket mer. Och om 10-15 år är det inte säkert att vi sköter råttor som vi gör idag utan då har vi säkert lärt oss ännu mer:)

Banankaka320
0

Kanske propp?

sotlynx
0

Jag skulle tippa på cancer.. Det kan gå otroligt fort sista dygnet. Har sett samma sak på två av mina råttisar, och min farbror.. En av råttorna obducerades och hade inre tumörer överallt som inte syntes.. Gråter

Cis-j
0

#5 usch vad obehagligt det lät. Sitter med en dam här hemma med juvertumör och det där gjorde mig bara ännu mer nojig! Beklagar verkligen för din råtta, låter ju inget kul alls det där.. Men vet du om det är vanligt att råttor får inre tumörer så?

ursäkta att jag går ur tråden lite.. Men kan flika in att jag inte har en aning om vad din (TS) råtta kan ha dött av.

TildaH
0

#6 Ingen fara att du kliver utanför tråden lite, jag hade ju mest en fundering som egentligen är helt omöjlig att få svar på, de är ju som sagt några år sedanFlört

--------------