Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5139 ggr
Idrus
0

CHOKLAD, BLIND RÅTTA?!??

Hej!!

Min råtta snodde en riesen från påsen igår (märkte det idag i huset) och hon har ätit upp ca. halva. Nu är sitter hon i huset och är lite skakig och ser förvirrad ut. Hon sprang helt vilt på sänken med sänkt rygg och såg jätterädd ut (hon har annars bara kul) och nu när jag testa att föra fingret fram och tillbaka nu när hon sitter i huset reagerar hon inte. Hon har duttit där inne och bara stirrat i ca 1½ timme. Den andra råttan reagerar direkt när jag gör likadant. Hon dricker inte eller äter inte heller nu.. Detta kom ganska plötsligt, vid 17 tiden sprang hon runt och myste me mig vid sängen, vid 19-20 tiden såg jag att det var något konstigt med henne…

Hon är 7 månader, vad kan det vara och vad ska jag göra? Gråter

Besök gärna min blogg.

SweGizmo
0

skumt :s Stora mängder choklad är ju inte bra, men jag kom inte ihåg på vilket sätt.

Min blogg: SweGizmo.se

Idrus
0

Ja jag är jätteorolig! Rynkar på näsan

Men räknas en halv riesen som stora mängder? Har för mig att råttor ändå inte ska vara så känsliga mot choklad? Obestämd

Besök gärna min blogg.

Allamej
0

Kan hon andas ordentligt, öppna munnen, svälja? Riesen är ju kola och seg som bara den

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Banankaka320
0

Kanske förgiftning, försök få i henne vatten. Ta bort all mjölkprodukter, ägg och sån "mjuk" mat och ge henne knäckebröd ifall de är kola som fastnat ngnstans

Denna kommentar har tagits bort.
Idrus
0

Ja hon andas, kan inte se något i munnen Obestämd Tycker hennes ögon står ut mer än vanligt? Sen är hon rädd och springer in i buren fort som bara den direkt hon har chansen nu. Hon verkar vara blind! Gråter

Besök gärna min blogg.

Idrus
0

#5 Nu har jag gjort det, ställt matskålen utanför huset och den andra råttan håller på att ta in det i huset!

Besök gärna min blogg.

Banankaka320
0

Usch. Men stoppa ner handen i buren och ge henne tid att våga sig fram och lukta. Går hon annorlunda?

Idrus
0

#8 Hon vill inte gå något, hon sitter bara i buren och stirrar och blir lite rädd när man kommer med fingrarna, aldrig annars. När jag hade ut henne i sängen tidigare sprang hon bara med sänkt rygg fort som att något skrämt henne.

Besök gärna min blogg.

Banankaka320
0

Åh stackarn! Men försök få i henne vatten och så, om hon blivit blind så kommer vänja sig med tiden

Idrus
0

Hon vill inte ta ur vattenflaskan, bör jag ha in en kopp med vatten också? Och kommer blindhet såhär plötsligt? Gråter

Besök gärna min blogg.

[oboybabe]
0

Det är bara ringa vetten imorn bitti det finns inget på nätet om vad som kan hända?

[oboybabe]
0
[oboybabe]
0

Zoonen

Vad jag jag kan hitta så står det att det inte är såå farligt med choklad men det är ju inte ren fakta så klart.

Jinaum
0

chocklad i princip är vad jag vet bevisat inte farligt för råttor. Men man vet ju inte vad de har i riesen och defentivt inte i kolan.

AnnaRamnemark
0

Kan de inte vara att hon kanske fått ont i magen eller bara blivit skrämd av något. Fått för sig något skumt.

Jag vet att mina råttor burka få tag på godis ibland. Dom hade fått med sig en sån liten snickers som jag hittade pappen till i buren dagen efter. Och mina råttor vart de inget fel på =/

Idrus
0

#16 Jo, men liksom hon är ju en tuff råtta, och det har inte varit något där inne som hon borde blivit skrämd av Obestämd Hon brukar attackera mina hundar om de kommer för nära med nosen liksom hehe. Ja jag tycker inte det borde vara chokladen heller kanske, eller jag vet inte.. Men hon ser både rädd och blind ut (eller verka vara blind) Obestämd

Hon lever idag iaf, fortfarande som igårkväll..

Besök gärna min blogg.

TrueStory
0

Lite långsökt kanske tanke kanske.

Men endel blir ju ganska slemiga i halsen av choklad, jag blir det iallafall. Kan det inte vara så att hon kanske har blivit slemmig och får dåligt med luft? Och att hon sprang med sänkt rygg och huvudet uppåt kanske var ett sätt att öppna luftvägarna mer? Du kan ju lyssna på hennes andning om den låter besvärad..

Idrus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Hon låter inte alls ansträngd tack och lov.

Glömde säga att hon fick en räka igårkväll, hennes favoritmat. Hon tugga på och sås om hon brukar, och nu har hon fått solrosfrön hennes favvogodis, och det åt hon också.

Problemet verkar vara att hon är blind, hon lyssnar jätte mycket när jag säger 'ruuttiii' som hon kallas för och brukar komma på när jag ropar på henne. Men hon verkar inte hitta direkt var ljudet kommer ifrån, och hon lämnar inte huset. Tog ju upp henne då, så satt hon still (hon brukar aldrig sitta still särkiltlänge) och sen hoppa hon över till sängen och stannade vid väggen och lyssnade. Sen bar jag in henne igen..

Rynkar på näsan

Besök gärna min blogg.

TildaH
0

Jag tycker symptomen påminner jätte mkt om de våran gamla hund fick, vi vet inte om det var någon typ av hjärnblödning eller vad felet var, men han verkade inte se något alls, benen bar honom inte o han var allmänt förvirrad. Det började dock släppa efter några timmar, han var ändå inte sig själv men kunde gå osv.

Vi valde dock att avliva honom eftersom det var en gammal hund, men det var som sagt symptomen som jag direkt tänkte på…

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Luka
0

Hm… sockerchock?

Kan råttor ha diabetes?

hus-musen
0

Ja råttor kan ha diabetes.

Råttor blir inte blinda av choklad, men sockerchocken av en riesen är ju inte särskilt bra. Men det låter mer som en hjärnblödning typ.

Qui dormit, non peccat

Idrus
0

#22 Läste lite om hjärnblödning, och det ska tydligen vara så att de odta rinner rött från ögat, och det gör det inte. samt går konstigt, och de gör hon inte. Samt kan ha huvudet konstigt, de har hon inte heller? Obestämd

Besök gärna min blogg.

hus-musen
0

Att hon uppför sig mysko kan bero på en tryckökning i hjärnan, typ en blödning. De behöver inte få snedskalle, eller ökat sekret från ögonen.

Det enda man kan göra förutom att ta henne till vetten är att se till att hon dricker ordentligt och inte stressar bär runt henne nära kroppen så hon känner trygghet. Ibland så brukar det ordna sig av sig själv, helt plötsligt hoppar de runt som att inget har hänt.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

HJärnblödning ger ju olika symtom beroende på var i hjärnan blödningen eller proppen sitter, alltså vilken del av hjärnan som är drabbad, så det behöver ju inte bli alla de "klassiska" symtomen. Så det kan ju tex vara så att syncentrum är drabbat men inte motoriska centra i hjärnan. Så ifall lär det inte vara så mycket att göra mer än att avvakta och stimulera så mycket som möjligt typ. Detta gäller iaf för människor.

Hoppas verkligen att hon blir bättre!

AnnaRamnemark
0

Kan de inte bara ha varit en enkel sockerrusch?

Hur är hon idag? Som vanligt eller fortfarande skum?

Idrus
0

#25,25: Ush jag hoppas inte att det är det! Dock är de inte bra på smådjur här där jag bor, har fyra mil till närmsta, och när jag var där sist med min ökenråtta så dog den av stress, där på kliniken..

#26: Jag önskade det, men det är svårt att säga eftersom båda är inne i huset och sover, de brukar 'gå upp' vid 17-18 tiden så får kolla bättre då Obestämd

Besök gärna min blogg.

Idrus
0

Någon som vet bra smådjursveterinär någonstans i sverige? (bara så man kan rådfråga?)

Besök gärna min blogg.

Fisfia
0

Avdelningen "Exotiska smådjur" på Blå stjärnan i Göteborg rekommenderar min vän som haft många råttor. 031-65 35 15 vardagar kl. 11.00-12.00. Bo Runsten heter veterinären som är allra bäst tydligen. Inte vidare lång telefontid dock kan man tycka.

Fisfia
0

Inser nu att man kan tolka det jag har skrivit på två olika sätt… Vad jag menar är iaf att min vän rekommenderar avdelningen på Blå stjärnan och inte tvärt om.

Idrus
0

#30 Tack så mycket, jag förstog det! Glad

Besök gärna min blogg.

OttoIsTheShit
0

#31 ett tips om du ska ringa blå stjärnan så ring några minuter innan 11 annars är dt jätte svårt å få svar :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Dramatik
0

#28 Den som är bäst på råttor i Sverige är Cecilia Trägård på Fågelkliniken Ring dit:)

Idrus
0

Hoho, någon som kan förklara detta??? Nu (10 min sen) hoppa hon upp på huset, från huset har vi en 'stege' som går ut till sängen, den gick hon rakt ut på, börja lukta på mig, hoppa upp på mig, sprang runt och busade (precis som hon har gjort innan) och har nu helt plötsligt hittat vattnet så hon dricker osv. Nu sitter hon även i röret som hänger i buren  och tvättar sig. Nu helt plötsligt? FörvånadFörvånadFörvånad

Besök gärna min blogg.

Fisfia
0

Åh va skönt! Hoppas hon har hämtat sig nu då!